• Smaling

    Stomme och knaggligt stengolv; Hala mäklare?

    Köper man innepool kanske man kan hålla sig mer hemma.


    Ännu ett fint hus med innepool men inte ett ord om stomme eller radon. Trots att ”Björn Olmats är en skicklig fastighetsmäklare med en gedigen erfarenhet från branschen där han verkar.”
    Nog ska man väl skriva stomme, sten eller trä, men kanske råkar vara blåbetong, ajaj.
    https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1731732


    Men ”Tillfälle att förvärva en Herrgård!” kan locka också, vid sjön dessutom, till bra pris och inte ett ord om omfattande Renoveringsobjekt i Hemnet, man måste in en bit i mäklartexten eller se bilderna, ex. att stengolvet är något knaggligt, värsta jag sett.
    Det man kan kalla lockpris då dessa hus är lika stora, men det senare ska ha ”18 rum varav 10 – 13 sovrum”. Blir nog ganska små rum.
    Men rustar man blir det värde till marknadspris.
    https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1698735


  • Svar på tråden Stomme och knaggligt stengolv; Hala mäklare?
  • Smaling
    Frontline skrev 2017-05-27 00:03:16 följande:
    Ok ja man får ju själv kolla läget..

    Vad undrar du över?
    "Stomme och knaggligt stengolv; Hala mäklare?"
  • Aniiee
    Smaling skrev 2017-05-26 23:57:43 följande:

     


    Men ?Tillfälle att förvärva en Herrgård!? kan locka också, vid sjön dessutom, till bra pris och inte ett ord om omfattande Renoveringsobjekt i Hemnet, man måste in en bit i mäklartexten eller se bilderna, ex. att stengolvet är något knaggligt, värsta jag sett.
    Det man kan kalla lockpris då dessa hus är lika stora, men det senare ska ha ?18 rum varav 10 ? 13 sovrum?. Blir nog ganska små rum.
    Men rustar man blir det värde till marknadspris.
    https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1698735


    eh, jo, det står tydligt och klart på hemnet att björksättra gård har omfattande renoveringsbehov.  Dessutom fattar alla att en 200-årig gård har renoveringsbehov.

    Alla som vill köpa gamla anrika gårdar läser in sig först på fastigheten, och är dessutom medvetna om att den i 99 fall av 100 år k-märkt. 

    Byggnaden är dessutom på över 300 kvm, så några minirum finns säkert, men det ger ändå ett snitt på 16 kvm per rum, vilket på intet sätt är litet. Standardmåtten (enligt regleringar i boverket bla) är ca 10 kvm för ett normalstort barnrum och ca 15 kvm för en vuxens sovrum.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Dixie

    Mäklare skriver ju för att sälja, du som köpare har ju också ett ansvar att fråga efter info om du är intresserad!

  • Amanda84

    Det värsta jag har varit med om var när jag var på visning av en lägenhet där en del av bostadshusen låg mot havet (även om det var väldigt långt bort från havet - och man bara såg en liten strimma hav, långt bort, om det var klart väder) och man i mäklarannonsen skrev "havsglimt" Jag trodde därför att just den här lägenheten var i ett av de husen så att man kunde se den där lilla strimman hav från något av fönstren, beroende av vädret. Döm om min förvåning när jag kliver in i lägenheten och inser att den inte alls ligger åt havet och jag över huvud taget inte kunde förstå hur man skulle få syn på den där havsglimten. När jag frågade mäklaren och denne drog ut mig på balkongen och förklarade att om jag hängde mig ganska långt ut från kortsidan av balkongräcket och såg åt höger så kunde jag uppfatta en pytteliten havsglimt så tillvida att det var klart väder och att trädet som stod i vägen hade tappat alla sina löv... Det kallar jag missvisande annons, men inte om det handlar om renoveringsbehov. Man har trots allt undersökningsplikt som köpare.


     

  • Gryntroll
    Amanda84 skrev 2017-05-28 03:00:45 följande:

    Det värsta jag har varit med om var när jag var på visning av en lägenhet där en del av bostadshusen låg mot havet (även om det var väldigt långt bort från havet - och man bara såg en liten strimma hav, långt bort, om det var klart väder) och man i mäklarannonsen skrev "havsglimt" Jag trodde därför att just den här lägenheten var i ett av de husen så att man kunde se den där lilla strimman hav från något av fönstren, beroende av vädret. Döm om min förvåning när jag kliver in i lägenheten och inser att den inte alls ligger åt havet och jag över huvud taget inte kunde förstå hur man skulle få syn på den där havsglimten. När jag frågade mäklaren och denne drog ut mig på balkongen och förklarade att om jag hängde mig ganska långt ut från kortsidan av balkongräcket och såg åt höger så kunde jag uppfatta en pytteliten havsglimt så tillvida att det var klart väder och att trädet som stod i vägen hade tappat alla sina löv... Det kallar jag missvisande annons, men inte om det handlar om renoveringsbehov. Man har trots allt undersökningsplikt som köpare.

     


    Låter som den klassiska mäklar-skrönan som kommer i varianter med och utan spegel för att få till sjö/havsglimt.
  • Lord Hans

    Ja, vad är ditt problem egentligen? Mäklaren har i uppgift att sälja objektet, klart han brer på en massa. Du behöver inte köpa om det inte faller dig i smaken, visste du inte det?

  • Amanda84
    Gryntroll skrev 2017-05-28 15:23:33 följande:
    Låter som den klassiska mäklar-skrönan som kommer i varianter med och utan spegel för att få till sjö/havsglimt.
    Finns det en skröna kring det här? Det visste jag faktiskt inte. Mäklaren blev för övrigt svartlistad en tid senare, så det måste ha varit andra som hade reagerat på det.
Svar på tråden Stomme och knaggligt stengolv; Hala mäklare?