• AJ1978

    IVF start sommar 2017

    Hej!

    Jag har precis gjort mitt första återförande av ägg. Jag har haft det långa protokollet så det var både nässpray och sprutor. Igår satte jag in ägget så det är alldeles färskt. Nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Har ni varit på ert första möte på Sahlgrenska ännu? :)

  • AJ1978

    Jag får svara i min egen tråd eftersom det inte går att kortegers sitt eget inlägg.. ?

    Vad jag skulle skrivit är om det är ngn mer som är ruvare och bor i Göteborg :)

  • AJ1978
    ivfbebis skrev 2017-07-03 08:23:02 följande:

    Hur upplevde du nässprayen?  Jag ska börja med Synarela nu i juli och sedan börja med sprutor när dem öppnar igen efter sommaren. Hur länge sprayade du och hur länge behövde du ta sprutor?   


    Jag hade suprecur nässparay. Jag var inställd på en massa biverkningar eftersom man läst en del. Men jag fick inte en enda. Konstigt tänkte jag. Men inte alls konstigt sade det på mottagningen :) men jag är ju sån. Förbereder mig alltid på det värsta så man istället kan bli positivt överraskad. Sprayade i ca en månad och sprutor i ca 10 dagar
  • AJ1978
    ivfbebis skrev 2017-07-04 08:43:15 följande:

    Jag är likadan, förbereder mig på det värsta! Haha :)  Hoppas att inte må så dåligt som man hört. Jag vet inte vad skillnaden är på Synarela och Suprecur? Jag skulle egentligen spraya i 2 veckor och sen börja med sprutor men min mens har hoppat så mycket nu så jag börjar spraya nu i juli så vi kan komma igång direkt efter sommaruppehållet. Totalt blir det väl 1 månad jag sprayar. Då ska jag lämna blodprov och sen börja med sprutor. Min man är borta en del så det är svårt att få ihop det med ägguttag och lämna spermier   Försöker räkna ut allt nu i kalendern så vi kan försöka planera. Men det löser sig väl tillslut! 


    Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är riktigt mellan de sprayerna. Hmm. Det finns ju olika sprutor också har jag förstått. Ja men gud det är mycket som ska tajma ja. Men det kommer säkerligen gå jätte bra för er :)

    Idag är jag inne på "ruvdag" 3. Hoppas blödningarna håller sig borta.

    Vart är det ni gör er IVF någonstans?
  • AJ1978
    ivfbebis skrev 2017-07-04 19:34:39 följande:

    Jag har fått menopur som sprutor. Vi har valt Fertilitetscentrum i Stockholm.

    Håller tummarna hårt för er!!


    Jag hade Gonal F. Undra vad skillnaden är här med. Får googla på det tror jag ;)

    Tack för tummarna fina du. Stort lycka till, till er med nu :)
  • AJ1978

    Är på ruvardag 7 idag. I natt hade jag mensvärk jag den håller i sig. Inget gott tecken gissar jag... ????

  • AJ1978
    ijo skrev 2017-07-09 01:07:41 följande:

    Spännande! När har du TD? Jag har läst om många som haft känslan av mensvärk men sedan fått plus på stickan så det behöver inte alls vara negativt :) Håller tummarna!


    Jag har testdag på Fredag. Alltså denna väntan.. tiden har nog aldrig gått så sakta. Tankarna hinner gå några varv varje dag om man säger så. Man ska ju bara försöka sluta tänka. Det blir ju som det blir man kan ju inte styra det. Men svårt när man så gärna vill.
  • AJ1978
    Hey.orange skrev 2017-07-09 11:16:08 följande:

    Usch ja det går sakta... men som du säger, man kan inte påverka resultatet!

    Håller alla tummar!


    Tack snälla du :) håller ni också på nu?
  • AJ1978

    [quote=77826710][quote-nick]Hey.orange skrev 2017-07-09 22:17:35 följande:[/quote-nick]Vi ska ev göra ett FET efter sommaren som förhoppningsvis leder till ett syskon till vår dotter <3 så vi kör på egenhand nu så får vi se när vi vill köpa ett embryo ;)[/quote

    Vad härligt! Stort lycka till, till er med nu! :)

  • AJ1978
    ijo skrev 2017-07-10 20:19:49 följande:

    Då börjar det ju närma sig TD nu i alla fall, men förstår att det fortfarande känns långt borta för dig ;) Ska du testa lite tidigare eller vänta till på fredag?


    Ja, nedräkningen har börjat! Bara att hoppas på att mensen inte kommer innnan. Jag kommer att vänta till på Fredag. Vill ha ett säkert svar :)
  • AJ1978
    ivfbebis skrev 2017-07-14 13:24:23 följande:

    Har du tagit test idag??


