• Anonym (Ts)

    Är läslust endast en fråga om att ges rätt förutsättningar?

    Skulle alla barn tycka om att läsa om de getts rätt förutsättningar att tycka om böcker? Som tex att föräldrarna läst mycket högt, att föräldrarna är förebilder vad gäller läsning, att barnet får hjälp att hitta böcker med intressanta ämnen, får tillgång till mycket böcker, får lära sig läsa ordentligt (förstås) osv.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Är läslust endast en fråga om att ges rätt förutsättningar?
  • LFF

    Nej, jag tror det även handlar om intresse. Precis som inte alla kommer gilla att sporta eller något annat även om de skulle ges rätt förutsättningar. 

  • Mrs Moneybags

    Jag tror det finns studier som pekar på att läsförmåga och läslust ökar när föräldrarna läser mycket för barnen. 

  • Anonym (Älskar böcker)

    Jag tror det bara beror på läslust.

    Varken min mamma eller pappa läste en enda bok för mig. Jag såg dem aldrig läsa någon bok heller för den delen.

    Ändå har jag älskat att läsa böcker, så fort jag lärt mig läsa, så läste jag mycket.

    Mina barn läste jag för varje kväll, kanske 1 till 1 1/2 timme, de har har aldrig gillat att läsa böcker.

    Som vuxna lyssnar de däremot på ljudböcker.

    Så jag tror inte det spelar någon roll, däremot för ordförrådet, de hade ett väldigt stor ordförråd som små, även när de gick i lågstadiet sa deras lärare det.

  • Den obotliga pessimisten

    Ja, det tror jag faktiskt. (Självklart inte alla, men 90%). Får barnen eller ungdomarna koll på bredden inom allt från fantasy till skräck och dessutom runt olika former av läsande (som att lyssna på något medan man gör något annat) så tror jag faktiskt att det finns något för alla.

    Sedan kan man ju fråga sig om det är nödvändigt att alla ska läsa, framför allt idag när det dels finns ett så stort utbud av film och information på annat sätt. Det känns ibland som att det är lite omodernt att tjata om läsning i så stor utsträckning. Det här hemma i en tid där läsning var det enda givna sättet att bli bildad, men vi är i en helt annan tid idag.

  • Anonym (språklärare)
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-24 08:42:56 följande:

    Skulle alla barn tycka om att läsa om de getts rätt förutsättningar att tycka om böcker? Som tex att föräldrarna läst mycket högt, att föräldrarna är förebilder vad gäller läsning, att barnet får hjälp att hitta böcker med intressanta ämnen, får tillgång till mycket böcker, får lära sig läsa ordentligt (förstås) osv.

    Vad tror ni?


    I princip ja. När ett barn väl knäckt läskoden och kommer över till ett stadium där allt är automatiserat i läsningen, kräver det otroligt mycket mindre energi än innan man nått dit. Det finns ju böcker om precis allt så givetvis går det att hitta böcker om det man är intresserad av. Det finns ju dessutom böcker omformade på många olika sätt; allt behöver inte betyda att man ska läsa en roman på 500 sidor text, utan bilder.
    Sen har vi i dag hård konkurrens av andra saker än man hade förr, så boken är ju liksom inte det enda man kan välja att syssla med när man har en stund över. 

    Det kräver helt enkelt en del träning att få ett bra flyt och att få förståelse för språket. Jag jobbar på gymnasiet på samhällsprogrammet, där man ändå förväntar sig att eleverna kan läsa, är intresserade av att läsa och diskutera, men vi har elever i varje klass som säger att de aldrig läser. De läser inte böcker och inte tidningar, ser inte på nyheter osv. helt vanliga vettiga ungdomar från bra familjer. Tror det kan det se ut så här. Det blir ofta tufft för dem när vi lärare förväntar oss att de ska klara av att läsa vissa texter/böcker under sina tre år här. Läslyftet är ett stort projekt som pågår just nu över hela landet, för lärare av alla de slag, för att vi ska bli ännu bättre på att fånga upp eleverna, att få dem att förstår hur viktigt det är att läsa och fram för allt, att de ska gilla att läsa. 

    Jag märker ofta hur elever har förstått en text på ytan men inte på djupet. Frågar man dem "vad betyder den där meningen/ordet", varför har man skrivit precis så, vad är författaren ute efter - så kan många inte svara. Detta handlar om både vanlig skönlitteratur men också faktatexter i tex historia eller religionskurserna. Läraren kanske har gått igenom material och tror att alla har förstått, men sen efter 2-3 lektioner ställer någon elev någon som där totalt grundläggande fråga små visar att de inte förstått grunden över huvud taget. Då handlar det inte om att läraren bara gett dem en text att läsa själva utan man har läst på lektionen, tillsammans och förklarat det som borde vara svårt. Men det räcker alltså inte alltid. 
  • Anonym (Jo)

    Ingen läste för mig som barn men jag älskar att läsa. Läste mycket för mitt barn och hen tycker också om att läsa.

  • Tow2Mater

    Nej det tror jag inte.
    Min 8-åring kan läsa bra, läser just nu Harry Potter, men han gillar inte alls att läsa. Tror det ligger i hans gener, hans far är likadan.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Ts) skrev 2017-05-24 08:42:56 följande:

    Skulle alla barn tycka om att läsa om de getts rätt förutsättningar att tycka om böcker? Som tex att föräldrarna läst mycket högt, att föräldrarna är förebilder vad gäller läsning, att barnet får hjälp att hitta böcker med intressanta ämnen, får tillgång till mycket böcker, får lära sig läsa ordentligt (förstås) osv.

    Vad tror ni?


    Jag tror att många fler hade drabbats av läslusta om alla givits förutsättningarna som barn.

    Alla kommer inte älska att läsa/sporta/spela/slöjda/måla/etc oavsett vad vi gör. Dock tror jag (utan vetenskapliga grunder) att många fler skulle uppskatta att läsa/sporta/spela/slöjda/måla/etc om föräldrar/barnomsorg/media/m. fl. uppmuntrat och stimulerat dessa aktiviteter.
  • Anonym (Nja)

    Jag tror absolut att chansen till läslust blir större on föräldern läser mycket med barnen och dessutom kanske kombinerar det med att prata om själva nöjet med att läsa. Det är i alla fall vad jag hoppas med mina barn.

    Samtidigt så har jag och mina syskon helt olika läslust. Jag har alltid älskat att läsa och kan helt förlora mig i böckerna, mitt ena syskon är en "normal" läsare och mitt andra läser aldrig. Tom när man skulle läsa i skolan så läste hen om böckerna för att kunna skriva en recension eller hyrde filmen om det fanns en.

Svar på tråden Är läslust endast en fråga om att ges rätt förutsättningar?