• Anonym (Akut-uska trött på Vc fall)

    Varför åker du till akuten med icke akuta besvär?

    Jag jobbar på en akutmottagning i en medelstor stad.När jag påbörjade min anställning kunde jag aldrig drömma om hur många som åker till akuten med icke akuta besvär som borde tas omhand på Vc!

    Jag började jobba på akuten för att jag trodde att jag skulle få ta hand om stora sårskador, ta hand om patienter med hjärtinfarkt ,ge HLR vid hjärtstopp, ja helt enkelt patienter som mer eller mindre svävar på liv och död .

    Men en vanlig dag på akuten tar jag hand om patienter med hosta ,snuva, feber, halsont,fästingbett,nageltrång,skoskav(ja!!), huvudvärk (utan att prova alvedon ens) .

    Och det är alltid dessa patienter som skriker och gnäller mest på väntetiderna . Ursäkta att din snoriga näsa fick vänta , för att ett hjärtstopp eller patient som sågat av sig ena armen fick förtur !!

    Så varför åker du till akuten med besvär som inte innebär fara för ditt liv ?? Kan det vänta till imorgon så åk för i helvete inte till akuten ! Och om du nu väljer att göra det ändå så våga inte gnälla på att du får vänta .

  • Svar på tråden Varför åker du till akuten med icke akuta besvär?
  • Anonym (Hm...)

    Jag kan tycka att du är en aning naiv och obildad om du tror att patienter som svävar mellan liv och död är allt som du ska ta hand om på en akut. Benbrott, akut buksmärta (gallsten, akut gastrit, magsår), infektioner med hastigt förlopp som kanske dittills hanterats av VC (lunginflammation dvs hosta med allmänpåverkan, ögoninfektioner pga hornhinneskador som kan ge permanenta ögonskador, UVI som utvecklats till njurbäckeninflammation) är också åkommor som hör hemma på en akut, givetvis beroende på hur vården är organiserad och om det finns tillgång till närakut, jouröppen VC eller dylikt.

    Kan tycka att vården misslyckats fatalt när folk med små åkommor söker sig till vårdgivare som inte är lämpliga för deras tillstånd. Både i kommunikationen - men också hur man som patient behandlas, eller snarare inte behandlas, i primärvården.

  • Anonym (Hm...)

    Menar du på fullaste allvar att man ska vänta till nästa dag om man har de problem jag nämnde ovan?

  • Snuttis2

    Fast de tillstånd TS beskriver är väl inte riktigt de du målat upp?!

    Jag tror absolut att personer åker till akuten sv "fel" anledning och för besvär som kan hanteras i annan del sv vård organisationen. Det kan delvis bero på brister i mottagande o tillgänglighet på ex VC ! Men också på okunskap och viss självcentrering hos den enskilde. De som allra oftast behöver den akuta kontakten är de som är mest restriktiva med den!

  • Anonym (Man)

    Jag är också förvånad över fenomenet. Det är ju nästan så att man önskar att patientavgifter var x3 om besöket inte bedömdes som akut av vårdpersonalen. Rätt många som väntar med att söka vård tills det blir akut (upplevs som akut i alla fall) vilket också det känns väldigt dumt.

    Har sett vår akutsvårdspersonal avvisa folk, och hänvisa dem till vanlig vårdcentral till och med (den avvisade ställde till en stor scen inför besöksrummet, trots att det bara var uppenbart att de inte fattat hur systemet fungerar).

  • Anonym (Men)

    Ännu en tråd om ämnet. Självklart hör inte alla åkommor hemma på akuten, men orka slösa energi på att ondgöra sig. Jag jobbar som polis. Lite samma grej. Otroligt många som anmäler varandra för tjafs när de är arga (och gärna berusade) och sedan inte vill medverka el att det ligger annat bakom som svartsjuka eller gärna en vårdnadstvist. Och eftersom detta är fl så måste jag väl förtydliga att jag inte menar allvarligare saker där folk inte vill medverka av rädsla etc. Det är allvarligt och en helt annan sak.

