• DennisEstmand

    Snus = Ont i halsen

    Hej, jag är 22 år och har snusat lite då och då, men varje gång jag sväljer själva de rinnande så svider det i min hals eller vad man nu ska säga! Vad beror det på? OBS jag tycker snus är skit gott så det är inga problem med det

  • Svar på tråden Snus = Ont i halsen
  • 8295

    Du sväljer ju ren nikotin eller hur man nu ska säga. Klart det svider. Håll snusen torr i munnen.

    Jag har snusat 6 år och mosar inte min snus eller sväljer det "rinnande".

  • josefzon

    Hej!

    Retar slemhinnor oavsett var det hamnar. Snuslesioner under överläppen, magkatarr och sura uppstötningar när man sväljer. I halsen när det rinner ner. Risken för cancer i munnen ökas likt rökt tobak, men inte i snuslesionerna under läppen, vilka helt verkar läka när man slutar. Man har även studerat risken för cancer i bukspottkörteln, men verkar inte finnas något konklusivt. Sluta snusa eller fortsätt om du tycker det är värt risken. Inte meningen att predika.

    Vill du minska besvären i halsen tror jag som tidigare i tråden, ett torrare snus och/eller mindre storlek på prillorna.

    Mvh

  • Anonym (snusare)

    För mig svider det också om jag börjar snusa igen efter ett uppehåll. Men det försvinner efter en dag och kroppen lägger sedan något sorts slem i halsen som skyddar. Slemmet är inte i vägen på något sett, vet inte att det är där som jag inte suger upp det såklart.
    Däremot blir det värre om jag kör vanligt portionssnus, mycket slem och ont i halsen. Därför kör jag white och har inga åkommor från det :) 

Svar på tråden Snus = Ont i halsen