• vivinni

    VLCD "fusk"? Hjälp!

    Har precis börjat ren kur VLCD och planerar att fortsätta så ett bra tag framåt, men så åker jag på semester 2 veckor med familjen den 25:e och får lite panik inför det...

    Jag har 30+ kg övervikt som jag vill bli kvitt med och det var ju väldans smidigt att käka pulver, men jag kan ju inte skippa vanlig mat hela semestern?! Så hur i all världen ska jag bära mig åt?

    Äter nu 5 påsar om dagen och det måste man enligt paketet, men funkar det att jag där borta äter 4 och så EN vanlig måltid med typ bara grönsaker? Strikt LCHF typ? 

    Underskott fixar jag ju att ligga på i vilket fall, frågan är om det blir tillräckligt för att tappa kilon med en "fuskmåltid" om dagen? Är också rädd att jag inte ska få i mig tillräckligt med näring om jag äter en påse mindre? Hjälp mig snälla :(

  • Svar på tråden VLCD "fusk"? Hjälp!
  • Aniiee

    Skippa VLCDn på semestern, och kanske över huvud taget. Flera projekt har visat att VLCD och LCD har samma resultat over en 6-månadersperiod. Pulver är sämre än reglerad mat.

    Och nej, du måste inte följa deras råd (råd, inte krav) på förpackningen. Du kan byta vilken måltid du vill mot pulver, en eller alla, eller ingen (som jag rekommenderar starkt). 

    Byt inte påsen mot kaninmat (dvs torra salladsblad). Ät en ordentlig, men kalorikontrollerad, måltid istället. Kött, grönsaker, sås, och kanske lite kolhydrater om du känner för det. En bit mörk choklad till efterrätt, så stoppar du sötsuget och tar hand om hjärtat.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • vivinni
    Aniiee skrev 2017-06-01 19:23:49 följande:

    Skippa VLCDn på semestern, och kanske över huvud taget. Flera projekt har visat att VLCD och LCD har samma resultat over en 6-månadersperiod. Pulver är sämre än reglerad mat.

    Och nej, du måste inte följa deras råd (råd, inte krav) på förpackningen. Du kan byta vilken måltid du vill mot pulver, en eller alla, eller ingen (som jag rekommenderar starkt). 

    Byt inte påsen mot kaninmat (dvs torra salladsblad). Ät en ordentlig, men kalorikontrollerad, måltid istället. Kött, grönsaker, sås, och kanske lite kolhydrater om du känner för det. En bit mörk choklad till efterrätt, så stoppar du sötsuget och tar hand om hjärtat.


    Hmm kan tänka mig att byta ut En påse mot det du säger... 

    Tänkte att 5 påsar kräver dem eftersom jag annars får brist på något, men så är inte fallet?

    Tack för råden!
  • Lillafideli

    Hej!

    Jag har kört med VLCD några dagar nu, men har köpt hem sådana färdiga nutrilett-smoothies oxå. De innehåller ju 200 kcal medan påsarna innehåller ca 100 kcal som man mixar själv. Det finns ju oxå URGODA choklad-bars (dark chocolate) som jag skulle kunna äta massor av. Är det fusk? Eller hur ska man tänka? Har Nutrilett gjort mer "publik-vänliga" produkter till dem som inte vill gå ner så mycket i vikt?

  • Ashaltienne
    Aniiee skrev 2017-06-01 19:23:49 följande:

    Skippa VLCDn på semestern, och kanske över huvud taget. Flera projekt har visat att VLCD och LCD har samma resultat over en 6-månadersperiod. Pulver är sämre än reglerad mat.


    Det beror helt på hur man använder det. Att bara gå på en snabb pulverdiet utan att sedan även lägga om sina vanor är givetvis sämre än att faktiskt lägga om sina vanor men att använda en pulverdiet för att snabbstarta en viktnedgång har visat sig vara mer framgångsrikt än att enbart försöka lägga om kosten. Skillnaden ligger i en ökad motivation att lägga om kosten när man redan gått ner en hel del initialt samt att när man snabbare kommer ner i vikt så är det lättare för folk att sätta igång med träning eftersom kroppen känns mycket lättare. Man kan prata i evigheter om att det enda som behövs är att reglera vad man äter och i den bästa av världar så hade det funkat men i praktiken så misslyckas folk ofta med att själva försöka reglera sin kost och då spelar det ju ingen roll hur väl reglerad kost funkar om man ändå inte kan hålla det. Det är därför som man inom medicinsk behandling för övervikt alltid börjar med en stor viktnedgång genom pulverdiet innan man sätter in en dietist för att arbeta på att lägga om kostvanorna.
  • John22

    Sluta helt med värdelösa dieter och kurer. Börja röra på dig dagligen och ät vanlig mat i måttliga mängder. Undvik samtidigt att trycka i dig för mycket skräp och socker så kommer du garanterat gå ned i vikt.

    Du måste ändra din livsstil om du vill bli friskare och smalare; pulverdieter och dylikt är ren skit som inte fungerar i det långa loppet och som dessutom tär på kroppen.

    // F.d. personlig tränare

Svar på tråden VLCD "fusk"? Hjälp!