• LillaMig

    Hunden spyr otroligt mycket! ;(

    Jag har allvarligt börjat fundera på om det är något fel på våran Borderterrier. Han spyr väldigt mycket. Han har varit lite så sedan vi fick honom, men inte att det varit något större problem. Har tänkt att "det växer väl bort" (idag är han 9 mån). Men tycker det har blivit värre den senaste tiden.

    Så fort vi går ut på en lite längre promenad så är det kört. Verkar som att så fort han blir lite andfådd eller att han drar lite, så att halsbandet spänns åt, så dröjer det inte länge innan det är dags . .

    Idag var vi ute på långpromenad i ca en timme. Under den promenaden spydde han 4 ggr - alltså 4 gånger!!!

    Börjar bli orolig. Är det dags att kontakta veterinär, tror ni?

    Någon med erfarenheter?

  • Svar på tråden Hunden spyr otroligt mycket! ;(
  • viseversa

    Klart du måste kontakta en veterinär. Var han besiktigad när ni fick honom? Låter inte bra att han kräks så mycket.

  • LillaMig

    Han mår bra och är pigg i övrigt, äter, dricker som han ska.

  • LillaMig
    viseversa skrev 2017-05-25 21:40:22 följande:

    Klart du måste kontakta en veterinär. Var han besiktigad när ni fick honom? Låter inte bra att han kräks så mycket.


    Ja det var han.
  • Starka
    LillaMig skrev 2017-05-25 22:30:07 följande:

    Han mår bra och är pigg i övrigt, äter, dricker som han ska.


    Förstår det ändå inte om han kräks så mycket som du skriver i din ts. Jag hade gett min hund högst tre fyra tillfällen sen hade jag kontaktat en veterinär om jag inte hade vetat att hon hade ätit eller gjort nåt särskilt. Har du inte ens ringt och pratat med en veterinär?
  • Monsta

    Vad jag förstått så ska man inte gå på långpromenad med hundar under 1 år eftersom de ännu är valpar då och inte färdigväxt. Får han för mycket motion kanske? 

  • LillaMig
    Monsta skrev 2017-05-26 08:05:28 följande:

    Vad jag förstått så ska man inte gå på långpromenad med hundar under 1 år eftersom de ännu är valpar då och inte färdigväxt. Får han för mycket motion kanske? 


    Nej, det tycker jag inte. 2 ggr i vecka ungefär. Ofta åker vi ut till något ställe där han kan springa lös, och då spyr han sällan. Utan det är just när han är kopplad. Har även provat med sele men det har inte varit någon skillnad, det trycker mot halsen ändå . . 
  • EmberEyes

    Ta hunden till vet omgående! Det är ju djurplågeri att inte söka vård för ett djur som visar tecken på att inte må bra (och att spy ofta är ett sådant tecken!!!!).

    Om det ligget åt mot halsen som du beskriver låter det som om ni inte tränat hunden att "gå fint" i slakt koppel. När den rent fysiska hälsan är utredd så får ni lägga på alla växlar för att träna hunden att kunna gå i slakt koppel, det borde alla hundar tränas till.

  • LillaMig
    EmberEyes skrev 2017-05-26 14:15:19 följande:

    Ta hunden till vet omgående! Det är ju djurplågeri att inte söka vård för ett djur som visar tecken på att inte må bra (och att spy ofta är ett sådant tecken!!!!).

    Om det ligget åt mot halsen som du beskriver låter det som om ni inte tränat hunden att "gå fint" i slakt koppel. När den rent fysiska hälsan är utredd så får ni lägga på alla växlar för att träna hunden att kunna gå i slakt koppel, det borde alla hundar tränas till.


    Läs ordentligt innan du yttrar dig, ditt pucko.

    Sedan har du inte inte en himla aning om hur mycket vi tränar våran hund eller inte, och det har du inte med att göra heller. Trevlig helg och hej då!
  • EmberEyes
    LillaMig skrev 2017-05-25 18:52:26 följande:

    Jag har allvarligt börjat fundera på om det är något fel på våran Borderterrier. Han spyr väldigt mycket. Han har varit lite så sedan vi fick honom, men inte att det varit något större problem. Har tänkt att "det växer väl bort" (idag är han 9 mån). Men tycker det har blivit värre den senaste tiden.





    Så fort vi går ut på en lite längre promenad så är det kört. Verkar som att så fort han blir lite andfådd eller att han drar lite, så att halsbandet spänns åt, så dröjer det inte länge innan det är dags . .

    Idag var vi ute på långpromenad i ca en timme. Under den promenaden spydde han 4 ggr - alltså 4 gånger!!!

    Börjar bli orolig. Är det dags att kontakta veterinär, tror ni?

    Någon med erfarenheter?


    LillaMig skrev 2017-05-26 16:40:02 följande:
    Läs ordentligt innan du yttrar dig, ditt pucko.

    Sedan har du inte inte en himla aning om hur mycket vi tränar våran hund eller inte, och det har du inte med att göra heller. Trevlig helg och hej då!
    Vad är det jag har missat i din text?

    Enligt din egen utsago så spyr hunden väldigt mycket och har alltid gjort det, utan att du sökt vård till honom. Det är djurplågeri.

    Djurskyddslagen (1988:534)
    Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas

    2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

    9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

    (www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19880534.htm)

    Du har rätt i att jag inte vet hur mycket, lite eller vad ni tränar er hund i. Dock skriver du själv att när han drar och blir andfådd utlöses kräkandet. Om han drar så tolkar jag det som att han inte går i slakt koppel, och behöver mer träning i att göra det.

    Att du tycker att jag är ett pucko och att jag saknar läsförståelse är olyckligt, då jag baserar mitt svar på exakt det du själv skriver, och de lagar som råder i landet.

    Ha en trevlig helg själv.

  • Starka
    EmberEyes skrev 2017-05-26 14:15:19 följande:

    Ta hunden till vet omgående! Det är ju djurplågeri att inte söka vård för ett djur som visar tecken på att inte må bra (och att spy ofta är ett sådant tecken!!!!).

    Om det ligget åt mot halsen som du beskriver låter det som om ni inte tränat hunden att "gå fint" i slakt koppel. När den rent fysiska hälsan är utredd så får ni lägga på alla växlar för att träna hunden att kunna gå i slakt koppel, det borde alla hundar tränas till.


    Håller fullständigt med
  • Monsta
    Harvester skrev 2017-05-27 22:57:37 följande:
    "Normala" hundar spyr inte även om de hänger i kopplet.
    Nej men om den spyr då halsbandet klämmer på halsen, då kan en sele lätta på trycket medan djurläkaren kollar upp hundens hälsa Flört Alla har ju redan sagt åt TS att ta hunden till veterinären, då behöver jag ju inte säga det också.
Svar på tråden Hunden spyr otroligt mycket! ;(