• Hallonmos

    Hur giftig är cassava?

    Jag vet att cassava kan vara giftigt men hur giftigt är det? Alltså hur mycket måste man äta för att man ska få hälsoproblem? Den cassavan som finns i affären här i Sverige är ju söt och de innehåller mindre mängd gift än de bittra har jag förstått.

  • Svar på tråden Hur giftig är cassava?
  • Birgitta02

    Se till att tillaga den ordentligt innan du äter den, så försvinner blåsyran (som är giftig). Du får inte äta den rå.

  • Birgitta02
    klyban skrev 2017-04-26 06:50:34 följande:
    Brukar dom inte lagra bort detta?
    Lagra bort?
  • klyban
    Birgitta02 skrev 2017-04-26 14:24:20 följande:
    Lagra bort?

    Det brukar man se när de besöker områden med cassava, där gräver dom ner det ett tag.
    Eller kanske blandat ihop det med en liknande rot, men för mig det i alla fall.

  • Monchichier
    klyban skrev 2017-04-26 15:50:30 följande:

    Det brukar man se när de besöker områden med cassava, där gräver dom ner det ett tag.

    Eller kanske blandat ihop det med en liknande rot, men för mig det i alla fall.


    Hur primitiv tror du världen är egentligen? Du måste blanda ihop det med något annat. Kassava skalas, läggs i blöt i tre dagar och sedan kokas, torkas eller friteras.
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 12:28:55 följande:
    Hur primitiv tror du världen är egentligen? Du måste blanda ihop det med något annat. Kassava skalas, läggs i blöt i tre dagar och sedan kokas, torkas eller friteras.

    Konstigt svar.
    Men jag har för mig att det är cassava de gräver ned.
    Sa inget om att du är tvungen till detta, kanske de redan är lagrade före de kommer hit inte vet jag.
    Eller så kan det även vara en annan rot som liknar cassava, vilket jag också la till.

    Ska kolla upp detta senare, men fullt upp de närmaste dagarna.
    Så får även du reda på vad som gäller och om det verkligen var cassava.

  • Monchichier
    klyban skrev 2017-04-27 13:20:43 följande:

    Konstigt svar.

    Men jag har för mig att det är cassava de gräver ned.

    Sa inget om att du är tvungen till detta, kanske de redan är lagrade före de kommer hit inte vet jag.

    Eller så kan det även vara en annan rot som liknar cassava, vilket jag också la till.

    Ska kolla upp detta senare, men fullt upp de närmaste dagarna.

    Så får även du reda på vad som gäller och om det verkligen var cassava.


    Själva roten är ju nedgrävd i jorden när de plockar den, så till viss del har du rätt. Men man plockar inte upp den från jorden för att sedan gräva mer den igen. På det sättet försvinner inga gifter. Så nej, det kan inte vara kassava du tänker på.
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 13:33:54 följande:
    Själva roten är ju nedgrävd i jorden när de plockar den, så till viss del har du rätt. Men man plockar inte upp den från jorden för att sedan gräva mer den igen. På det sättet försvinner inga gifter. Så nej, det kan inte vara kassava du tänker på.

    LoL, det måste vara det jag pratar om Skål not!

    Att gräva ner och låta en process ske för göra det ätbart är ju inget okänd teknik precis.
    Men kan du inte vänta tills jag tagit reda på det i stället för vad du håller på med nu?

  • Monchichier
    klyban skrev 2017-04-27 17:20:10 följande:

    LoL, det måste vara det jag pratar om not!

    Att gräva ner och låta en process ske för göra det ätbart är ju inget okänd teknik precis.

    Men kan du inte vänta tills jag tagit reda på det i stället för vad du håller på med nu?


    Det är ju precis det jag menar! Kassava lagras inte i jorden. Den torkas för att bli av med alla gifter. Under jord kommer den aldrig torka ut och gifterna kommer inte försvinna.

    Jag behöver inte vänta och jag tänker inte vänta flera dar, jag vet att du har förväxlat kassava med någon annan rot. Det är det jag försöker få dig att förstå, att du inte behöver ta dig den tiden. Sen när du får tid dvs
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-04-27 17:53:18 följande:
    Det är ju precis det jag menar! Kassava lagras inte i jorden. Den torkas för att bli av med alla gifter. Under jord kommer den aldrig torka ut och gifterna kommer inte försvinna.
    Jag behöver inte vänta och jag tänker inte vänta flera dar, jag vet att du har förväxlat kassava med någon annan rot. Det är det jag försöker få dig att förstå, att du inte behöver ta dig den tiden. Sen när du får tid dvs

    Jag återkommer.
    Du behöver inte få mig att förstå nått alls, utan det är jag som ska ta reda på om mitt minne sviker eller inte.
    Men nu har du lagt upp det till att jag kan ha rött skoj sen om jag råkar ha rätt om cassava.
    Så vi får se, det kan vara en liknande rot man skickar ned i jorden för lagra bort detta.


    har jag inte återkommit till denna inom 10 dagar, så sparka en gång på mig så jag vaknar upp igen Flört

Svar på tråden Hur giftig är cassava?