• freja83

    4 åring som knappt pratar

    Har en 4 åring hemma som pratar väldigt lite. Han har opererat in rör i öronen men det har inte blivit någon större skillnad. Vi går även hos logoped. Han pratar när han verkligen vill något annars är det nästan ingenting.

    I övrigt är han som de flesta andra barn.

    Någon fler som har liknande problem?

  • Svar på tråden 4 åring som knappt pratar
  • kämparmor

    Ja det finns många många föräldrar som har barn med liknande problem. Det finns en språklig funktionsnedsättning som kallas språkstörning. Efter utredning kan logoped ställa diagnosen om det är aktuellt.OBS!! Nu vet jag inte alls OM det ens är aktuellt i ert fall. Mitt barn har sk generell språkstörning o inget annat funktionshinder vilket innebär omfattande problem med språket..att tala att förstå det egna svenska modersmålet o det trots svenska som modersmål hos mitt barn även vi föräldrar svenskar i generationer. Funktionshindret har alltså inte att göra med att ha svenska som andra språk och generell språkstörning är bara en av de olika språkstörningsdiagnoserna som finns. Vi föräldrar har en egen fb grupp " vi som har barn med språkstörning" de problem du beskriver är vanliga hos oss och även om ditt barn inte har språkstörningsdiagnos så kan du nog tycka att vår grupp är givande. Gå med i vår grupp där vi föräldrar stöttar varandra tipsar om allt möjligt tex TAKK språkförskola o språkklasser för våra barn med diagnos språkstörning tex. Vi har nästan alla föräldrar kontakt med logoped precis som du och extremt mycket samlad erfarenhet vi är ju så många: )

Svar på tråden 4 åring som knappt pratar