• Anonym (Ensam)

    Känner mig som en utomjording

    Efter mitt kejsarsnitt, som jag fick på humanitär indikation, hade jag hoppats kunna släppa den enorma förlossningsrädsla jag bär på. Den kommer från våldtäkter och den smärta i underlivet jag utsattes för då, vilket har förstört allt som har med "gyn-biten" att göra. Kan inte göra gynundersökningar, föda är inte att tala om.
    Problemet är att jag känner mig så apart från andra kvinnor, som att våldtäktsmännen tog bort en del av min kvinnlighet på något sätt. Jag kan heller aldrig förklara den dödsångest som uppstår bara av tanken på en förlossning för andra, för de förstår inte.
    Har tagit upp detta med en psykolog jag gått till pga andra psykiska problem som uppstått pga dessa våldtäkter. Dock kände jag inte att det fanns någon större förståelse, "du får ju kejsarsnitt om du önskar, så då är det väl ok?". Nej det är det inte, jag känner mig så värdelös och mindervärdig pga detta, det är verkligen ett sår inombords. Hur ska man tänka istället?

  • Svar på tråden Känner mig som en utomjording
  • Molly57

    Du är stark - jättestark! Du har fått barn trots helvetet du har gått igenom, låt ingen ta det från dig. Byt psykolog om det inte känns bra, om du inte känner dig förstådd. Jag har själv fått ett kejsarsnitt pg.a förlossningsrädsla och tycker det är bra att det finns. Man är inte mindre kvinna för att man ej haft en vaginal förlossning, inte sämre mamma heller förstås! All lycka till dig och ditt mirakel.

  • Cox Orange

    Hur man får sitt barn har absolut ingenting med kärleken till sitt barn eller hur man är som förälder. Tror du män älskar sina barn mindre?

    Var glad att du gjort det bästa valet och tagit KS. 

    En VF är det värsta jag och många andra varit med om och vi har fått skador för livet.

Svar på tråden Känner mig som en utomjording