• Beach17

    Viktnedgången har avstannat!' Varför?

    Hej!!

    Jag är 170 cm lång och vägde 89 kilo. Under tre månader har jag lyckats gå ner 10(!!) kilo och är supernöjd med mina 79 kilo men några till ska bort. Jag går långa pw:s och äter bra vegetarisk mat. Nu har inte vågen rört sig ett gram på två veckor? Äter och tränar likadant som förut med allt har liksom stannat upp. Vad kan det bero på? Någon annan som varit med om liknande?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Viktnedgången har avstannat!' Varför?
  • Primmeling

    Ju mindre du väger desta mindre blir energin du förbränner per dygn för att bibehålla samma vikt. Så för att minska i vikt behöver du förbränna mer energi än du gjorde när du vägde 10 kg mer. Så öka förbränningen och/eller ät lite mindre. Sen är det iofs helt normalt att viktnedgången går fortare i början. Tips är att se till att äta tillräckligt med protein. Bra riktlinje är 1,5-2 gram per kroppskilo och dygn. Det håller igång ämnesomsättningen och mättar bra.

  • lavernsolomon

    Hej. Precis som Primmeling sa så förbränner du mindre energi för att bibehålla din vikt desto mindre du väger. 

    Det är lätt att tappa bort sig i flödet av viktminskningstips, dieter och preparat. Om din vikt är 79 kg på 170 cm så är du tekniskt sett fortfarande i riskzonen för hjärt-kärlsjukdomar. Det är verkligen jättebra att du äter bra och framförallt rör på dig. Stillasittandet är en av de största orsakerna till att plötsligt hjärtstopp och typ 2-diabetes drabbar alltfler yngre människor. 

    Jag skulle rekommendera att du fortsätter äta nyttigt (lågglykemiska kolhydrater som t.ex. fibrer och grönsaker) och framförallt konditionstränar. Det finns inget bättre för hjärtat än konditionsträning. Om du vill tappa ytterligare 6-8 kg med en kontrollerad viktnedgång kan du dessutom prova antingen måltidsersättning eller orlistat (Alli).

    Måbra har en bra sammanställning om måltidsersättning (s.k. pulverdiet) här: www.mabra.com/experten-allt-du-behover-veta-om-pulverdieter/

    Om du tar Alli i cirka 2-3 månader kan du få en stadig, kontrollerad viktnedgång då en fjärdedel av allt fett du äter inte tas upp. Min fru beställde Alli härifrån: 
    se.treated.com/viktnedgaang/alli

Svar på tråden Viktnedgången har avstannat!' Varför?