• Stardust77

    Ska jag vara orolig

    Hejsan.
    Efter IVF har vi nu lyckats bli gravida.
    Är om 2 dagar inne på vecka 6.
    I går kväll kom det ut som 1 droppe riktigt rött blod.
    Jag blev jätte rädd!
    Mer har det inte kommit men för jag in ett finger kommer det ut som en flytning med lite rött i.
    Hur är ett missfall?
    Gör det alltid ont och blöder massor?
    Här rinner det alltså inget blod alls.
    Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-03 19:29
    Ny blödning men samma som innan förutom lätt värk i 10 min. kanske 1 tsk blod denna gången

  • Svar på tråden Ska jag vara orolig
  • gruvan

    Det är så svårt att säga för mf ser så olika ut. Samtidigt är det väldigt vanligt att blöda tidigt i graviditeten. Mitt mf i v 7 började med bruna flytningar, efter två veckor minskade graviditetssymptomen och ytterligare en vecka senare började jag blöda färskt blod som en vanlig mens och fick mensvärk. Blev gravid igen tre månader senare och fick både bruna flytningar och färskt blod från v 6-10. Fick komma på vul och där såg de ett tickande hjärta. Han blir snart 11 månader!

    Så tyvärr är det bara att vänta och se. Du kan ta ett gravtest idag och se om det är svagare än tidigare. Sen kan du ta ett nytt om några dagar och jämföra styrkan. Jag håller tummarna för att det är en normal blödning, t ex sköra slemhinnor, och att graviditeten går bra. Lycka till!

  • EpicNurse

    Nej det är inte ett missfall. Vid missfall blöder man betydligt mer! Antagligen är det ett litet kärl som spruckit bara. Och har man fått lite färskt blod så kommer flytningen vara färgad ett tag efter det eftersom det gamla blodet måste komma ut.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Stardust77

    Är du säker på detta?
    Jag har som sagt inte alls ont eller blöder även om ja ha trosskydd på.
    Kan slemhinnan förändras då man är super förkyld och hostar så man kräks?

  • viseversa

    Jag blödde lite i början 2av mina 5 graviditeter. Den första i v 7 och då blödde jag sparsamt i ca3-4 dagar. Då det kom liite i trosorna och på pappret när jag torkade mig. Var såklart rädd men ingen smärta. Min bm sa helt enkelt "vänta och se" men att det är vanligt att blöda lite under graviditeten och att det inte behöver vara någon fara. Födde en frisk fullgången flicka. Blödde även samma mängd med barn nr 3 i v 10. Även det gick bra och födde en frisk fullgången pojke. Har fött 5 friska barn och aldrig haft ett missfall.

  • Jag är bara jag

    Jag har blödit massor, haft ont och fått ut klumpar vid mina m.f. Vid graviditeten som gick vägen blödde jag litegrann en vecka v.7. Slemhinnan blir jätteskör bara för att man är gravid.

  • EpicNurse

    Ja eftersom slemhinnan är skör när man är gravid så kan man börja blöda vid ansträngning, samlag, toalettbesök osv! Oftast är det ingen fara alls!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Stardust77

    I dag började jag blöda igen.
    Har väl kommit som en tsk kanske men i dag va det lite värk men det har försvunnit helt. Får man alltid jätte mycket blödning och smärta vid missfall eller är de fortfarande slemhinnan som kan spela mig ett spratt?

  • Jag är bara jag
    Stardust77 skrev 2017-05-03 19:14:57 följande:
    I dag började jag blöda igen.
    Har väl kommit som en tsk kanske men i dag va det lite värk men det har försvunnit helt. Får man alltid jätte mycket blödning och smärta vid missfall eller är de fortfarande slemhinnan som kan spela mig ett spratt?
    Vid pågående missfall blöder man mycket. Jag har alltid haft ont också. MA kan börja med småblödningar, men bara lite blod så där innebär ofta slemhinnan.
  • Jag är bara jag
    Stardust77 skrev 2017-05-03 22:38:52 följande:
    Då är det väl slemhinnan.
    Ska göra ett tidigt ultraljud i morgon vid 13.00.
    Håll tummar och tår.
    Absolut!
Svar på tråden Ska jag vara orolig