• KlunsSmurfen

    Mamma till son med språkstörning behöver hjälp!

    Det kan bli svårt med självkänslan och självförtroendet men om grabben känner att han blir accepterad av sina kompisar och omgivningen för den han är så kommer få lättare för att acceptera sej själv och kommer knappast att känna något behov av kriminalitet eller trasigt umgänge.

    Klantig är ett ord man kan använda med humor och självdistans.
    Man ska inte skratta åt barnen men man kan skratta med.
    Det är bättre att våga göra bort sej lite eller fråga en extra gång och känna sej lite dum om man lär sej något än att inte våga och alltid känna sej dum eftersom man inte lär sej.


    En kollega till mig har dock skrämt upp mig lite. Detta handlar om hur skillnaden med andra barn påverkar barn med språkstörning i längden. Många hamnar i kriminella kretsar, hamnar i trasigt umgänge och råkar illa ut som unga vuxna. Att de ofta tar till alkohol och droger och blir beroende


    Jag tror att det ligger flera faktorer bakom det än bara språkstörning.
    Föräldrar som inte riktigt bryr sej eller bara är opedagogiska, mobbing, inte rätt stöd, för höga krav.

    Språkstörning förekommer ofta med NPF och autismspektrumet, det blir mer för barnet att hantera och det finns större risk för lågt EQ och alexitymi, svårt att få relationer med kompisar och familj att fungera, svårt att göra sig förstådd, dålig förmåga att förstå och hantera känslor och taskig förmåga att sätta sej in i konsekvenserna det kan få om det börjar gå snett. EQ kan man träna upp och då blir det lättare att hantera saker, jobba med självkänslan och självförtroendet.

    Med rätt inställning och bra grund har man lättare för att bearbeta saker långsiktigt och glädjas över framstegen.

    Det kan bli väldigt missvisande om man bara tittar på statistik över språkstörning och inte räknar med andra faktorer.
    Hur vet man vad som är vad och vad som kom först när det handlar om diagnoser, kriminalitet och missbruk? Det är större risk för alkoholism/missbruk om man har ADHD men man kan också få ADHD av att supa för mycket.
  • KlunsSmurfen
    Gojtan skrev 2017-06-07 14:47:09 följande:
    Visst är det så! Om klassen är "frisk", så blir/är han ju accepterad som den han ÄR och inte för det han GÖR! Så otroligt viktigt detta!

    Det är svårt att veta om man gör tillräckligt/ställer för höga krav/gör för mycket eller koncentrerar sig på fel saker, tycker jag! Jag och min man är livrädda för att inte ge vår son det han behöver som allra mest så vi har valt att lyssna på logoped och lärare och ta till oss de redskap vi hittills fått. Men ena stunden känns det som att jag kanske MÅSTE pressa honom lite för att stärka hans uthållighet och i nästa stund så tänker jag att allt måste lekas fram - men då blir det kanske inte så mycket utveckling eftersom det är långt ifrån varje dag han vill leka sig till kunskap!

    Vi har inte hört något om att vår son har sämre EQ. Han har kompisar och är en väldigt bra sådan själv, har vi fått höra. Han är inte rädd och skyddar sig själv på ett bra sätt, säger pedagogerna, så jag hoppas därför att just den viten funkar okej.

    Tack för dina kloka ord! <3
    Håller med om att det behövs både och
    Barn har ju lättare för att få intresse, prestera och sätta upp mål om de tycker att något är roligt men de måste också lära sej att sätta press på sej själva så de kan nå sina mål, vilket ofta är skittråkigt.

    Att lära sej att inse, värdesätta och glädjas över nyttan man själv har över sina egna prestationer och att man kommer närmare målet kan vara en bra morot även om man inte presterar lika bra som andra. Att kämpa lika mycket eller mer är också en prestation.
Svar på tråden Mamma till son med språkstörning behöver hjälp!