• Anonym (Mor)

    Bebis som aldrig varit sjuk

    Min bebis är nu 9 månader och har aldrig varit sjuk. Jag inbillar mig att detta är ovanligt, eller har jag fel?

    När var ers små sjuka för första gången? Finns det bebisar som inte är sjuka alls första året?

  • Svar på tråden Bebis som aldrig varit sjuk
  • Anonym (Hanna)

    De kommer så fort det är dags för förskolan.

    Vår första var aldrig sjuk, efter en vecka på förskolan så kom det.

    Vår andra har varit förkyld mycket då syskonet släpat hem myclet från förskolan - ser det positivt inför förskolestart då hen kanske står emot lite iom att immunförsvaret redan börjat byggas upp

  • Anonym (123)

    Det kommer, dottern började fsk runt två, haft nån förkylning innan dess men efter förskolestarten var hon sedan sjuk varannan vecka hela hösten och vintern.

    Inget ovanligt direkt sa läkaren när hon hade scharlakansfeber.

  • Jordgubb90

    Jag håller med om vad de andra skriver... att det kommer när hen börjar förskolan. Dock tycker jag ändå att det känns lite ovanligt att vara 9 månader och aldrig varit sjuk. Så skönt för er :) när min son var 4 månader hade han nog varit förkyld minst 4 ggr och haft krupp en gång. När han var 9 månader hade han nog varit förkyld minst 6 vändor och haft magsjuka en gång ;) Så jag skulle vara glad om jag var er oavsett om det kommer när hen börjar förskolan :)

  • Anonym (Ami)

    Mina blev inte sjuka förrän de började förskolan vid ca 18 mån ålder.

    Nej, inte ovanligt alls

  • Anonym (asdf)

    Första blev sjuk varje månad från ca 3 månaders ålder när jag drog med henne till öppna förskolan. Andra blev sjuk första veckan av att träffa storasyster. Det tog ca 1 år vardera av förkylningar varje månad, samt ett par omgångar kräksjuka innan det lugnade ner sig.
    Att aldrig ha varit sjuk vid 9 månaders ålder beror ju mycket på hur ditt umgänge ser ut. Träffar ni många andra barn? Aktiviteter? Är ni ute mycket på allmänna platser? Sjuka själva?

  • Anonym (Mor)
    Anonym (asdf) skrev 2017-05-25 21:46:47 följande:

    Första blev sjuk varje månad från ca 3 månaders ålder när jag drog med henne till öppna förskolan. Andra blev sjuk första veckan av att träffa storasyster. Det tog ca 1 år vardera av förkylningar varje månad, samt ett par omgångar kräksjuka innan det lugnade ner sig.
    Att aldrig ha varit sjuk vid 9 månaders ålder beror ju mycket på hur ditt umgänge ser ut. Träffar ni många andra barn? Aktiviteter? Är ni ute mycket på allmänna platser? Sjuka själva?


    Vi har inga andra barn då detta är första. Jag är dock ute väldigt mycket och har varit så ända från start. Vi har inte bil och jag har åkt kollektivt med bebisen ändå sen 1 månads ålder. Är ute och rör på oss mycket. Springer på BVC och föräldraträffar varje vecka, dock bara bebisar i liknande ålder och inte äldre. Vi är själva i princip aldrig sjuka.
  • Pentra

    Mitt första barn blev inte sjuk förrän hon började förskolan, och då var hon ca 15 månader gammal. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (K)

    Första var sjuk första gången vid 14 månader när hen började förskolan. Andra blev snorig när hen var tre veckor och har varit det mer eller mindre konstant tills nu när hen är 1 år. Andra har också haft feber flera gånger. Har man bara ett barn är det relativt enkelt att hålla smittor borta men när de börjar förskolan är det ju svårare. Precis som det är svårare att hålla yngre syskon borta från smittor eftersom det äldre syskonet drar hem både det ena och det andra. Vi har under det senaste året fått hem flera förkylningar, influensan, magsjuka och vattkoppor...

  • Anonym (x)

    Grattis ts, det är bara att tacka och ta emot. 
    Tids nog får nog också ni er beskärda del av sjukdom. 
    Var glad så länge du slipper. 

  • Anonym (123)
    Anonym (Mor) skrev 2017-05-25 21:58:50 följande:
    Vi har inga andra barn då detta är första. Jag är dock ute väldigt mycket och har varit så ända från start. Vi har inte bil och jag har åkt kollektivt med bebisen ändå sen 1 månads ålder. Är ute och rör på oss mycket. Springer på BVC och föräldraträffar varje vecka, dock bara bebisar i liknande ålder och inte äldre. Vi är själva i princip aldrig sjuka.
    Vår blev inte heller smittad trots vi var ute mycket och på ÖF, vi var heller knappt sjuka förrän dottern började förskola, då började även vi bli smittade av bacillerna där.
  • Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2017-05-26 07:52:02 följande:

    Vår blev inte heller smittad trots vi var ute mycket och på ÖF, vi var heller knappt sjuka förrän dottern började förskola, då började även vi bli smittade av bacillerna där.


    Samma här. Vi var också mycket på ÖF, föräldragrupper och åkte tunnelbana och buss. Vi höll oss friska med första ändå.
  • Anonym (Skönt)

    Det är nog lite ovanligt men väldigt skönt att slippa sjukdom när de är så små och ömtåliga!

    Min äldsta hade rätt många förkylningar första höst/vinter-säsongen när hon var ca 2-9 mån. Efter det har hon (peppar peppar) hållit sig väldigt frisk. Hon är snart 5 nu och vi har bara vabbart ett par gånger sedan hon började förskolan vid 2.

    Yngsta var mestadels frisk första året, någon enstaka lättare förkylning bara. Den här hösten/vintern när han varit ca 12-19 mån har han dock haft många långdragna förkylningar. Han börjar förskolan till hösten, återstår att se hur det blir då.

Svar på tråden Bebis som aldrig varit sjuk