    Ja. Det blev ett stort minus :(
  • AJ1978
    Mickelickan skrev 2017-07-14 14:45:14 följande:

    Nej... va tungt! Hade du några i frysen?


    Vi har ett i frysen. Nu ät det semesterstämning så jag skulle tippa att det blir nytt försök i september.
  • AJ1978
    ivfbebis skrev 2017-07-14 16:25:19 följande:

    Åh nej! Men är det kört helt? Eller kan du ta nytt test om några dagar?


    Den här gången är det kört. Vi har ett ägg i frysen så det blir i alla fall ett försök till efter sommaren innan vi behöver göra om hela processen igen..
  • AJ1978
    Mickelickan skrev 2017-07-15 12:36:42 följande:

    Okej. Jättetrist. Försök njuta av semestern!! Ta en sista minuten resa om ni kan!


    Tack! Japp nya tag efter sommaren :)
  • AJ1978
    ivfbebis skrev 2017-07-15 16:19:12 följande:

    Hoppas och håller tummarna för er! Försök njuta lite av sommaren så tar vi nya tag sen.


    Tack vad gullig du är. Ja, nu ska vi njuta så får vi hoppas på nästa försök sen!
  • AJ1978
    1Elle2 skrev 2017-07-28 08:44:20 följande:

    Jag har inte orkar prata med några av mina bästa vänner eftersom de är gravida eller har småbarn. Orkar inte och för smärtsamt just nu att höra deras "åh nej, stackare" och vara lättade att de slapp allt detta.

    Det blir ju ensamt, men jag orkar inte det. Har några få som vet bara.

    Pratar ni andra öppet om det? Hur gör ni för att må bra i det här?


    Jag har valt att vara helt öppen med det. Familj, vänner, kollegor och chefer. Jag har inget emot att prata om det. Snarare tvärt om. Det blir som någon form av terapi för mig tror jag :) men alla är vi olika så det är ju såklart inte säkert att det sättet passar alla. Man ska görs precis som man känner. Vi har genomgått långa protokollet och hade första insättningsförsöket den 1 Juli. Tyvärrr satte det sig inte. Det var tufft att få ett stort minus på stickan helt klart. Värre än jag trodde. Men nu blir det nya tag i höst då vi ska sätta in ett som gick till frysen. Får verkligen hålla tummarna för det så man slipper göra om hela behandlingen igen :/

    Kram till er alla!
  • AJ1978
    Tiinuli skrev 2017-07-28 12:05:56 följande:

    Har också delat med vänner som står mig nära... en god vän till mig är gravid och vi vart gravida samtidigt men jag fick ma, så sorgligt hade varit så roligt att få nästan samtidigt :( men är jätte glad för hennes skull såklart.

    Ni alla verkar redan ha datum för ivf och start för behandlingen, måste vara så skönt iaf. att veta det händer / går framåt.

    Vi har en sista tid hos min gyn 18.8 sen remiss till Huddinge och då har det gått ett år med olika utredningar mest för sambon då, så tröttsamt att bara rulla tummarna...

    Jag skulle vilja veta hur lång tid tog det för er alla från att remissen blev skickat in till sjukhuset tills den vart godkänt? Kan man påskynda det hela på något sätt? Sen ska ju vänta in tid för att få börja också med ivf... så kanske måste ha inställt mig på mer slutet på året än nu i höst?


    Jag tror det beror lite på vart man bor. Från att Sahlgrenska i Gbg mottagit remissen var det väntetid på ca 6,5 månad här i Göteborg. Jag satte upp oss på kort varsel lista ifall de skulle få ngn lucka. Det tog va 5 månader för oss. Sen beror det ju på vilket protokoll du kommer gå på. Det korta eller långa. Jag gick på det långa vilket innebär både nässpray och sprutor. Så från vårt första besök (inskrivning ) tog det ca 7-8 veckor till äggplock.
  • AJ1978
    Tiinuli skrev 2017-07-28 16:19:11 följande:

    Tråkigt att det kan ta sån tid ändå :( men är inte ivf inom vårdgarantin på 90 dagar eller hur fungerar det egentligen? Så kanske jag ska vara mer inställt på slutet på året än hösten :/

    Hur ställen man sig på en sådan lista? Hos ivf läkaren?


    Ja eller hur. Kändes som evig väntan. Jo jag tror att man kan utnyttja vårdgarantin om det går mer än 90 dagar. Men vi valde att vänta då jag ville komma till Sahlgrenska. Jag ringde bara upp avdelningen och hörde mig för kötiden. Det var då hon sa att de kunde sätta upp oss på kort varsellista och hoppas på det bästa :) och lite snabbare gick det ju i alla fall.
Svar på tråden IVF start sommar 2017