• Anonym (Fixerskan)

    Hur länge orkar man leva med nedstämd partner?

    Jag och min man har varit tillsammans i 15 år. Han har från dag ett varit svartsjuk och orolig. Han är en riktig hönspappa och låter inte våra barn gå själv till skolan, leka själva ute osv. (Vi bor i ett lugnt område). Han pikar mig alltid för att jag tjänar mer än honom och att jag bara "fikar och mejlar" - själv är han lärare och det är jättetufft. Han "skämtar" ofta om att jag ska träffa någon annan och att jag skulle ha det bättre utan honom.

    Han har varit sjukskriven för ångest, stress, oro ett par gånger men aldrig tagit tag i det ordentligt. Jag tror han skulle må mycket bättre av terapi och kanske lyckopiller.

    Jag är ansvarig för allt det praktiska i hemmet. Insåg just att han inte ens har numren till fritids i telefonen. Han är ansvarig för tvätten (vilket han gärna pratar om). Han varken städar eller plockar undan. När jag försöker prata med honom börjar han hålls på med mobilen.

    Well, den här våren har varit piss. Vår ena dotter har fått panikångest och har svårt att gå i skolan. Nu utredning på bup. Min man är bara irriterad. Han var hemma med henne ett par veckor och gnällde bara om att han ville vara på jobbet och inte fick några pengar. Nu är jag sjukskriven pga depression, utmattning och han på jobbet. Nu klagar han på att det är jobbigt att jobba och vill ha sommarlov.

    Fyfan. Jag vill ju att det här ska funka. Men hur länge ska man orka? Jag tycker fortfarande att han är snygg och när vi ligger är det bra - men just nu mår jag illa när han håller på att trycka sig mot mig på natten (för att sen bli sur för att jag inte vill).

    Hjälp och tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Hur länge orkar man leva med nedstämd partner?
  • MrEyeQ

    Hej, jag hade ångest och depression, fick antidepressiva mm. Sexlusten existerande inte, sen när man mår skit tänker man i negativa banor, man tog åt sig allt negativt istället för att se det positiva runt omkring en.

    Jag är 41 inga barn, bor på ett kollektiv, den sociala biten är väldigt viktigt och resa bort själv och få distans och kunna börja tänka klart. Men den medicinen som fungerar klart bäst är lyrica.

    Inte för jag vet om detta hjälpt dig något, men jag vet precis hur det är och känns. Så är det något du undrar över är det bara att höra av dig Mvh Peter

  • ManiLund

    Seriöst...det låter som om ni behöver professionell hjälp. Att växa upp med en pappa som inte vågar låta sitt barn varken gå till skolan eller leka ut är som att be om ångest. Det låter som en fullt adekvat reaktion - världen måste ju vara jättefarlig om man inte ens kan leka ute...

    Jag fattar inte heller vad du får ut av relationen - förutom att du tycker att han fortfarande är snygg, och det funkar att knulla... Men det är klart, du har en utmattningsdepression så det kanske är den som talar.

    Den typen av depressioner, om det nu är en sån du har, är luriga att tillfriskna från.  Du borde kanske förutom att söka professionell hjälp även ta dig en funderare över hur din livssituation ser ut.

    /Farbror Besserwisser

Svar på tråden Hur länge orkar man leva med nedstämd partner?