• Linnpinn

Kroppen efter förlossning? Vilka kläder till BB?

Hej,
    Hoppas att ni som fött barn kan hjälpa mig. Håller på att packa min väska till BB, (är redan på BF+5) och blir inte klok på vad jag ska ta med mig för kläder till mig själv. Eftersom jag har gått upp över 20 kg under graviditeten räknar jag inte med att kunna komma i mina vanliga byxor på en gång. Hur var det för er? Hur gjorde ni med kläder till BB och att åka hem i?

Tacksam för alla svar.
    /Linn

• Svar på tråden Kroppen efter förlossning? Vilka kläder till BB?
  • silhuett

Ta med mysbyxor eller andra byxor med mjuk och töjbar linning. Hur många hinner se dig påväg från sjukhuset till parkeringen?

• jagälskarallaminabarn

Mjukisbyxor (gärna med snörning) och liknande lediga kläder är mitt tips. Ta de kläder du går i nu. Jeans hade jag inte velat ha på BB, inte ens de jag kunde få på mig innan utan det kändes skönast med väldigt mjuka kläder. Lycka till!

• Tonx

Som sagt, mjukisbyxor! Jag såg fortfarande gravid ut i flera dagar efteråt! Och även om jag är platt om magen nu så kommer jag fortfarande inte i de gamla byxorna, 5 månader senare :)

• Karin82

Jag gick upp ca 15kg och had epå mig mammabyxorna hem.. hade ett par i mjuk bomull..

• Amorella

Jag använde mina mammabyxor minst en vecka efter förlossningen. Jag fick inte på mig mina gamla byxor och ville avvakta lite med att köpa nya kläder. Med till BB hade jag flera sköna mjuka toppar, amnings-BH, mjukisbyxor och munkjacka. När jag åkte hem hade jag alltså mammabyxor på mig.

Sedan gick jag ju omkring i BBs "nattlinne" de första dagarna där eftersom jag åkte på att ha kateter och då gick det liksom inte att krångla på sig vanliga kläder...

• Luffarmor

Ta med mjukis byxor. Jag hamnade in akut pga hf, Då hade jag mina snickisar på mig skulle bara in o vila ett par dagar......men jag blev kvar på den resan o hamnade sedan100 km bort på ett annat sjukhus dit sonen skickades........med mina snickisar.....jag såg inte klok ut efter så jag fick borja med att shoppa mjukisrar.
    LYCKA TILL

• Veladis

Snygga mjukiskläder/träningskläder är mitt tips. Man vill gärna känna sig lite snygg, men man måste tänka på att man kanske inte är så pigg och rörlig...

• kate79

Det beror på hur mycket du gått upp över magen också. Mina mjukisbyxor spände för mycket i resåren fortfarande över magen så det fick bli mammabyxor, ett par som jag hade lagt på hyllan innan under graviditeten för att de blev för små. Sen skulle jag satsa på en stor tröja som går över magen.

• emlu

jag hade bara med mig mammabyxor även om man känner att man aldrig varit smalare efter förlossningen är de mycke degmage kvar så antingen de eller ett par sköna mjukbyxor...annars tyckte jag att många gick i sjukhuskläderna som man lånar på BB

• BlueBlue

Ta med ett ombyte med mammakläder. Magen finns kvar ett litet tag efteråt=)

• Svimpe

Ha med ett par bekväma inneskor att gå i på sjukhuset.

Byxorna bör vara lösa i midjan då magen är både lite stor och ömm.

Jag använde sjukhusets blå patientskjorta på BB då den var så bekväm, hade mjukisbyxor hemifrån.
    Nätbyxor - en slags trosor till blöjorna du får på sjukhuset - är bekväma att ha på och blöjor får du på sjukhuset.

Egentligen kan man få alla kläder på sjukhuset om det skulle behövas och då behöver man hara ha något att komma hem i.

I stort sätt är tipset bekväma och ledig kläder samt bekväma inneskor. Sjukhusets patientskjorta kbäpps med knappar och det underlättar vid amningen. Själv hade jag med en amnings BH (köpt på H&M) vilket kändes riktigt bra och smidigt.

Svar på tråden Kroppen efter förlossning? Vilka kläder till BB?