• Family Guy

    Flygets 2% klimatpåverkan?

    Apropå flygskatten som är nödvändig signalpolitik och inte stora nettoinkomster när flyget ändå får bidrag.
    www.sverigesnatur.org/aktuellt/skattestod-till-flyget-hogre-flygskatten/

    Flyget anger sina CO2 till 2% och resterande ev. klimatpåverkan är ofta inte med.
    2% är globalt men vi sett att det är mycket mer här och närmar sig övrig trafik inom landet.
    CO2 som tydligen kan dubblas i andra skador uppe på 10.000 meter.
    Vi kan påverka mest lokalt och eget resande.

    Finns det något i % för Sverige, EU och våra övriga vanliga resmål?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-09 00:25
    PS
    Ämnet är inte skatten nu.

  • Svar på tråden Flygets 2% klimatpåverkan?
  • Family Guy
    Tow2Mater skrev 2017-06-09 04:00:43 följande:
    Du igen.

    % blir storre ju fler som reser. Enkelt va.
    I USA har ni flygskatter redan, har det påverkat något, gnälls det och varför inte i Sverige?
  • snedtak

    Din TS är rörig, men jag kan ju försöka förklara lite för Sverige iaf.

    När man pratar om ett lands utsläpp brukar man tala om de nationella utsläppen, där inrikes transporter (bland annat inrikes flyg ingår). I Sverige står flyget för 2,8% av utsläppen från inrikes transporter 2015 (511 tusen ton CO2). Det innebär 0,95% av alla Sveriges inrikes utsläpp.
    www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

    Räknar man med utrikes flyg tillkommer utsläpp på ytterligare 2195 tusen ton C02, och flyget utgör 10,2% av inrikes och utrikes svenska transporter, vilket blir totalt 4,4% av Sveriges alla utsläpp Här räknar man in utrikes flyg som tankar/bunkrar i Sverige, men inte flygresor som svenskar gör tex. mellan Helsingfors och Bangkok.
    www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/


    Att räkna på svenskarnas alla flygresor är lite svårare, eftersom flygbolagen inte rapporterar hur många flygresor svenskarna gör, men dessa tros ligga runt 11 000 tusen ton CO2 (dvs 11 miljoner ton CO2). Det är ungefär 55% av de konsumtionsrelaterade transportutsläppen och ca 10% av svenskarnas alla konsumtionsrelaterade utsläpp.
    www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-konsumtionsbaserade-utslapp-per-omrade/


    Alla ovanstående siffror räknar endast med de direkta utsläppen från flyget. Därtill kommer höghöjdseffekterna, dvs. att utsläpp påverkar klimatet mer när de görs på hög höjd pga atmosfärskemi och massa saker. Hur stora höghöjdseffekterna är är inte helt klarlagt, men man brukar tala om att de är ungefär dubbelt så stora som effekterna av att släppa ut samma mängd på marken (iaf mellan 1,5-2,5 gånger större). Detta är alltså inte med i den officiella statistiken. 

  • snedtak

    Inom EU står inrikes flyg för 15 079 kiloton CO2-ekvivalenter. Det är 1,7% av alla inrikes transportrelaterade utsläpp (där internationellt flyg alltså inte räknas in). Internationellt flyg står för 142 182 kton CO2e, alltså ungefär 10 ggr så mycket som inrikesflyget. Tillsammans står inrikes och utrikes flyg för 13,3% av transportutsläppen (inkluderat utrikes transporter, dvs både sjöfart och flyg). Det innebär att inrikes + utrikes flyg står för ungefär 3,5% av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

    Jag har inga siffror på de konsumtionsrelaterade utsläppen för EU-medborgare.

    www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/national-emissions-reported-to-the-unfccc-and-to-the-eu-greenhouse-gas-monitoring-mechanism-13

  • snedtak

    Globalt räknar man som du säger med att flyget står för ca 2% av alla utsläpp (höghöjdseffekter ej inkluderat) och ca 12% av alla transportrelaterade utsläpp.

    Den stora skillnaden mot många andra utsläppskällor är flygandet ökar med globalisering och att fler får en högre levnadsstandard. Dessutom saknas det nästa helt åtgärder och mål för det internationella flygets utsläpp. Teknologiska lösningar är också längre bort än att tex. ersätta kolkraft med energieffektivare byggnader och solel, elektriska bilar och bussar eller biodrivmedel. Genom globala överenskommelser betalar inte heller flyget någon skatt på sitt bränsle.

    www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/Aviation%202030%20briefing.pdf

  • Family Guy
    snedtak skrev 2017-06-09 17:12:54 följande:
    Globalt räknar man som du säger med att flyget står för ca 2% av alla utsläpp (höghöjdseffekter ej inkluderat) och ca 12% av alla transportrelaterade utsläpp.

    Den stora skillnaden mot många andra utsläppskällor är flygandet ökar med globalisering och att fler får en högre levnadsstandard. Dessutom saknas det nästa helt åtgärder och mål för det internationella flygets utsläpp. Teknologiska lösningar är också längre bort än att tex. ersätta kolkraft med energieffektivare byggnader och solel, elektriska bilar och bussar eller biodrivmedel. Genom globala överenskommelser betalar inte heller flyget någon skatt på sitt bränsle.

    www.transportenvironment.org/sites/te/files/p...
    Kommer med ICAO
  • Family Guy

    Du rör dig med olika begrepp men om man utgår från 2% har alltså vi 4,4 och EU 3,5 oräknat höghöjd?

  • BlueValentine

    Mycket siffror i tråden.

    Kan någon säga hur stor flygets påverkan är på det globala utsläppet av koldioxid?