    Men till akuten. En del är hypokondriker och tror på riktigt att huvudvärken är en tumör, en del har nageltrång med smärta så att livet stannar och de inte kan jobba. Vc som inte heller anser det tillräckligt akut ger en tid om två veckor. Personen kan inte jobba, men blir inte sjukskriven utan en läkare. Personen som hostar har blivit uppskrämd av 1177 som säger att det låter som lunginflammation och som rek att åka in. Osv osv. Tror inte någon sitter där för att det är roligt. Det behövs en fungerande sjukvård rakt igenom i alla instanser så att det finns någonstans att ta vägen.

  • Anonym (Hm...)
    Snuttis2 skrev 2017-05-25 07:01:46 följande:

    Fast de tillstånd TS beskriver är väl inte riktigt de du målat upp?!

    Jag tror absolut att personer åker till akuten sv "fel" anledning och för besvär som kan hanteras i annan del sv vård organisationen. Det kan delvis bero på brister i mottagande o tillgänglighet på ex VC ! Men också på okunskap och viss självcentrering hos den enskilde. De som allra oftast behöver den akuta kontakten är de som är mest restriktiva med den!


    Förvisso inte, men TS skriver vid flera tillfällen att det är "livshotande" tillstånd som hör hemma på akuten. Benbrott, njurbäckeninflammationer eller infekterade ögonskador är inte akut livshotande men tarvar ändå akutsjukvård.
  • kaffe

    Antagligen åker många till akuten därför att dom blir rekommenderade att åka dit. Så är det där min mamma bor. Vårdcentralen är underbemannad. Någon annan jourcentral finns inte. Vill man ha en akuttid får man börja ringa i samma sekund som telefonerna öppnar och uppge sitt telefonnummer, för att sen bli uppringd 2 timmar senare för att få veta att det inte finns några tider. Samma sak nästa dag och nästa. En suckande sköterska föreslår att åka in till akuten även med små åkommor. Många gör det för att det är det enda sättet att få hjälp, inte av bekvämlighet eller för att överbelasta akuten.

  • Anonym (Roosa)

    Jag åkte till akuten för att jag inte hade klarat av att ta hand om mina barn nästa morgon annars. Själv hade jag kunnat vänta ut smärtan eller vaka en natt och åka till vc nästa dag. Troligen bara ryggskott.

    Men de flesta icke-akuta förstår nog helt enkelt inte att akuten inte är samma sak som en 24/7-vårdcentral utan väntetider. Du verkar otroligt naiv om du trodde att de flesta skulle sväva mellan liv och död. Inte ens ambulanspersonal har en så actionfylld arbetsdag i normalfall.

  • LaFontaine
    kaffe skrev 2017-05-25 08:07:53 följande:

    Antagligen åker många till akuten därför att dom blir rekommenderade att åka dit. Så är det där min mamma bor. Vårdcentralen är underbemannad. Någon annan jourcentral finns inte. Vill man ha en akuttid får man börja ringa i samma sekund som telefonerna öppnar och uppge sitt telefonnummer, för att sen bli uppringd 2 timmar senare för att få veta att det inte finns några tider. Samma sak nästa dag och nästa. En suckande sköterska föreslår att åka in till akuten även med små åkommor. Många gör det för att det är det enda sättet att få hjälp, inte av bekvämlighet eller för att överbelasta akuten.


    Precis så. Och har man då väldigt ont eller mår väldigt dåligt, är sex veckors väntan sällan ett alternativ.
  • kaffe
    LaFontaine skrev 2017-05-25 09:03:42 följande:
    Precis så. Och har man då väldigt ont eller mår väldigt dåligt, är sex veckors väntan sällan ett alternativ.
    Jag tror problemet med att folk åker till akuten med "fel" åkommor beror på dålig eller ingen tillgänglighet av andra alternativ.
Svar på tråden Varför åker du till akuten med icke akuta besvär?