• MyLouise

    Stulna Sparkonto Pengar

    Nu är det så att jag behöver hjälp .

    Mina föräldrar skapade ett sparkonto till mig när jag fyllde 9-10 år och har satt in 200kr i månaden sedan dess .

    Fyllde 18 nu i mitten av mars , hade planeringar för att skaffa en hund för att hjälpa min psykiska hälsa (förklarar gärna) och fixa id + kontokort , så att jag då kan ta ut pengarna för att ta hand om hunden .

    Jag var oerhört nyfiken på att få reda på hur mycket det fanns på kontot (då jag älskar att spara osv) , så jag frågade min "pappa" om det och varje gång jag gjorde det så reagerade han som om jag anklagade han för något .

    Inte nog med det så sa han alltid en löjligt låg siffra som verkligen inte kunde stämma , då dom satt in 200kr varje månad i ungefär 8-9 år...

    Jag misstänkte att han stuligt pengar innan jag fyllt 18 , då han var den ända som hade tillgång till det . Diskuterade allt det här till min morbror som då varigt vakt och studerat som mäklare osv .

    Fick då reda för kanske 2 veckor sedan av min mamma att han hade erkänt till henne att han tagit pengar sedan jag började gymnasiet , UTAN att hon eller jag visste om det . Hans ursäkt var då att vi inte haft det så bra ekonomiskt , jag hade varigt helt okej med det om han hade frågat då de gångerna vi inte klarat oss så bra .

    Men istället så tog han och tömde mitt sparkonto totallt innan jag fyllde 18...

    Jag kan snabbt ifylla er om att han är den mest vidrigaste personen (tillsammans med många andra såklart) .

    Han har sexuellt utnyttjat mig i fyra år som barn , slagit mig i flera år och har bara jobbat i fyra år i hela sitt liv - han är 53 .

    Han är grisig , du måste tjata på han för att han ska bada , han gnäller , gått i sju år med en tå som även läkare sagt borde amputeras - bara för att ha något att bli inlagd eller prata om .

    Så ja , jag skulle inte precis säga att han är speciellt omtyckt - finns mer men det är inte det som jag vill ha hjälp med (han är i brottsregistret som pedofil , väntar bara på att han ska dö) .

    Min mamma tänker betala tillbaka den ungefärliga summan som kan ha varigt på kontot , och vill inte att han ska betala tillbaka .

    Får inget svar varje gång jag frågar varför , så där ger jag mig . MEN , jag vill att han ska betala tillbaka allt han tagit och jag vet att han inte kommer göra det om det inte är tvång från lagen eller så .

    Vet dock inte alls hur jag ska gå tillväga med allt , han tror att han inte ska betala tillbaks - men det ska han då verkligen göra .

    Som man bäddar får man ligga .

    Vet att det är mycket text men det får det vara , tar emot alla råd och hjälp jag får .

    Min morbror och mormor vet inget , vet inte om jag ska berätta för henne då hon ligger sjuk på sjukhus utan diagnos .

    Tackar så vänligt ,

    My .

  • Svar på tråden Stulna Sparkonto Pengar
  • Långbenopluto

    Du kan inget göra.

    Föräldrar sparar frivilligt till sina barn, men inte alla kan göra det.

    Behövde han pengarna till annat så hade han rätt att ta dom.

  • Anonym (J)

    Alltså, jag undrar bara varför i herrans namn din mamma inte har sparkat ut honom ur huset för? Vet hon om att han har utnyttjat dig sexuellt?

  • Anonym (Strrinna)
    Anonym (J) skrev 2017-05-23 20:19:22 följande:

    Alltså, jag undrar bara varför i herrans namn din mamma inte har sparkat ut honom ur huset för? Vet hon om att han har utnyttjat dig sexuellt?


    Ja, jag undrar också över det. Eller är de separerade, fast det inte framgick av texten? 

    - Jag är ingen jurist, men jag tror tyvärr det blir svårt att med lagens hjälp tvinga din sk pappa (tycker inte man är värd att kallas pappa om man utnyttjat sitt barn sexuellt) att betala tillbaka pengarna. Tyvärr. Att spara till sina barn är frivilligt. 

    Men din pappa verkar som sagt vara en riktigt skitstövel, så jag förstår att du gärna skulle vilja tvinga honom att ge tillbaka pengarna. 
  • Frontline

    Du kan inte göra ett dugg, har dom sparat pengar till dig så gör dom vad dom vill med det..

    Sen vad din pappa har gjort mot dig är bara beklagligt och du ska isf anmäla han till polisen..
    Så där kanske du kan få in ett skadestånd men sparkontot kan du glömma..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Va)

    Asså va, Han sparade pengarna frivilligt och använde de vid behov. Du kan ju inte påstå att det är dina pengar när du aldrig fått pengarna?! Du tjänade inte ihop de pengarna så de hann aldrig bli dina. Sen borde din mamma slänga ut honom och du bryta kontakt med honom men jag tycker inte att han är skyldig att spara pengar åt dig.

Svar på tråden Stulna Sparkonto Pengar