• Göteburgare

    Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.

    Min fd arbetsgivare ljuger om varför hon säger upp mig. Hon är anställd av ett väldigt seriöst företag som inte skulle acceptera att hon avskedade mig av personlig anledning. Jag jobbade timmar med behovsanställning, så jag inser att jag inte har mycket att säga till om gällande att ha mig kvar. Däremot har detta gjort att jag har haft svårare att hitta ett nytt jobb då jag har fått dåliga referenser (är mitt första jobb inom branschen). Så vad skall jag göra? Går det att anmäla henne för förtal?

  • Svar på tråden Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.
  • Fiona00
    Göteburgare skrev 2017-04-28 00:31:13 följande:

    Min fd arbetsgivare ljuger om varför hon säger upp mig. Hon är anställd av ett väldigt seriöst företag som inte skulle acceptera att hon avskedade mig av personlig anledning. Jag jobbade timmar med behovsanställning, så jag inser att jag inte har mycket att säga till om gällande att ha mig kvar. Däremot har detta gjort att jag har haft svårare att hitta ett nytt jobb då jag har fått dåliga referenser (är mitt första jobb inom branschen). Så vad skall jag göra? Går det att anmäla henne för förtal?


    Låt dig inte tystas. Jag var med om samma sak. Jag var inte tyst, jag vände mig till de ovanför och lät ljus falla på situationen. Var stark och stå på dig. Jag är glad över att jag gjorde det, jag arbetar kvar i företaget men på ett annat ställe.
  • Kjollo

    Blev du uppsagd eller blivit du avskedad? Det är två olika saker och man kan enklast skilja dem åt genom uppsägningstiden. Vid uppsägning så har du en uppsägningstid ex tre månader men i vissa fall behöver du inte befinna dig på arbetsplatsen under den tiden men du får lön ändå. Avskedet är när du får gå på dagen utan någon uppsägningstid. För att bli avskedad måste du ha grovt åsidosatt din skyldighet mot arbetsgivaren.

    Så som jag tolkar på din text hände detta för ett tag sen? För att väcka åtal mot din fd arbetsgivare måste det ske inom en viss tid och den är inte lång kanske en månad tror jag. Du måste dessutom vara medlem i facket och då bestämmer dem om de vi representera dig i domstol. Du kan ev ta det själ till tingsrätten men då får du stå för alla kostnader.

    Om denna människa ger dig dåliga referenser så varför använda hen? Vad är det för branchen du söker jobb inom?

  • Göteburgare
    nevermind skrev 2017-04-29 12:47:00 följande:

    Kan du bevisa det?


    Vadå bevisa? Det är ord mot ord. Hon kan inte bevisa det hon påstår heller.
  • Dixie
    Göteburgare skrev 2017-04-30 16:38:31 följande:

    Vadå bevisa? Det är ord mot ord. Hon kan inte bevisa det hon påstår heller.


    Hänger inte riktigt med - du hade en behovsanställning på timmar - och nu har de inget behov av dig så du jobbar inte kvar - det är väl inte samma sak som att bli avskedad??

    Och varför använder du denna chef som referens om hon säger dåliga saker om dig?
  • Göteburgare

    Dom har fortfarande behov av personal. Anledningen till varför jag behöver använda denna referens står klart och tydligt i första inlägget

  • Dixie

    Jo, men de är väl inte nöjda med dig eftersom de inte vill ha dig kvar - jag förstår inte varför du ska stämma gör förtal?!

    Om chefens referens inte är bra ska du ju inte använda den - bättre ingen referens än en dålig referens. Du behöver ju inte använda en chef, det kan ju vara en arbetskamrat istället....

  • Göteburgare

    Hon var inte min chef. Arbetsledare är rätt ord. Inte arbetsgivare :)

    Och hon är i klimakteriet så hon är på krigsstigen gällande alla i princip. Hon sparkade mig troligen för att jag var sjuk två gånger på en månad (blev sjuk via jobbet dessutom!), för beskedet kom strax efter jag ringt in sjuk för andra gången. Hon har gjort såhär mot andra hon har retat sig på, så det är inte bara mig. Och jag vet själv att jag gjorde ett lika bra jobb som alla andra, så det är inte problemet. Aldrig fått klagomål eller kritik. Blev dessutom bokad mer än andra innan uppsägningen skedde, och det talar väl för att jag var uppskattad?

  • zoolook1
    Göteburgare skrev 2017-05-01 09:56:07 följande:

    Hon var inte min chef. Arbetsledare är rätt ord. Inte arbetsgivare :)

    Och hon är i klimakteriet så hon är på krigsstigen gällande alla i princip. Hon sparkade mig troligen för att jag var sjuk två gånger på en månad (blev sjuk via jobbet dessutom!), för beskedet kom strax efter jag ringt in sjuk för andra gången. Hon har gjort såhär mot andra hon har retat sig på, så det är inte bara mig. Och jag vet själv att jag gjorde ett lika bra jobb som alla andra, så det är inte problemet. Aldrig fått klagomål eller kritik. Blev dessutom bokad mer än andra innan uppsägningen skedde, och det talar väl för att jag var uppskattad?


    Du har inte blivit uppsagd till att börja med. Och hur ska du kunna stämma någon som inte sagt ett ord om dig för förtal? Det är inte olagligt att vara varken arg, orättvis eller att vara klimakteriet.

    Det är klart att det känns surt, men du kan inget göra. Ange en fd kollega som referens i stället.
Svar på tråden Min arbetsgivare ljuger om anl. till avsked.