• Anonym (ajojajoj)

    Dags igen för fruktansvärd huvudvärk - åka in?

    Var annan till var tredje månad får jag ont i huvudet. Väldigt ont i huvudet. Nu är det dags igen. Är det någon som känner igen det här, och har några råd?

    1: Som sagt, ungefär var andra-var tredje månad.
    2: Startar som huvudvärk som när jag druckit dåligt, fast jag dricker som vanligt. Ca 2-3 på en skala av 10 som jag hittade och läser på. Alla siffror är från den skalan.
    3: Värken övergår till att bara kännas mellan ögonen, eller som ett smalt band över vänstra ögat, och en punkt i bakhuvudet. Alltid både pannan och bakhuvudet. 3-4 av 10.
    4: Värken sprider sig som ett pannband mellan de två punkterna, alltid över vänsta sidan av huvudet. 4-5 av 10.
    5: Värken över vänstra sidan av huvudet försvinner och koncentreras istället i högra framsidan av huvudet, eller vad jag ska säga. Det här gör ont, 7-8 av 10, och ibland i korta stunder till och med 9,

    Punkt 1-4 utvecklas vanligen under en dag och jag vaknar dagen efter med punkt 5. Punkt 5 håller ofta i en-tre dagar. Jag hittar inga samband och alvedon mm hjälper inte.

    Jag vet varken in eller ut snart. Vad ska jag göra? Åka till akuten? 

  • Svar på tråden Dags igen för fruktansvärd huvudvärk - åka in?
  • Frontline

    Jobbigt att åka in mitt i natten..
    Koll upp det typ i morgon på din vårdcentral sen kanske du blir skickad vidare,,


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Kim Possible

    Googla Hortons huvudvärk! Jag har haft det sen jag var 12, men det brukar debutera senare. Hur gammal är du?

    Jag brukar säga att det känns som om det sitter en råtta och gnager på vänstra ögat. Det är ungefär så jag kan förklara det, man blir väldigt ickeverbal när man har så ont. Lider med dig, kram.

  • Anonym (S)

    Låter som migrän typ. Eller liknande.

    Har du känt dig illamående?

    Blivit påverkad i synen?

    Har du testat migräntabletter från apoteket? Finns receptfria att prova med. Det gjorde jag, och de fungerade när alvedon/ipren inte gjorde det. Har på så vis konstaterat migrän och sedermera fått det bekräftat av läkare sedan jag behövt få starkare tabletter på recept, efter att de receptfria också slutat verka.

    Mitt råd är därför att först prova receptfria migräntabletter.

  • Anonym (S)

    Ett annat tips är att ringa 1177 och fråga dem om råd.

  • Anonym (ajojajoj)
    Frontline skrev 2017-05-26 02:59:30 följande:

    Jobbigt att åka in mitt i natten..
    Koll upp det typ i morgon på din vårdcentral sen kanske du blir skickad vidare,,


    VC har väntetider på 6-9 veckor. Till och med lättakuten har tidbokning med väntetider på 1-3 veckor. 
  • Anonym (ajojajoj)
    Kim Possible skrev 2017-05-26 03:05:02 följande:

    Googla Hortons huvudvärk! Jag har haft det sen jag var 12, men det brukar debutera senare. Hur gammal är du?

    Jag brukar säga att det känns som om det sitter en råtta och gnager på vänstra ögat. Det är ungefär så jag kan förklara det, man blir väldigt ickeverbal när man har så ont. Lider med dig, kram.


    Jag ska googla, tack för tipset, och för kramen.
    Kim Possible skrev 2017-05-26 03:08:01 följande:

    Och ja, om du orkar så stå ut åtminstone till morgonen och åk in då! Mindre kö osv.


    Jag får lov att stå ut, tror jag. Bussarna går inte så här dags.
  • Anonym (ajojajoj)
    Anonym (S) skrev 2017-05-26 03:08:59 följande:

    Låter som migrän typ. Eller liknande.

    Har du känt dig illamående?

    Blivit påverkad i synen?

    Har du testat migräntabletter från apoteket? Finns receptfria att prova med. Det gjorde jag, och de fungerade när alvedon/ipren inte gjorde det. Har på så vis konstaterat migrän och sedermera fått det bekräftat av läkare sedan jag behövt få starkare tabletter på recept, efter att de receptfria också slutat verka.

    Mitt råd är därför att först prova receptfria migräntabletter.


    Ja, någonting är det. Jag blir aldrig illamående, men ögonen blir trötta och högra ögat blir ofta dimmigt/suddigt och jag kan inte läsa, framför allt inte på skärmar.

