• Atise

    Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots

    Hej!
    Jag och min fru har en fyraårig flicka. Sedan hon i tre år åldern kom in i ett trotsigt beteende har interaktionen mellan mig och henne stadigt försämrats. Till den graden att jag nu inte kan be henne att göra någonting utan att hon ska sätta sig på tvären. Relationen mellan min fru och henne är betydligt bättre. Vi har väldigt olika förhållningssätt gentemot henne då vi är väldigt olika som personer. Enda sedan flickan var liten har hennes mamma på olika sätt avlett henne. Allt löses med bus och lek. Ska hon gå på toaletten ska man räkna för att "se hur många år hon blir". Det är väldigt långt från min personlighet och mitt sätt att vara. Jag ber dottern / säger åt henne göra olika saker, då gör hon oftast tvärt mot vad jag vill och med ett illmarigt leende på läpparna.
    Jag är en bra pappa. Tar hand om henne, gör det som förväntas av en ansvarsfull förälder. Studerar och har därför inte så mycket tid till att leka eller uppmärksamma henne som jag hade önskat. Men försöker göra det bästa jag kan av tiden vi har tillsammans. 
    Det är som att hon har fastnat i det här beteendet mot mig. Nu på morgonen, efter att hon varit på toaletten bad jag henne att tvätta händerna (vilket man måste göra då hon inte tänker på det annars). Då ler hon och torkar av sina kissiga händer på väggarna i toaletten. När jag säger åt henne att sluta och att hon ska gå och tvätta händerna börjar hon skrika högt och gält. Detta behöver jag konfronteras med nästan dagligen (förutom de dagar då jag studerar hela dagarna och inte har med henne att göra). De höga skriken, det ständiga trotsen som även inträffar när jag ber henne göra det mest banala sakerna gör att jag tappar tålamodet. För att få tyst på henne höll jag för munnen på henne. Sa till henne strängt att vara tyst. Vilket slutar med att min fru som vanligt var tvungen att hoppa in och medla. Dotterna vägrar att säga förlåt för att hon var olydig och klagar på att jag höll för munnen på henne. Allt som var innan, kramar och frukost är inget värt. Hon får en idé från tomma intet utan att den blivit fram provcerad på något sätt av tidigare händelser under dagen.
    Vi har tyvärr inga konsekvenser för olydigt beteende, som resultat av att jag och min fru tycker olika om detta. Då hon kan lösa allt med bus tycker hon att jag gör fel när jag vill ge konskenser. Jag orkar inte ha en långvargi konflikt kring detta med min fru det räcker att behöva konfronteras med min dotter dagligen. Min fru är väldigt negativ angående hur jag uppfostrar min dotter. Säger mer eller mindre att jag försört henne, att hon kommer att vara hemsk när hon är tonåring om jag fortsätter att göra som jag gör. Men jag gör inget fel i sak, jag ber min dotter att göra saker och ting. Blir frustrerad och försöker att få henne att göra det jag ber henne om. Väldigt ofta händer detta dessutom när jag ska iväg med henne någonstans och det inte finns tid. Vilket ökar frustrationen.
    Till saken hör att jag i våras var sukskriven några månader för utbrändhet. Jag hade under den tiden och några månader framöver svårt att behärska mig. Vilket resulterade i hög röst och hårda nypor (har aldrig gett kroppslig bestraffning) då jag i stunden blev väldigt frustrerad. Sedan jag började må bra igen, och kunde hantera det bättre är det som att hon inte vara är kvar i det beteendet gentemot mig hon hade då, det har bara blivit värre!
    Allt detta har gjort att jag känner mig väldigt osäker i föräldraskapet. När vi pratar om allt detta är hennes råd att jag ska göra som hon. Men jag kan inte. Jag har arbetat inom vården i tio år, nu senast 5 år inom psykiatrin. I alla övriga delar av mitt liv bemöts jag av respekt. Trodde aldrig att det skulle bli så här. Jag är ren rak person. Ger och tar emot. Jag vill kunna vara som jag är, och ändå ha en harmonisk relation med mitt eget barn. När hon inte får för sig att var trotsig har vi en bra relation. Min gedigna erfarenhet av att arbeta med människor som är aggressiva mot mig hjälper mig att skilja på sak och person (när den akuta frustrationen lagt sig). 
    Jag har stunder, som nu efter en sådan här konfrontation då jag önskar att jag inte hade något barn. Mitt liv var betydligt bättre då. Dessa tankar kommer mer frekvent. Det låter hemskt, menar det inte egentligten. Detta är tankar som bottnar i en för stunden djup frustration... Att ständigt behöva bråka om saker och ting tär på mig, Jag orkar inte med det här längre.
  • Svar på tråden Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots
  • sextiotalist

    Flickan är bara fyra år, långt ifrån de vuxna som du har mött i arbetslivet. Ja, man måste vara smart, anpassningsbar och hitta lösningar för att minimera konflikterna i vardagen.
    Det är inte alls fel att busa och leka fram det barnen ska göra, ofta är det rätt smart eftersom man får saker gjorda och det utan konflikter på vägen.
    Skulle du säga till din fru att sluta ha musik på när hon städar t.ex för att det blir roligare att städa när hon har musik på?

