• Tihi

    Många Apple frågor hjälp med det du vet snälla!

    Det är mycket och krångligt det jag behöver veta för Apple är verkligen inte min vän. ObestämdSkrikandes1. Om du har flera enheter i familjen som ska säkerhetskopieras mot samma dator så måste man göra vadå för att det inte ska bli kaos på varandras enheter?
    Förslag: Måste man ha två olika användare på datorn och varsitt iTunes-program i sin egen användare? Kan man ha samma musik i båda biblioteken om det består utav ens egna CD-skivor och en del musik köpt på iTunes med ett ID? Kan man synka den musiken till båda enheterna utan att det blir problem?

    2. Om du har använt samma ID för köp i App store och iTunes på två enheter men nu vill skilja dom åt hur gör man då? Du vill aldrig mer förknippas med det andra ID:et alltså men allt du kan tänka dig förlora är enbart appar och möjligtvis musiken men absolut inte foton, sms, kontakter, anteckningar med mera.
    Förslag: Kan man vara inloggad i butikerna på enheten med det gamla ID:et, radera apparna direkt på själva enheten med krysset som hoppar och därefter logga ut det gamla ID:et och sen in med nytt ID i butikerna och sen ladda ner apparna man vill ha igen? Därefter kör man en säkerhetskopia i datorn och from då är telefonen aldrig mer förknippad med första ID:et? Eller skulle det bli kaos och ändå förknippas med första ID:et sen både i datorn och på enheten?

    Bra för den som svarar att veta är att vi inte använder iCloud och inte kommer att göra det heller. Jag har några till frågor men börjar med dessa och hoppas innerligt på svar. Drömmer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-12 19:21
    3. Vad är kopplat och taggat till ett ID egentligen? Är det något annat än appar och kanske musik köpt på iTunes?
    Jag vet att en app är kopplad till det ID som köpte den för all framtid så därför borde man väl ta bort alla appar för att slippa original-IDet? Vad mer är kopplat/taggat till ett ID som man måste göra sig av med på något sätt om man vill separera två enheter?

  • Svar på tråden Många Apple frågor hjälp med det du vet snälla!
  • Kerubmamman

    Du behöver inte radera apparna. I vissa fall kan man behöva logga in som köparen vid uppdateringar (tror det beror på inställningar). Skaffa familjedelning.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-06-12 18:17:41 följande:
    Du behöver inte radera apparna. I vissa fall kan man behöva logga in som köparen vid uppdateringar (tror det beror på inställningar). Skaffa familjedelning.
    Tack för svar!

    Familjedelning kräver väl iCloud och det vill vi inte ha? Vi är okej med att inte dela appar i framtiden utan att köpa våra egna istället. Gemensamma ID:et började innan iCloud kom och nu har tekniken dragit iväg så mycket att det är läskigt och krångligt att använda samma ID för man vet aldrig vad som dyker upp på den andras enhet utan ens vetskap. SpökeDöd

    Jag vill slippa i framtiden att logga in som original-ID (även för bara uppdatering) så därför ser jag bara alternativet att ta bort apparna för att göra enheten fri från den andras ID men jag kan ju ha fel.

    Är det någon som vet om det som är kopplat till ett ID forever är appar och musik köpt i iTunes? Är allt annat på telefonen inte taggat med ett ID eller hur man nu ska säga?

    För att försöka förklara det på ett sätt som alla kan sätta sig in i : Ponera att du och din partner har delat ID i 7 år och nu ska ni skiljas och du vill aldrig mer kopplas ihop med Exet men du vill behålla dina saker i din telefon förstås dvs alla dina foton, sms, kontakter, anteckningar etc. Hur ska du kunna skiljas från ditt Ex ID utan att förlora allt och utan att behöva använda ditt Ex ID i framtiden eller att han/hon får dina saker till sin telefon eller tvärtom?

