• Amandurt

    Magproblem flera år - atypisk autism

    Hej! Tänkte rådfråga och se om någon kanske kan hjälpa en. Jag har magproblem väldigt ofta. Ofta kan det ha med oro att göra eftersom jag har Atypisk autism. Så jag blir naturligt lite orolig när jag ska åka buss eller ta mig till en ny plats. Men problemet är att tillslut blir det så intensivt att jag får så ont att jag får svårt att andas och tillslut spyr. Det gör brännande ont längst upp i magen, det börjar sticka i armarna, jag blir yr och tillslut spyr jag. Det har hänt kanske 5-6 gånger med jämna mellanrum.

    Jag får oftast ont i magen när jag vaknar på morgonen och efter jag har ätit frukost. Jag har också gått ned cirka 10 kg, men tror det är pga att jag har börjat träna. Gick från stillasittande till att träna en gång i veckan ungefär. Samt att började att fixa rutiner, att jag äter vid vissa tider varje dag. Jag kan inte äta fet mat, det får jag ont av, för mycket kolhydrater får jag också ont av, laktos får jag ont av. Kyckling o fisk är typ det jag kan äta. Mina problem började i slutet av nian och sedan under hela gymnasiet. Om det är någor mer ni behöver veta så säg till!

    Mvh "trött på magont"

  • Svar på tråden Magproblem flera år - atypisk autism
  • AndreaBD

    Det där låter ändå för allvarligt för att bara få lite råd av folk på nätet. Du bör gå till en läkare. Men du kanske har varit hos en läkare redan, eller?

  • Amandurt
    AndreaBD skrev 2017-05-26 13:19:06 följande:

    Det där låter ändå för allvarligt för att bara få lite råd av folk på nätet. Du bör gå till en läkare. Men du kanske har varit hos en läkare redan, eller?


    Jo det har du rätt i. Jo precis jag har varit hos en läkare. Fick en rutinundersökning, då den kände runt på magen för att känna på abnormaliteter. Och så lite prover. Men de visade inget på bakterier eller något onormalt. Sen brydde de sig inte vidare om det eftersom jag inte visade något på testerna. :/
  • myskmalva

    Sade inte läkaren något om magkatarr? Det kan man få om man går och oroar sig över saker och ting. Det finns receptfria läkemedel på apoteket som lindrar, men de tar inte bort grundorsaken så du behöver nog få hjälp med att hantera din oro.

  • AndreaBD

    Tja, de går ju inte vidare med det om de tror att det bara är något tillfälligt. Om du vill att läkaren tar det hela på allvar så får du gå tillbaka dit och säga tydligt att du har haft besvär över längre tid, att det inte verkar försvinna.

  • Anonym (!)

    Det finns ett visst samband mellan NPF och allergier/intoleranser. Det är inte helt forskat på det än, men jag tänker att du kanske borde fundera på om det kan vara någonting sådant som kan påverka.


    Om man har en obehandlad allergi/intolerans, så märker man ofta det genom att man har diffusa magproblem på det sättet du beskriver. Man kan också få depressioner, trötthet, ledvärk, viktnedgång mm av obehandlade intoleranser.


    Det första som bör göras är att utesluta om du är glutenintolerant. Det gör du genom ett blodprov på vårdcentralen. Sedan tycker jag att du bör börja föra en matdagbok. Skriv ner vad du äter och hur du mår de närmsta timmarna efteråt, t.ex om du är illamående, behöver gå på toaletten oftare än vanligt, eller känner dig uppblåst. Det vanligaste att man reagerar på är bland annat gluten, mjölkprotein, ägg. Jag tänker att det kanske är saker som ingår i din frukost och att det skulle kunna vara en förklaring till varför du får ont i magen på morgonen?

  • sandy80

    Hej hej det är mycket vanligt att adhd/samt autism är människor som är födoämneskänsliga. Flera små studier visar signifikant skillnad på gluten och mjölkfri kost samt inget socker och halvfabrikat. Rekommenderar dig att kika på paleokost.
    Köp även synbiotika ( googla ) kommer hjälpa din mage med bakterier du kan även köpa oprocessad surkål ( tror märket som har det heter tistelvind ) om du gör detta tror jag både din mage och autism blir bättre

  • Amandurt
    myskmalva skrev 2017-05-26 14:51:57 följande:

    Sade inte läkaren något om magkatarr? Det kan man få om man går och oroar sig över saker och ting. Det finns receptfria läkemedel på apoteket som lindrar, men de tar inte bort grundorsaken så du behöver nog få hjälp med att hantera din oro.