    Du märker att ditt sätt inte fungerar, varför fortsätter du med samma sätt. Till skillnad från din dotter är du en vuxen person och bör kunna ha ett konsekvenstänkande.
    Men du verkar lika trotsig som din dotter faktiskt. Du ska ha rätt och göra på ditt sätt, precis som din dotter.

    Jag lovar, du kommer mycket längre med att få din dotter göra det du vill på ett smidigt sätt.

    Och sluta med att hålla för munnen på din dotter, det får man inte och är kan upplevas väldigt traumatiskt.

  • sextiotalist

    Och vad menar du med konsekvenser?
    Det låter mer att du är ute efter straff.

  • Birgitta02

    Ofta trotsar ju ungar med den som hon känner sig trygg med. Dvs dig. Men hon testar gränserna och då måste hon ju få konsekvenser! Den som förstör barnet är din fru! Att aldrig få konsekvenser för sitt handlande är ju inte klokt! Nu kan jag inte sia om framtiden, men flickan visar ju med all tydlighet att hon VILL ha konsekvenser. Hon behöver kunna lita på er. Det jag ser framför mig är att hon kommer driva saken till sin spets och kommer gå hur långt som helst för att veta var ni står.

    Hur ska din fru göra när hon kommer på ungen att röka? Dricka? Vad gör hon när flickan är 12 år och kommer hem kl 02.00 på natten istället för kl 09.00?Ska hon leka fram något då? Eller klappa henne på huvudet och säga att "så får man inte göra"? Det är NU tjejen ska lita på att ni för henne tillbaka till ett korrekt beteende och visar att ni inte tolererar vad som helst. När hon är i tonåren är det alldeles för sent.

    Förstår mycket väl att du är less. Ni har ju diametralt olika sätt att fostra barn.

    Jag har inte riktigt varit med om det du beskriver med mina barn. Jag var ensam med dom och mitt ord gällde. Ingen annan som sänkte min auktoritet. Så det var ganska enkelt för mig.

  • Birgitta02

    Sen kan jag tycka att du kan hjälpa henne tvätta hennes händer. Hon är dock bara fyra år.

  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2017-04-24 10:47:48 följande:

    Ofta trotsar ju ungar med den som hon känner sig trygg med. Dvs dig. Men hon testar gränserna och då måste hon ju få konsekvenser! Den som förstör barnet är din fru! Att aldrig få konsekvenser för sitt handlande är ju inte klokt! Nu kan jag inte sia om framtiden, men flickan visar ju med all tydlighet att hon VILL ha konsekvenser. Hon behöver kunna lita på er. Det jag ser framför mig är att hon kommer driva saken till sin spets och kommer gå hur långt som helst för att veta var ni står.

    Hur ska din fru göra när hon kommer på ungen att röka? Dricka? Vad gör hon när flickan är 12 år och kommer hem kl 02.00 på natten istället för kl 09.00?Ska hon leka fram något då? Eller klappa henne på huvudet och säga att "så får man inte göra"? Det är NU tjejen ska lita på att ni för henne tillbaka till ett korrekt beteende och visar att ni inte tolererar vad som helst. När hon är i tonåren är det alldeles för sent.

    Förstår mycket väl att du är less. Ni har ju diametralt olika sätt att fostra barn.

    Jag har inte riktigt varit med om det du beskriver med mina barn. Jag var ensam med dom och mitt ord gällde. Ingen annan som sänkte min auktoritet. Så det var ganska enkelt för mig.


    Håller inte alls med. Jag kan inte se hur denna flicka kan vara trygg med en person som alltid blir arg och frustrerad och dessutom håller för munnen på flickan. Hur ska flickan kunna lita på sin pappa som inte kan hantera sin frustation?

    Ja, jag anser att man kan busa och leka med en fyraåring, du vet väl att under tiden barnet växer så ändrar man även sitt sätt att hantera sitt barn.
    Jag hanterade inte konflikter med min då treåring som jag gjorde när han blev 6, 9, 12 15 etc.

    Vår son har varit en väldigt viljestark och envis kille och hade vi hanterat honom som ts gör, då hade vi nog haft en vardag fylld med konflikter.
    Nu gjorde mer som mamman och nej, han spårade inte ur som tonåring, nej, vi busade inte fram lösningar när han var tonåring.
    Vi hanterade vår son utifrån den nivån han var på. Däremot så tog vi tag i de konflikter som behövdes. Men eftersom vi i vardagen minimerade onödiga konflikter så fungerade det utmärkt när det verkligen gällde.


  • Sally Cinnamon

    Hej! Jag var lite mer som du i mitt uppfostringstänk tidigare. Blev mer och mer frustrerad men så läste jag en bok som hette "Barn som bråkar: Att hantera känslostarka barn i vardagen. Då fick jag mer förståelse för hur barns psyke fungerar (enligt forskningen) och hur man kan undvika bråk utan att bli en arg auktoritär person. Mycket bra! Så ett boktips får du av mig.

