• Försökermedivf

    Gravid och cellförändringar

    Jag fick idag veta att jag har cellförändringar klassade CIN 3. Är gravid i vecka 20 (19+6) och detta gör mig fullkomligt vettskrämd. Har försökt få tag på läkaren för att bli lugnare men inte fått svar ännu.

    Någon som har erfarenhet av detta? Fara för barnet? Är det cancer eller innebär det risk för att cancer utvecklas om det inte behandlas?

  • Svar på tråden Gravid och cellförändringar
  • EpicNurse

    Det är inte cancer men kan utvecklas till cancer. Man kommer troligtvis vilka göra en kolposkopi och sen en konisering. Men i och med att du är så pass långt gången så kanske det får vänta tills efter din efterkontroll efter graviditeten.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Försökermedivf
    EpicNurse skrev 2017-05-15 10:14:58 följande:

    Det är inte cancer men kan utvecklas till cancer. Man kommer troligtvis vilka göra en kolposkopi och sen en konisering. Men i och med att du är så pass långt gången så kanske det får vänta tills efter din efterkontroll efter graviditeten.


    Tack för snabbt svar! Det gjordes en kolposkopi för tre veckor sedan. På Mina Vårdkontakter kan jag se att ärendet skickats vidare till KK KS (Kvinnokliniken på Karolinska antar jag). Är väl bara att invänta kallelse och se vad dom har att säga.
  • Försökermedivf

    Om någon skulle halka in här och vill ha lugnande besked..

    Då jag var gravid när detta upptäcktes så blev jag kallad på nytt 2 månader efter förlossningen. En ny kolposkopi gjordes. Inga cellförändringar kunde hittas och min läkare menar att det ibland kan hända att de försvinner vid förlossningen. Överlycklig för detta!!

    Kommer bli kallad på ny undersökning om några månader.

  • Anonym (Opålitliga prover vid graviditet)

    Tog cellprov vid en graviditet som visade förändringar. Hade dödsångest och började planera vem som skulle ta hand om barnet när jag dog. Nytt prov efter förlossningen som visade absolut ingenting och läkaren sa att provsvar blir missvisande på grund av graviditet och därför ska man inte ta såna under graviditeten. Vägrat ta fler cellprov vid efterkommande graviditeter.

  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Opålitliga prover vid graviditet) skrev 2018-01-16 09:18:24 följande:

    Tog cellprov vid en graviditet som visade förändringar. Hade dödsångest och började planera vem som skulle ta hand om barnet när jag dog. Nytt prov efter förlossningen som visade absolut ingenting och läkaren sa att provsvar blir missvisande på grund av graviditet och därför ska man inte ta såna under graviditeten. Vägrat ta fler cellprov vid efterkommande graviditeter.


    Ja precis det har jag också läst/hört. Bland annat på TV4 Nyhetsmorgon när de hade föera läkare där så sa det just det, på frågan om man kan ta cellprov under graviditet, att det kan man, men det kan bli missvisande resultat så därför brukar man inte göra det.

    Därav väntar jag med mitt cellprov till efter förlossningen.
Svar på tråden Gravid och cellförändringar