Inlägg från: Anonym (Julle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julle)

    Vill verkligen inte att särkulle barnen ärver

    Stämmer verkligen detta om ni är sambos och inte har testamente som säger att ni ska ärva varandra?

  • Anonym (Julle)

    Jag har suttit precis i din sits. Egna arv och besparingar och vuxna särkullsbarn som har en egen mamma att ärva. De ska inte ha även min egendom. Vi besökte en familjejurist och formulerade ett testamente samt ett äktenskapsförord som pekade ut enskild egendom.

  • Anonym (Julle)
    sck skrev 2017-05-14 17:08:19 följande:

    Finns inga sådana konton. Du kan inte spara ett konto i ditt barns namn med ålderspärr. När barnet fyller 18 år har barnet rätt att få ut allting i sitt namn.

    Till ts: Och som jag gör övrigt sa: särkullbarn ärver endast din egen förälder. Ni har egendom i eget namn antar jag? Alltså ärver särkullbarnet inte egendom av ditt namn.


    Jo det kan de visst. Är egendomen giftorättgods spelar det ingen roll vem som äger det. Jag äger t ex bil och sparkonton i mitt namn. Om dessa inte är enskild egendom via äktenskapsförord är de giftoröttgids vid en bodelning. Just detta borrade jag med familjejurist vi träffade. Nackdelen med enskild egendom är dock att det inte går att skilja på hur den hanteras vid skilsmässa redo dödsfall vilket jag tycker är en stor brist. Att skriva en massa egendom som enskild på mig sätter min man i en oproportionerligt dålig sits om vi skiljer oss. Däremot om han dör blir det som det är tänkt.
  • Anonym (Julle)
    Åsa skrev 2017-05-15 15:55:41 följande:

    Ja och nej. Barnen ärver sin fars egendom, inte din. Men vid bodelning, som kan göras vid t ex skilsmässa eller dödsfall, slås era nettotillgångar (efter att respektive skulder dragits ifrån) ihop och hälftendelas mellan makarna. Om du äger betydligt mer än din man  kan det innebära att att en del av din mans giftorättsegendom - som barnen (de gemensamma och särkullsbarnen) ärver - kommer från dig, ja.

    Om ni skiljer er från det usla äktenskap du beskriver blir bodelningsresultatet detsamma som vid dödsfall.

    Om ni är överens om att inte ha det på detta sätta kan ni skriva äktenskapsförord inom ramen för befintligt äktenskap så att var och en äger sitt. Om det handlar om att skydda dig så du får sitta kvar i gemensam bostad etc finns testamente och försäkringar att ta till.
    Jag får dock inte klart för mig om detta handlar om att du är betydligt mer förmögen än din man så att du verkligen förlorar ekonomiskt,  eller om att ni äger lika mycket men att du inte känslomässigt vill att dina sparpengar ska räknas in i bodelning.


    Intresssant. Hur kan bostaden tillfalla TS via ett testamente? Menar du att giftorättsgodset ska fördelas så att gemensam bostad ska tillfalla TS, men att dess värde fortfarande ingår i bodelning? Och att andra tillgångar "fyller ut" laglotten?
  • Anonym (Julle)
    Anonym (jävla skit) skrev 2017-05-15 16:09:02 följande:
    Jag har ett sparande i mina ögon mycket men säkert av er flesta här inte är någon större summa. 
    Vi har våra gemensammas barns sparande i mitt namn så rent krasst är det mina men det är barnens, ja du förstår säkert hur jag menar. 
    Barnens pappa har endast sitt pensionssparande och sparande till barnen han har alltså inget sparat själv inte ens 2.000kr utan han går helt enkelt runt bara varje månad. 
    Jag vill inte att bonusbarnen "får" mina pengar som MINA föräldrar har sparat till MIG när jag var lite (har inte rört dom). Vill inte heller att mannen ska ha rätt till dom heller utan vill att mina barn ska få pengarna efter mig
    Det är precis så jag gjort. Förskott på arv och gåvor från en av mina föräldrar finns på ett eget konto som är enskild egendom. Det är lätt fixat TS! Jag gjorde det via familjejurist men är man lite om sig kan man fixa det själv. Din man måste dock skriva på för att det ska vara giltigt.
  • Anonym (Julle)
    Åsa skrev 2017-05-15 16:27:15 följande:
    Allt beror på hur ägandet ser ut förstås. Om TS har stabil ekonomi själv och därtill får ärva vad som inte är barnens arvslott underlättar det förstås för henne ekonomiskt att behålla (en gemensamt ägd) bostad.
    Hade man därtill haft ett äktenskapsförord där TS egendom är enskild men makens är gemensam hade barnens (både särkullsbarnens och de gemensammas) kunnat minskas ytterligare.
    Ok. Problemet blir bara att maken blir satt i en alltför ofördelaktig och riskabel sits. Sätts väldigt mycket av tillgångarna som  enskild egenom till kvinnan i detta fallet och de väljer att skilja sig får han väldigt lite. Visst blir det så? 
  • Anonym (Julle)

    Ni som så tvärsäkert uttrycker att TS hatar sina särkullsbarn.

    Tänk om dessa är +40 och självförsörjande? Var står det arr de är små och beroende av sina föräldrar? Förklara också varför de ska ha del av TS sparande hon fått av sina föräldrar. De har en egen mamma och morföräldrar att ärva. Det har inget med har att göra. Ren logik.

  • Anonym (Julle)
    Anonym (Särkullbarn) skrev 2017-05-15 20:05:32 följande:

    Bara en tanke till er som tycker att särkullbarnen har en "egen mamma att ärva". Om särkullbarnet inte skulle få sin del från föräldern utan den går till bonusföräldern i sin helhet. Ska särkullbarnet då ärva bonusföräldern vid dennes bortgång? Gissar på nej. Ert resonemang lämnar alltså särkullbarnen helt lottlösa, inte lagen det är fel på utan ert resonemang...


    Men det funkar inte så. Särkullsbarn har alltid rätt att få ut sin laglott och kan inte göras helt arvslös. Vad har du fått det ifrån?

    Sen, beroende på hur testamentet är skrivet, får de ut resten av arvet när bonusförälder avlider. Något förenklat. Det förutsätter att det finns något att ärva. Läs gärna om skillnader på "fri äganderätt" och "fri förfoganderätt. Der är inte så att en styvförälder kan konfiskera sin partners arv utan samtycke från denne. Glöm inte det. Det finns dock stora risker för konflikter mellan halvsyskon om arvet inte regleras på en gång.

    Men, den biologiske föräldern bestämmer vad som ska ske med dennes kvarlåtenskap. Ingen elak styvförälder.
  • Anonym (Julle)
    nevermind skrev 2017-05-16 14:03:11 följande:
    Då bör du flytta de pengarna så han inte kommer åt dem i en eventuell skilsmässa.
    Hur menar du då? Till Panama? Är det inte bättre att skriva ett äktenskapsförord?
  • Anonym (Julle)
    TeresB skrev 2017-05-16 20:59:52 följande:

    .

    Jag förstår juridiken. Jag förstår inte varför man jkritiserar ts för att hon vill se till att det hennes föräldrar sparat åt henne går till hennes barn.


    Eller till henne själv? Pengarna kan vara tänkt som förstärkning till pension, en efterlängtad resa eller vad som helst.
Svar på tråden Vill verkligen inte att särkulle barnen ärver