• hannaej

    Resurs i förskoleklass vid autism

    Hej! Jag undrar om ni fått resursperson eller liknande till era barn med autism när de börjat förskoleklass? Och hur har ni gjort för att få det i så fall? Tänker då främst på barn med autism UTAN utvecklingsstörning. Tack för svar ????

  • Svar på tråden Resurs i förskoleklass vid autism
  • Kerubmamman

    Det där är väldigt individuellt. Det beror dels på barnets behov och dels på var man bor (inställning/ekonomi). Mina pojkar har aldrig fått nån egen resurs, det har mer handlat om extraresurser till klasserna.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LiaSthlm

    Det är ju skolans ansvar att anställa en om de känner att det behövs. De kan även söka extra bidrag för att bekosta att ha en extra resurs.

    Däremot kan du som förälder ställa krav på att skolan ger barnet samma förutsättningar som alla andra att lyckas.

  • Fru Ve

    Min äldsta son som går i åk 3 nu hade resurs i 5-årsgrupp och i f-klassen på grund av sociala svårigheter. Han har ingen diagnos då vi inte (än) tyckt att utredning varit nödvändigt. Men han är väldigt "inrutad" och omständlig så misstänker någon typ av autistiska drag. Han klarar dock skolan bra nu utan resurs. Är faktiskt förvånad (men tacksam) över att han fick ha resurs eftersom han aldrig är utåtagerande eller något sådant. Annars brukar ju skolor vara väldigt snåla med sånt. I lillebrors grupp finns två pojkar som är uppenbart i behov av resurs då de slåss och hittar på dumheter hela tiden men de får ingen extra personal.

  • narie24

    Jag arbetar i förskoleklass och det brukar se olika ut om vi får resurs till barnet. Föräldrarna måste kontakta skolan och lämna över all info (förskolan har sekretess), ju tidigare desto bättre. Det bästa är om man bokar in möte föräldrar och skola så att skolan så tidigt som möjligt kan skicka in underlag för ansökan för resurs. Kommer underlaget in försent hinner vi ju inte söka till höstterminen.

    Sen är ju såklart skolan skyldig att möta elevernas behov även om ansökan inte hunnit göras, men det är ju som sagt svårt.

    Ju mer info vi har kring barnet desto lättare kan vi organisera de resurser som redan finns på skolan. Det gäller ju att vara förberedd för ett så bra mottagande som möjligt.

    Jag brukar ha extra kontakt med dessa familjer. Kanske maila under sommaren, skicka öber foto på klassrum-lärare och skicka över tydlig info kring första tiden. Allt för att föräldrarna ska kunna förbereda barnet så bra som möjligt.

  • viseversa

    Jag har krävt resurs för sonen som börjar nu i höst. Just för att han MÅSTE ha en resurs. Har gjort väldigt tydligt att utan resurs kommer varken han eller läraren för klassen klara av dagen då hon/han måste springa efter min son hela tiden. Han klarar inte av att sitta i en klass för länge. Han ligger under bordet han bankar låter och sjunger. Att jobba i 40 min med något är omöjligt för honom. På rasten behöver han någon som har koll på bara honom hela tiden. Annars kommer han lämna skolgården och gå på egna äventyr. Tror rektorn förstod. Hon sa att han kommer ha en resurs. Förhoppningsvis samma han har nu på förskolan som han trivs med och som känner honom. Men det hänger på om skolan har råd att anställa honom(resursen) men en resurs behöver han till 100% Min son har också autism utan utvecklingsstörning. Han är 6 år gammal.

  • hannaej

    Tack för era svar! Vad tror ni att man ska säga för att ha större chans att få en resursperson? Mitt barn är väldigt "smart", så kunskapskraven i skolan blir nog inte alltför svåra om det funkar att sitta och jobba. Däremot funkar det sociala inte utan stöd av vuxen (och funkar även begränsat med stöd), hen är fem år nu och har ett år kvar i förskola. Det som oroar mig är de ska vänta och se hur det går och att hen ska hamna utanför gruppen, bli helt själv, för som det är nu är det helt omöjligt att t.ex. ta sig in i en lek eller bli kvar där utan mycket mycket stöd av en vuxen.

  • viseversa
    hannaej skrev 2017-05-26 22:09:30 följande:

    Ni som fått/inte fått resurs - i vilken kommun bor ni?


    Solna
  • Anonym (Mamma)

    Fick resurs till förskolegruppen i Umeå. Diagnos autism plus oklart om utvförsening eller ej (barnet vägrade delta i testning). Resursen fick vi mkt för att han skulle gå intensiv beteendeterapi och då skulle resursen hjälpa till med det. Men blev som sagt till gruppen och inte specifikt till mitt barn. Han var 4 år då och vi valde att skippa förskoleklass och han gick ett extra år på förskolan istället.

  • Anonym (NPF-mamma)

    Har en 6,5 åring med AS+ADHD som haft en resurs sedan i julas (efter utredningen blev klar) i förskoleklass. Resursen jobbade först som klassasistent sedan en bit in på ht efter att det blev för mycket för en ensam lärare på gruppen trots lite grupp. När utredningen var klar och rektorn kände sig ha tillräckligt mycket att gå på för att söka extra pengar på sonen så blev klassasistenten en elevassistent.

    Till hösten väntar årk 1 och det blir en ny klasslärare medan elevassistenten följer med. Sonen går i en vanlig klass med 14 elever (ja vi är bortskämda med små grupper utan att det är någon form av resursskola). Med så liten grupp och assistent har det trots diagnoser gått riktigt bra för sonen och han är en riktigt uppskattad kompis och elev. Vi har ett gott samarbete mellan skolan och hemmet och det har aldrig varit några disskusioner om vi kommit med förslag på insatser vi tror på.

    Har även ett yngre barn med autism med språkstörning i kombination. Detta barn går på förskola (dagis) utan någon som hellst hjälp. Här känns det mer som vi kämpar i motvind i nuläget. Förskolan ser inte svårigheterna och att vissa saker inte bara händer utan det är svaret på oanpassad miljö. Däremot är detta barn varken vilt eller utåtagerande så det märks inte så mycket. Att barnet sedan går ensam på gården, trycker under borden eller kissar ner sig upp till 5ggr per dagisdag är inget de reflekterar över. Detta barn ska inte ha någon intellektuell nedsättning enligt utredarna varför hen ska in på en vanlig skola när det är dags. Som förälder önskar man därför förskolan skulle se detta barn och jobba redan nu för att hålla jämna steg med sina jämnåriga, så det ska gå lika fint som för storebror.

Svar på tråden Resurs i förskoleklass vid autism