    Det är ingen skilsmässa på gång förutom för telefonerna haha men jag tänkte att alla fattar vad jag menar om jag beskriver det så där.
  • Kerubmamman

    Familjedelning innebär att ni kan gratis använda appar som andra familjemedlemmar har köpt. Man kan även välja att dela platstjänster. Det ger inte till gång till sånt som finns i det personliga iCloud.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-06-12 19:20:05 följande:
    Familjedelning innebär att ni kan gratis använda appar som andra familjemedlemmar har köpt. Man kan även välja att dela platstjänster. Det ger inte till gång till sånt som finns i det personliga iCloud.
    Men man måste väl ha loggat in på iCloud för att använda familjedelning (?) och vi vill inte vara inloggade där. Sen är vi okej med att köpa egna appar så det gör inget om dom försvinner för en person om vi lyckas separera enheterna från varann.

    Jag fattar naturligtvis att musik inköpt av ett ID i framtiden inte kommer att delas med den andra men hur går det med gammal musik som redan finns i enheten eller när man synkar den mot biblioteket som består både av cd-skivor och iTunes-inköp gjorda med det första IDet?


  • Kerubmamman
    Tihi skrev 2017-06-12 19:28:40 följande:
    Men man måste väl ha loggat in på iCloud för att använda familjedelning (?) och vi vill inte vara inloggade där. Sen är vi okej med att köpa egna appar så det gör inget om dom försvinner för en person om vi lyckas separera enheterna från varann. Jag fattar naturligtvis att musik inköpt av ett ID i framtiden inte kommer att delas med den andra men hur går det med gammal musik som redan finns i enheten eller när man synkar den mot biblioteket som består både av cd-skivor och iTunes-inköp gjorda med det första IDet?

    Så ingen av er ska använda iCloud för bilder, kontakter, synk eller liknande?
    jag gissar att musiken funkar som med apparna, de ligger kvar på enheten även om man byter Apple-ID
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-06-12 19:50:55 följande:

    Så ingen av er ska använda iCloud för bilder, kontakter, synk eller liknande?
    jag gissar att musiken funkar som med apparna, de ligger kvar på enheten även om man byter Apple-ID
    Nej precis, ingen av oss har använt förut eller ska använda iCloud nu.

    Så musiken ligger kvar på nuvarande enhet men när man köper en ny enhet sen så kommer musiken säkert att försvinna? Musiken tjafsar ju inte med en hela tiden som App store gör med lösenord och uppdateringar där lösenord krävs så det kanske inte gör något om musiken ligger kvar med fel ID i musikappen?

    Men apparna då...? Är bästa sättet att radera dom direkt i enheten, med hoppande kryss, sen logga ur gamla ID i butikerna, logga in nytt ID i butikerna och sen synka på datorn nästa gång man vill det?

    Har man gjort sig av med original-IDet som är kopplat till enheten då tro eller kommer det att komma tillbaka som något jävla Poltergeist nästa gång man ska försöka ladda ner samma app med eget ID eller synka mot dator? DödSpöke

    Känn inte att du måste ha svar på allt jag tänker mer högt här och hoppas att något som vet kan hjälpa mig och styra mig på rätt väg.

    Är det okej att synka telefonen med nytt ID och nya appar (samma appar som förut men nedladdade med eget ID) till den gamla datorn eller kommer det att medföra kaos? Borde den "nya" telefonen bara synkas mot en helt annan dator för att slippa problem? Den enda nackdelen jag ser med ny dator är att man missar musiken men det går att leva utan. Har jag missat att tänka på något? Det är ju fan att man ska behöva vara dataingenjör för att klara av sina tekniska prylar idag. {#emotions_dlg.djavulsk} 

    Just ja, imessage, facetime och icloud har redan ett annat ID som det är meningen att hela enheten ska ha sen. Om jag inte har allt om bakfoten så är det "bara" butikerna som har fel ID men tyvärr det enda ID som har använts till appar och musik i alla år och alltså verkar enheten vara låst till det ID:et.
  • Kerubmamman

    Jag sitter med en iPhone nu så jag svarar väldigt kortfattat. apparna låser inte telefonen på nåt sätt. Jag har bytt id på många enheter utan att innehållet har påverkats. (Jag reserverar mig lite för det som synkas i iCloud, för det har barnens enheter inte gjort)
    att ladda hem på nytt i eget id påverkar inte heller nåt. Jag har laddat hem appar i makens id för att sedan avinstallera och ladda hem själv när de tillfälligt varit gratis.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2017-06-12 20:55:47 följande:
    Jag sitter med en iPhone nu så jag svarar väldigt kortfattat. smile5.gif apparna låser inte telefonen på nåt sätt. Jag har bytt id på många enheter utan att innehållet har påverkats. (Jag reserverar mig lite för det som synkas i iCloud, för det har barnens enheter inte gjort)
    att ladda hem på nytt i eget id påverkar inte heller nåt. Jag har laddat hem appar i makens id för att sedan avinstallera och ladda hem själv när de tillfälligt varit gratis.
    Tack för att du tar dig tid.