  • Birgitta02
    sextiotalist skrev 2017-04-24 10:54:28 följande:
    Håller inte alls med. Jag kan inte se hur denna flicka kan vara trygg med en person som alltid blir arg och frustrerad och dessutom håller för munnen på flickan. Hur ska flickan kunna lita på sin pappa som inte kan hantera sin frustation?

    Ja, jag anser att man kan busa och leka med en fyraåring, du vet väl att under tiden barnet växer så ändrar man även sitt sätt att hantera sitt barn.
    Jag hanterade inte konflikter med min då treåring som jag gjorde när han blev 6, 9, 12 15 etc.

    Vår son har varit en väldigt viljestark och envis kille och hade vi hanterat honom som ts gör, då hade vi nog haft en vardag fylld med konflikter.
    Nu gjorde mer som mamman och nej, han spårade inte ur som tonåring, nej, vi busade inte fram lösningar när han var tonåring.
    Vi hanterade vår son utifrån den nivån han var på. Däremot så tog vi tag i de konflikter som behövdes. Men eftersom vi i vardagen minimerade onödiga konflikter så fungerade det utmärkt när det verkligen gällde.


    Att blir arg är meningslöst. Där håller jag heeeelt med. Inte heller frustrerad. Och kanske det är DÄR det ligger. Mitt inlägg var nog inte helt genomtänkt. Ber om ursäkt för det. Jag har ex.vis aldrig behövt höja rösten till mina barn. Men att LEKA bort trots gjorde jag nog inte. Jag tog mig istället tid till dom. Och sa hellre ja än nej. De behövde inte trotsa. Man kan prata med fyraåringar. Man kan ge sig tid till dom.

    Man säger inte till en fyra-åring att tvätta händerna efter toabesök, man hjälper fyraåringen att tvätta händerna. (Hoppsan, du klarade inte att tvätta händerna själv, då hjälps vi åt) Det där med att hålla för munnen på ungen, det missade jag. DET GÖR MAN INTE! Men konsekvenser för att ständigt vara olydig kan man ge. Men små konsekvenser - utefter ålder (som du säger).
  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2017-04-24 11:05:22 följande:
    Att blir arg är meningslöst. Där håller jag heeeelt med. Inte heller frustrerad. Och kanske det är DÄR det ligger. Mitt inlägg var nog inte helt genomtänkt. Ber om ursäkt för det. Jag har ex.vis aldrig behövt höja rösten till mina barn. Men att LEKA bort trots gjorde jag nog inte. Jag tog mig istället tid till dom. Och sa hellre ja än nej. De behövde inte trotsa. Man kan prata med fyraåringar. Man kan ge sig tid till dom.

    Man säger inte till en fyra-åring att tvätta händerna efter toabesök, man hjälper fyraåringen att tvätta händerna. (Hoppsan, du klarade inte att tvätta händerna själv, då hjälps vi åt) Det där med att hålla för munnen på ungen, det missade jag. DET GÖR MAN INTE! Men konsekvenser för att ständigt vara olydig kan man ge. Men små konsekvenser - utefter ålder (som du säger).
    Jag blev rätt förvånad när jag läste ditt svar.
    Självklart hanterar man situationerna efter ålder. Och sedan vet man inte ts kanske upplever att det är lek och bus, men mamman har hittat en strategi som gör att hon får dottern att göra som hon vill utan att det blir en massa konflikter. Och visst kan man göra de tråkiga sakerna i vardagen som en rolig sak eller hur?

    Sedan är det nog få fyraåringar som är direkt olydiga, de kan absolut göra dumma saker, men ofta inte med baktanken att göra något dumt, det bara blev dumt. Men ibland så.. Sonen har gjort vissa saker som liten som han visste att han inte fick göra, men det bästa sättet var då att stoppa det och visa att man inte gillade det, det var fullt tillräckligt (det upprepades inte)
  • Birgitta02
    sextiotalist skrev 2017-04-24 11:14:29 följande:
    Sonen har gjort vissa saker som liten som han visste att han inte fick göra, men det bästa sättet var då att stoppa det och visa att man inte gillade det, det var fullt tillräckligt (det upprepades inte)
    Att VISA att man inte gillar och att det inte är ok, är en konsekvens.

    TS, jag tror att du måste svälja förtreten ganska många gånger. Om du ser till dig själv hur du hanterar flickan INNAN.... hur gör hon då? Är du redan irriterad på henne? För barn känner av stämningen mycket bättre än du själv gör. Ditt kroppsspråk, din ton, dina ögon - allt avslöjar dig. Byt strategi: var glad och vänlig. Om flickan trotsar dig, så räkna till tio, låt fortfarande glad, gå ner på hennes nivå. Hon vill säkert ha en glad pappa än en arg pappa.Men hon är inte vuxen nog att räkna ut HUR hon ska få den där glada pappan. Det är du som är vuxen .)
Svar på tråden Far och dotter relation påverkas negativt av ständigt trots