• hipsterpappan

    Operera utstående öron på barn?

    Mitt mellanbarnbarn har tyvärr fått det och det ena står ut mer än det andra. Han är nyss fyllda fem. Läste på nätet att man måste vänta tills barnet är 6-8 år gammalt då öronen måste ha vuxit färdigt innan ingreppet sker men det ska tydligen vara en relativt enkelt ingrepp? Hade naturligtvis velat få det gjort innan skolstarten då tyvärr barn kan vara ganska elaka mot varandra om någon avviker. Någon som har erfarenhet av hur svårt/lätt det är att genomföra ingreppet och hur blev resultatet?

  • Svar på tråden Operera utstående öron på barn?
  • GrönaDruvan

    Men varför operera när du inte vet hur det blir? Lider sonen av det? Pratar ni mycket om att hans öron är utstående eller pratar ni mer om att han duger som han är?
    Min son har stora utstående öron, och visst kan han få lite kommentarer ibland, men inte så han blir retad och han har många kompisar och lider inte av sina öron än iaf. Han började skolan i höstas.
    Vi är väldigt noga med att påpeka att han är fin som han är och att vissa har större öron, vissa större näsa osv.. han visar inga tecken på att inte gilla sina öron.
    Jag tycker spontant du ska avvakta, tills han själv känner att han vill operera.

  • Arek

    Skriv en egenremiss till ÖNH- kliniken på ditt sjukhus så får du diskutera dina frågor med läkare som bedömer ditt barn och när/ om det ska opereras. Det är en liten operation med bra resultat.

  • hipsterpappan

    Finns ingen anledning att inte operera då det är ett relativt enkelt rutiningrepp och kan förändra livskvaliteten för barnet. Dessutom i dom flesta landsting kostar det inget.

Svar på tråden Operera utstående öron på barn?