    Vad jag menar med låser telefonen är att den föralltid är kopplad till ett annat ID om man har använt olika ID. Som min telefon nu då som är kopplad till en annan och begär ID och lösenord på en annans ID så länge jag inte tar bort apparna antar jag? Varje gång jag köper en ny telefon så kopplas den till den andra personens ID liksom. Jag blir fan aldrig fri!!!! {#emotions_dlg.djavulsk} {#emotions_dlg.djavulsk} {#emotions_dlg.djavulsk}

    Jag märkte nyss att min nya 7 som jag kopierade in igår har lagt till 67 kontakter som jag vet till tusen procent att jag inte har haft på förra telefonerna på säkert 3-5 år. Var den fick tag på dom kontakterna är ett mysterium för jag har aldrig använt iCloud och jag vet inte hur den skulle ha kunnat ta dom kontakterna från kopian som gjordes på 6 igår där kontakterna inte ens fanns?!

    Jag är väldigt nära att köpa en Galaxy kan jag säga och kasta den här nya iPhonen i sjön. {#emotions_dlg.djavulsk} Om jag bara visste hur jag får med mig alla mina iPhone-foton, kontakter och gärna sms utan att använda en molntjänst så skulle jag testa en Galaxy direkt. Nästan i alla fall.  Tungan ute

    När du säger avinstallera har du gjort det ordentligt eller bara med "hoppande krysset" direkt på skärmen?
  • Tihi

    Du Kerubmamman jag kom på en sak. Det är kanske ditt ID som är huvud-ID:et på din enhet och när du bara har lånat din mans ibland för en app här och där och sen tagit bort den så finns ju inte din mans ID kvar på din enhet eller hur jag nu ska uttrycka mig? I mitt fall så har enhetens ID inte varit mitt ID och därför är det ju nästan som att jag har någon annans enhet om du förstår hur jag menar.

    Jag tänker fortfarande högt här.. om jag bara byter inlogg på butikerna så kommer enheten att fråga om det andra IDet hela tiden för uppdatering etc och även att tro att min enhet tillhör och är det gamla IDet väl när jag synkar med dator? Det är inte bra! Jag vill att både enheten och datorn ska tro att min enhet är min, bara min och inte kunna blandas med det andra ID och enheten på något sätt alls. Jag gissar att jag måste ta bort apparna? Eller har jag bara hakat upp mig på att apparna är det allt hänger på för att kunna skilja enheterna åt?

  • Tihi

    Mystiken tätnar... Spöke

    När jag skulle uppdatera appar som börjat lysa så begärde den nya IDs lösenord för apparna som kom med telefonen- ni vet Garageband, Pages, Numbers och några till. Det har den aldrig gjort förut utan då har den ansett att apparna kan uppdateras med det gamla ID/lösenordet.

    Men för en app som var köpt med gamla ID ville den ha det lösenordet för. Detta trots att jag är inloggad i affären med gamla ID sen jag flyttade till en ny mobil i söndags.

    Kan det vara så att den anser att det ID som är i iCloud är ägare till telefonen?

    Mitt ID är alltså på iCloud, iMessage och Facetime och har alltid varit det även på gamla mobilen. Men det här är första gången som den begär lösen på mitt ID för att uppdatera (deras egna) appar. Eller jag är iaf 99% säker på att jag aldrig har behövt ge olika ID med apparna förut.

    Min iCloud är inloggad just nu för att jag inte vågar logga ut helt men all synkning är avstängd dit. Vågar jag logga ut iCloud eftersom att jag ändå inte synkar något? Dessutom skulle jag vilja att det slutar visas vilka enheter som finns i bilder och det försvinner ju när man loggar ut iCloud.

    Så vad tror ni om allt det här?

Svar på tråden Många Apple frågor hjälp med det du vet snälla!