• awpf

    HJÄLP FORT!

    Hej tjena hallå!


    Jag är en tjej på snart 17 år som under cirka 1 år har lagt på mig drygt 6 kilo. Jag är 168 cm lång och väger för tillfället 60kg. Detta är definitivt inte min idealvikt och jag trivs just nu inte alls i min kropp.


    Mitt mål är att gå ner till 52 kilo, men delmålet är att gå ner till 55 kg på drygt en månad. 
    Hur gör jag detta på bästa, snabbaste och hållbaraste sätt?

    Mycket tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden HJÄLP FORT!
  • Ewald01

    Det som fungerar bäst hos mig är att inte äta någonting under en viss period (max. 24 timmar). 

    Fram för allt kan det vara bra att inte äta någonting på kvällen.

    Annars är det en bra idé att undvika godis .

    Man kom också fram till att det kan vara bra att dricka tillräckligt mycket vatten eftersom vatten ökar ämnesomsättningen i kroppen och därmed bidrar till viktnedgång.

    MEN

    Du har en Body-Mass Index på ca. 21,3. 
    Du är inte överviktig eller tjock, du har idealvikt!

    Här kan man räkna ut BMI för barn och ungdomar

    www.isobmi.se/default.aspx

    BMI (Body-Mass-Index) visar förhållandet mellan vikt och längd och bör för en vuxen (över 18 år) ligga mellan 18,5 och 25. 


    www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/

  • 8295

    Var sund. Ät bra mat, och motionera.

    Gör inget drastiskt för att skada din kropp. Du är så vacker precis som du är, men vill du ändå ändra saker för att älska dig själv så gör det på ett säkert sätt.

  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2017-05-06 22:49:56 följande:
    Snälla Ewald, håll käften. Du riskerar att trigga tonåringar till ätstörningar. 
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Ewald01
    awpf skrev 2017-05-06 18:07:31 följande:

    Mitt mål är att gå ner till 52 kilo, men delmålet är att gå ner till 55 kg på drygt en månad. 
    Hur gör jag detta på bästa, snabbaste och hållbaraste sätt?


    Jag skulle inte rekommendera att gå ner till under 55 kg.

    Du bör mer fukusera på att inte gå upp och kolla din vikt regelbunden.

    Risken för tidig död ökar om man har en BMI under 18,5 respektive över 25 och dödlighetskurvan går U-formigt.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2017-05-06 23:27:25 följande:
    Snälla Ewald, håll käften. Du riskerar att trigga tonåringar till ätstörningar. 
    Nja, perioden mellan måltider bör vanligtvis ligga omkring 5 timmar och man bör helst inte äta ngt imellan.

    Fram för allt kan det vara bra att äta kvällsmat tidigt så att man får en tillräckligt lång tidsperiod mellan måltiderna (kvällsmaten och frukosten alltså). Den bör alltså ligga omkring 14 till 15 timmar vad jag har förstått.

    Under natten producerar kroppen en ökad mängd Leptin som gör att man inte blir hungrig.

    Det är teorin.

    Jag tycker dock att man kan bli hungrig på kvällen om man alltid äter på kvällen och kroppen blir van med detta om man plötsligen försöker undvika detta. Men det är mer en personlig erfarenhet .
Svar på tråden HJÄLP FORT!