    Jag hade ingen aning om att det finns receptfri migränmedicin. Jag får kolla efter det när jag kan. Ironiskt nog är närmaste apotek uppe på sjukhuset.
  • Anonym (ajojajoj)
    Kim Possible skrev 2017-05-26 03:10:43 följande:

    Är det värst mitt på natten, och allra värst typ nu? Så brukar Hortons vara.


    Ja, det är oftast värst på natten. Just nu har det där värsta inte brutit ut än, det är därför jag inte sover. Det kommer alltid efter jag har sovit och håller sen i.
  • Wazp
    Anonym (ajojajoj) skrev 2017-05-26 03:14:29 följande:

    VC har väntetider på 6-9 veckor. Till och med lättakuten har tidbokning med väntetider på 1-3 veckor. 


    Då tycker jag att du ska kräva att din VC ska följa den landsomfattande vårdgarantin som bland annat säger att du SKA få träffa en läkare inom primärvården inom en vecka. Går inte det så ska VC remittera dig till ett privat alternativ och ta ev mellanskillnad på patientavgift. Är det 3 månaders i väntetid och knappt en månad på lätt-akuten skulle jag utan att tveka ställa till en större mediecirkus. Nu är jag övertygad om att du har tagit i lite när du hävdar hur långa köerna är men oavsett så ska du åberopa vårdgarantin, tveka inför inför att vara riktigt jävla jobbig. Du kommer få massa bortförklaringar men stå på dig, det är inte ditt problem utan det är landstingets problem
  • Anonym (Ja)

    Åk in. Tror också på någon typav migrän, tex Hortons. Du kan få spruta på akuten, och medicin att ha hemma till nästa gång. Om du vill testa receptfritt så kan du tex köpa zomig nasal (dyr men säkert värt det ifall det funkar på dig) krya på dig!

  • Anonym (Receptfritt)

    Det låter som migrän som andra skrivit, jag har liknande fast jag har haft mycket oftare, en gång i veckan. Tre dagar varje vecka blev förstås ohållbart så jag blev tvungen att ta tag i situationen. Genom detektivarbete har jag kommit fram till olika saker och situationer som ökar risken för migrän för mig (för lite sömn, känslomässig stress, dålig mathållning med chips och godis, kaffe från automaten på jobbet, skippad träning) . När jag sköter mig har jag nästan aldrig migrän (kanske fyra gånger per år).

    Det finns ett läkemedel som heter Sumatriptan om jag kommer ihåg rätt, det har lindrat för mig. Att bli helt smärtfri har jag inte lyckats med och min huvudvärk är inte tillräckligt allvarlig för att nån läkare har velat prova med alla olika behandlingsmetoder som finns.

    Viktigt om man ska ta tabletter mot migrän är att ta dem så fort man börjar känna minsta lilla huvudvärk, om man väntar för länge så hjälper inget.

    Många blir faktiskt hjälpta av Alvedon+Ipren samtidigt men det har aldrig gjort skillnad för mig.

    Jag tycker nog att du ska testa egenvård innan du söker hjälp, det är ju inget farligt och sjukvården kan inte göra särskilt mycket mer än du kan själv. Eller jo, men du har ju så sällan huvudvärk så det känns väl onödigt. Skulle jag tycka själv i varje fall.

  • 8295

    Jag tycker inte det låter som migrän, men du borde kolla upp det. Speciellt då det verkar vara en huvudvärk som beter sig likadant varje gång. Huvudvärk får de flesta, men "oregelbunden" och diffar i vars/hur det känns.

  • Frontline
    Anonym (ajojajoj) skrev 2017-05-26 03:14:29 följande:
    VC har väntetider på 6-9 veckor. Till och med lättakuten har tidbokning med väntetider på 1-3 veckor. 

    Ok ja vi bor ju inte på samma ställe,,


    Här ringer jag på morgonen och får en tid under dagen...


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (....)
    Anonym (ajojajoj) skrev 2017-05-26 03:14:29 följande:

    VC har väntetider på 6-9 veckor. Till och med lättakuten har tidbokning med väntetider på 1-3 veckor. 


    Jag vet inte om du känner till det, Men vc har något som heter akuttider och det innebär att man får tid på dagen...
  • Anonym (ajojajoj)
    Kim Possible skrev 2017-05-27 00:04:26 följande:

    Hur har det gått?


    Jag lever i alla fall.
  • Anonym (ajojajoj)
    Anonym (....) skrev 2017-05-28 05:01:06 följande:
    Jag vet inte om du känner till det, Men vc har något som heter akuttider och det innebär att man får tid på dagen...
    Inte här. Här finns inga akuttider på VC, utan man får vända sig till lättakuten, men de har heller aldrig tid.
Svar på tråden Dags igen för fruktansvärd huvudvärk - åka in?