    Brukar talas om hur stor en Thailandsresa har på miljön. Vilket utsläpp medför en resa till Thailand tur och retur och kan man sätta det i relation till något?

    Ex. hur många mil kan jag köra med bilen för att komma upp i samma miljöpåverkan?

    Söker enkla svar på kanske svåra frågor.

  • Family Guy
    BlueValentine skrev 2017-06-10 00:18:23 följande:
    Mycket siffror i tråden.

    Kan någon säga hur stor flygets påverkan är på det globala utsläppet av koldioxid?

    Brukar talas om hur stor en Thailandsresa har på miljön. Vilket utsläpp medför en resa till Thailand tur och retur och kan man sätta det i relation till något?

    Ex. hur många mil kan jag köra med bilen för att komma upp i samma miljöpåverkan?

    Söker enkla svar på kanske svåra frågor.
    Står i tråden har jag för mig att CO2 är 2% och på höghöjd blir det 4-6 % påverkan. Det ökar så emot införs miljöskatter.

    Tajlandet är flera ton CO2 som att köra bil 1500 mil.
  • BlueValentine
    Family Guy skrev 2017-06-10 00:23:41 följande:
    Står i tråden har jag för mig att CO2 är 2% och på höghöjd blir det 4-6 % påverkan. Det ökar så emot införs miljöskatter.

    Tajlandet är flera ton CO2 som att köra bil 1500 mil.
    Ah, trodde att en resa dit t/r motsvarade betydligt fler mil med bil än 1500.

    1500 mil känns som de flesta kör på ett år.
  • Family Guy
    BlueValentine skrev 2017-06-10 00:31:47 följande:
    Ah, trodde att en resa dit t/r motsvarade betydligt fler mil med bil än 1500.

    1500 mil känns som de flesta kör på ett år.
    Står i länken från DN
  • BlueValentine
    Family Guy skrev 2017-06-10 00:51:11 följande:
    Står i länken från DN
    Stämmer säkert, men hade gissat på mycket mer.
  • Family Guy
    BlueValentine skrev 2017-06-10 00:54:51 följande:
    Stämmer säkert, men hade gissat på mycket mer.
    Kanske är enkel resa och beror på vilken bil man har. De flesta kör både bil och flyger.
  • snedtak
    Family Guy skrev 2017-06-10 01:44:57 följande:
    Kanske är enkel resa och beror på vilken bil man har. De flesta kör både bil och flyger.
    Det beror en del på vilken vilken bil man kör. Genomsnittligt utsläpp för en bil som såldes förra året var ca 125 g CO2/km. Då motsvarar 2,5 ton CO2 ungefär 2000 mils körning istället. Den genomsnittliga svenska bilen släpper ut mer (eftersom äldre bilar är mindre snåla bla), därför motsvarar en Thailandsresa ungefär 1500 mil med en genomsnittlig svensk bil.

    Vill man jämföra sig med andra svenskar och inte vara sämre kan man alltså känna att man flyger till Thailand 1 gång om året istället för att köra 1500 mil med en 8 år gammal V70. VIll man istället fundera på hur man ska nå en hållbar nivå av utsläpp kan man tänka på att "hållbar nivå av utsläpp" brukar anses vara 1.2 ton CO2 per person totalt sett under ett år.
  • BlueValentine
    snedtak skrev 2017-06-10 09:12:18 följande:
    Det beror en del på vilken vilken bil man kör. Genomsnittligt utsläpp för en bil som såldes förra året var ca 125 g CO2/km. Då motsvarar 2,5 ton CO2 ungefär 2000 mils körning istället. Den genomsnittliga svenska bilen släpper ut mer (eftersom äldre bilar är mindre snåla bla), därför motsvarar en Thailandsresa ungefär 1500 mil med en genomsnittlig svensk bil.

    Vill man jämföra sig med andra svenskar och inte vara sämre kan man alltså känna att man flyger till Thailand 1 gång om året istället för att köra 1500 mil med en 8 år gammal V70. VIll man istället fundera på hur man ska nå en hållbar nivå av utsläpp kan man tänka på att "hållbar nivå av utsläpp" brukar anses vara 1.2 ton CO2 per person totalt sett under ett år.
    Tänker jag fel? Om en Thairesa motsvarar 2000 mil med ny bil måste väl en Thairesa med gammal bil motsvara mer än 2000 mil?

    Är det tur och retur Sverige - Thailand du tagit hänsyn till?
  • snedtak
    BlueValentine skrev 2017-06-11 16:25:40 följande:
    Tänker jag fel? Om en Thairesa motsvarar 2000 mil med ny bil måste väl en Thairesa med gammal bil motsvara mer än 2000 mil?

    Är det tur och retur Sverige - Thailand du tagit hänsyn till?
    Du tänker nog fel. En smutsig bil släpper ju ur mer avgaser per mil. Alltså behöver man köra en kortare sträcka för att släppa ut lika mycket avgaser., dvs. 2,5 ton CO2.

    2,5 ton CO2 är en tur- och returresa till Thailand från Stockholm.
  • BlueValentine
    snedtak skrev 2017-06-11 16:49:43 följande:
    Du tänker nog fel. En smutsig bil släpper ju ur mer avgaser per mil. Alltså behöver man köra en kortare sträcka för att släppa ut lika mycket avgaser., dvs. 2,5 ton CO2.

    2,5 ton CO2 är en tur- och returresa till Thailand från Stockholm.
    Ja, jag tänkte omvänt. Men ok, 2500 kg CO2 = Sverige - Thailand t/r = cirka 2000 mil i nyare bil.

    Kör bil från 2003.
Svar på tråden Flygets 2% klimatpåverkan?