Anonym (Ts) skrev 2017-05-24 08:42:56 följande:
Skulle alla barn tycka om att läsa om de getts rätt förutsättningar att tycka om böcker? Som tex att föräldrarna läst mycket högt, att föräldrarna är förebilder vad gäller läsning, att barnet får hjälp att hitta böcker med intressanta ämnen, får tillgång till mycket böcker, får lära sig läsa ordentligt (förstås) osv.
Vad tror ni?
I princip ja. När ett barn väl knäckt läskoden och kommer över till ett stadium där allt är automatiserat i läsningen, kräver det otroligt mycket mindre energi än innan man nått dit. Det finns ju böcker om precis allt så givetvis går det att hitta böcker om det man är intresserad av. Det finns ju dessutom böcker omformade på många olika sätt; allt behöver inte betyda att man ska läsa en roman på 500 sidor text, utan bilder.
Sen har vi i dag hård konkurrens av andra saker än man hade förr, så boken är ju liksom inte det enda man kan välja att syssla med när man har en stund över.
Det kräver helt enkelt en del träning att få ett bra flyt och att få förståelse för språket. Jag jobbar på gymnasiet på samhällsprogrammet, där man ändå förväntar sig att eleverna kan läsa, är intresserade av att läsa och diskutera, men vi har elever i varje klass som säger att de aldrig läser. De läser inte böcker och inte tidningar, ser inte på nyheter osv. helt vanliga vettiga ungdomar från bra familjer. Tror det kan det se ut så här. Det blir ofta tufft för dem när vi lärare förväntar oss att de ska klara av att läsa vissa texter/böcker under sina tre år här. Läslyftet är ett stort projekt som pågår just nu över hela landet, för lärare av alla de slag, för att vi ska bli ännu bättre på att fånga upp eleverna, att få dem att förstår hur viktigt det är att läsa och fram för allt, att de ska gilla att läsa.
Jag märker ofta hur elever har förstått en text på ytan men inte på djupet. Frågar man dem "vad betyder den där meningen/ordet", varför har man skrivit precis så, vad är författaren ute efter - så kan många inte svara. Detta handlar om både vanlig skönlitteratur men också faktatexter i tex historia eller religionskurserna. Läraren kanske har gått igenom material och tror att alla har förstått, men sen efter 2-3 lektioner ställer någon elev någon som där totalt grundläggande fråga små visar att de inte förstått grunden över huvud taget. Då handlar det inte om att läraren bara gett dem en text att läsa själva utan man har läst på lektionen, tillsammans och förklarat det som borde vara svårt. Men det räcker alltså inte alltid.