• Fru Ve

    Ergobaby original - spädbarnsinlägget

    Någon som har vana vid Ergobaby original sele? Har en sån till min 2-månaders och har hittills använt spädbarnsinlägget. Men det blir klumpigt och väldigt varmt. Så jag testade utan detta idag vilket ju var så mycket smidigare. Till saken hör att min son är väldigt lång och stor för åldern (62 cm lång och 7 kg). Hans knäveck når ut i öppningen på selen även utan inlägget, speciellt bra blev det då jag satte honom på endast den lilla kudden som hör till spädbarnsinlägget. Kan man göra så fast han bara är 2 månader? Jag har kollat runt lite och fattat det som att spädbarnsinläggets huvudsakliga syfte är just att nyfödda/små har för korta ben för att grodpositionen annars ska bli bra i selen.Jag drar ju åt selen så den sitter tight, han behöver inte själv hålla upp kroppen.

    Frågade i ett annat forum och fick då svar att spädbarnsinlägget är p.g.a. barnets bålstabilitet. Men om jag sätter honom i Ergon och drar åt den så sitter han ju ungefär likadant som när jag sätter honom i den långa trikåsjalen med benen utanför (han kan inte sitta med benen innanför p.g.a. att han är så lång och jag är så liten). I en trikåsjal finns det ju heller inget extra inlägg för bålstabiliteten så vad är skillnaden i så fall? Någon som vet?

  • Svar på tråden Ergobaby original - spädbarnsinlägget
  • Carambolan

    Jag har använt bara kudden när mina känts stabila och långa nog att vara utan inlägget men fortfarande lite för små att vara helt utan :)

  • Fru Ve
    Carambolan skrev 2017-05-08 11:35:00 följande:

    Jag har använt bara kudden när mina känts stabila och långa nog att vara utan inlägget men fortfarande lite för små att vara helt utan :)


    Hur gamla har barnen varit då ungefär? Min son är ju kroppsligt lika stor som en 4-månaders kan vara fast han bara är 2 månader. Just gällande nacken måste han ju ha extra stöd men jag tycker själva tyget i selen stödjer hans nacke bra. Ska jag böja mig fram stödjer jag ju med handen också. Har du hört att spädbarnsinlägget är nödvändigt för deras bålstabilitet? Jag får inte ihop det.
  • Carambolan

    Runt 2-3 månader tror jag de varit. Jag har också burit mycket i sjal och när selen känts lika stabil har jag inte tyckt att det känts riskabelt på nåt vis, särskilt inte när de sover och man kan "spänna fast" med luvan.

  • LittleSunshine84

    Ring tillverkaren och rådfråga tycker jag. Spontant känner jag att du känner nog själv om det fungerar eller inte? :)

  • LaFontaine

    Använder du det äldre inlägget eller "easy snug"? Vi använde den senare, dessutom i meshtyg och tyckte att den var både enkel och rätt sval. Orginalinlägget såg jag på film och fick lite gråa hår bara av att se eländet!

  • Fru Ve
    LaFontaine skrev 2017-05-08 21:52:50 följande:

    Använder du det äldre inlägget eller "easy snug"? Vi använde den senare, dessutom i meshtyg och tyckte att den var både enkel och rätt sval. Orginalinlägget såg jag på film och fick lite gråa hår bara av att se eländet!


    Det äldre inlägget. Ja det är jättevarmt! Jag tycker själv han sitter bra så jag tror jag litar på det. Verkar han nöjd också så tror jag inte att det kan vara jättefel eller obekvämt för honom.
Svar på tråden Ergobaby original - spädbarnsinlägget