    Nej han sa inget om det. Men jag har läst att om man har magkatarr har man mycket halsbrännor och sura uppstötningar. Det är ju bra att det finns, men jag har testat det mesta receptfria läkemedel för magen. Det har inte hjälpt, möjligtvis i början. Jag får hjälp med det just nu, ångesten har jag övervunnit så det vet jag hur jag ska hantera. Men det gäller då mera det med att träffa nya människor i nya miljöer som ger oro. Men tyvärr kan jag inte undvika den oron utan att skippa mötet överhuvudtaget. Tack för tipset.
  • Amandurt
    AndreaBD skrev 2017-05-26 19:15:16 följande:

    Tja, de går ju inte vidare med det om de tror att det bara är något tillfälligt. Om du vill att läkaren tar det hela på allvar så får du gå tillbaka dit och säga tydligt att du har haft besvär över längre tid, att det inte verkar försvinna.


    Jo det är sant. Jag sa första gången att det hade pågått under en längre tid, men jag får nog gå dit och säga det igen så kanske det går bättre denna gången.
  • Amandurt
    Anonym (!) skrev 2017-05-27 17:12:46 följande:

    Det finns ett visst samband mellan NPF och allergier/intoleranser. Det är inte helt forskat på det än, men jag tänker att du kanske borde fundera på om det kan vara någonting sådant som kan påverka.

    Om man har en obehandlad allergi/intolerans, så märker man ofta det genom att man har diffusa magproblem på det sättet du beskriver. Man kan också få depressioner, trötthet, ledvärk, viktnedgång mm av obehandlade intoleranser.

    Det första som bör göras är att utesluta om du är glutenintolerant. Det gör du genom ett blodprov på vårdcentralen. Sedan tycker jag att du bör börja föra en matdagbok. Skriv ner vad du äter och hur du mår de närmsta timmarna efteråt, t.ex om du är illamående, behöver gå på toaletten oftare än vanligt, eller känner dig uppblåst. Det vanligaste att man reagerar på är bland annat gluten, mjölkprotein, ägg. Jag tänker att det kanske är saker som ingår i din frukost och att det skulle kunna vara en förklaring till varför du får ont i magen på morgonen?


    Jag har hört talas lite om det. Det har du rätt i, för i början när jag fick problemen då tog jag bort laktosen i maten. Så jag började att äta laktosfritt och då blev det mycket bättre i början. Men sen blev det värre igen, lite fram och tillbaka. Japp det ska jag göra så snart som möjligt. Vet du om man bör äta mer mat med gluten i innan man tar blodprovet för att det ska visas något på resultatet?

    Matdagbok har jag faktiskt börjat med lite. Men bra tips med att dokumentera magont efteråt och så. Antar att det blir lättare att utesluta vad allting beror på i slutändan. Det skulle nog kunna stämma. Jag äter oftast fil/yoghurt med flingor eller keso, sylt och flingor. Men jag brukar inte kunna äta mycket till frukost eftersom jag inte riktigt har någon aptit då eller kan må illa av för mycket mat. Tack för tipsen!
  • Amandurt
    sandy80 skrev 2017-05-28 07:12:44 följande:

    Hej hej det är mycket vanligt att adhd/samt autism är människor som är födoämneskänsliga. Flera små studier visar signifikant skillnad på gluten och mjölkfri kost samt inget socker och halvfabrikat. Rekommenderar dig att kika på paleokost.

    Köp även synbiotika ( googla ) kommer hjälpa din mage med bakterier du kan även köpa oprocessad surkål ( tror märket som har det heter tistelvind ) om du gör detta tror jag både din mage och autism blir bättre


    Ah okej! Vet du vart man kan hitta någon av studierna? Jag gjorde det nyss, utesluter man helt pasta? Det skulle nog fungera bra, är det receptfritt? Okej, tack för tipsen!
  • josefzon

    Hej!

    Symtomen du beskriver låter dels som panikångest i samband med de aktiviteter du gör som du upplever som obehagliga. Google det och se om du tycker symtomen stämmer. 1177 brukar ha bra info.

    Precis som andra skriver brukar man ha problem med konsistens på mat och olika klädesmaterial vid autismspektrumstörning. Men symtomen tycker jag mer skulle kunna vara magkatarr eller gallstensbesvär. Har du magkatarr brukar det vara besvärligt direkt vid matintag, exempelvis stark, sur mat eller alkohol. Det brukar ofta vara magkatarr om man har förvärrade sura uppstötningar. IBS låter också troligt, men besvären kommer då ofta nere tid efter matintag och ger ofta bubblighet och körningar och antingen förstoppning eller diarré.

    Mvh

Svar på tråden Magproblem flera år - atypisk autism