• Jontfjont

    Hjälp!! Ägaren vägrar

    Hejsan! För en vecka sedan så tog jag mig an en hund på foder. Hon är 4 år och väldigt pigg. Innan jag hämtade hunden så hade ägaren talat om att hon kan vara lite gnällig om man lämnar henne ensam.

    Problemet är att om jag lämnar henne ensam så sitter hon och vrålylar/skäller och kissar på sig ingen panik över att hon är själv. Hon stressar extremt mycket och är inte den typen av hund som jag hade får en bild av.

    Jag talade om för ägaren igår att jag vill lämna tillbaka henne med tanke på att hon inte verkar trivas och jag vill bara hunden väl.

    Idag svarade hon äntligen när jag ringde efter ca 5 samtal under dagen, även om vi kom överens att vi skulle höras på telefon idag.

    När jag förklarar för henne att hon får komma och hämta hunden så sägen hon direkt "om jag ska hämta henne i helgen så kan du åka och avliva henne"

    Jag får panik, för jag vet inte vad jag ska göra. Vi har ev kommit överens om att jag ska möta upp henne någonstans mellan Kalmar och Malmö NÄSTA helg och jag kan inte vänta så länge. Hunden mår inte bra av det.

    Vad kan jag göra? Lämna henne till polisen så de får hem henne? Lämna henne till ett hundstall? Behöver verkligen hjälp!!!

  • Svar på tråden Hjälp!! Ägaren vägrar
  • Mormor2B

    Men det har bara gått en vecka. Kanske hunden måste få lugna ner sej och vänja dej vid sitt nya hem.

  • Jontfjont

    Problemet är att jag har inte tiden till att träna den på att "vara ensam" jag jobbat 06-18. Den måste vara ensam då och hon matvägrar och det är ju ett tecken på att hon inte trivs så jag kan inte ha henne kvar även om det bara har gått en vecka och det var vad vi hade kommit överens om att dessutom

  • gullenos
    Jontfjont skrev 2017-06-15 22:22:15 följande:

    Problemet är att jag har inte tiden till att träna den på att "vara ensam" jag jobbat 06-18. Den måste vara ensam då och hon matvägrar och det är ju ett tecken på att hon inte trivs så jag kan inte ha henne kvar även om det bara har gått en vecka och det var vad vi hade kommit överens om att dessutom


    Hoppas du driver med ensamtiden för hunden och om du inte gör det hoppas jag du blir anmäld för djurplågeri och vem lämnar ens en hund själv utan att ensamhetsträna innan efter att ha haft den en vecka endast!?
    Idiotiskt och ägaren verkar vara lika illa... Lider med hunden.
  • Nyfikna72

    Hur kan man ens ta en hund på det viset om man är borta 12 timmar om dagen? Det är om än lika korkat det.

  • Snuttis2

    Hänger inte med riktigt me?

    du har tagit dig an ansvarar för ett djur, ett annat liv och då också valt ett djur som är rätt krävande. Hund tar tid , tid för sällskap o tid till uppfostran!

    Att byta hem o ägare är självklart en stor omställning och inget man gör lättvindigt och utan planering eller stort engagemang !

    Det kan ju ta månader för ett djur att känna trygghet i det nya!!!

    Jag tycker genuint synd om hunden som inte verkar ha någon som verkligen förstår ansvaret man bär och vill ge den det den behöver !

    Gällande ditt svar om arbetstid så hoppas jag att du skämtar! Att lämna en hund så mkt tid är djurplågeri och djurs rätt till sällskap och fysisk aktivitet finns tydligt lagstadgat!!

    Innan du sett tänkt till gällande det bör du inte ha ansvar för en hund!

  • Monsta

    Har du någon släkting, vän eller granne som är hemma under dagarna som kan ta hand om hunden medan du är borta? Det rekommenderas ju att hundar inte är ensamma hemma mer än max 8h per dag. Kan du ta ledigt från arbetet medan du väntar på att ägaren hämtar hunden?

    Tyvärr är verkligheten den att hunden är på ditt ansvar nu, eftersom du har valt att ta den. Så som du har skrivit verkar det som om du inte riktigt tänkt för dig ordentligt vad det innebär att ta en hund. Du kan inte bara "kasta bort" hunden för att den inte passar ditt liv, du MÅSTE ta hand om den, som sagt är den ditt ansvar. Om ägaren inte vill ta hunden tillbaka kan du väl ringa djurskyddet så får de ta hand om saken? Tills dess är det DU som måste ta hand om den.Det kanske låter som om jag är elak mot dig men detta är verkligheten :/

  • Jontfjont
    Monsta skrev 2017-06-15 23:02:32 följande:

    Har du någon släkting, vän eller granne som är hemma under dagarna som kan ta hand om hunden medan du är borta? Det rekommenderas ju att hundar inte är ensamma hemma mer än max 8h per dag. Kan du ta ledigt från arbetet medan du väntar på att ägaren hämtar hunden?

    Tyvärr är verkligheten den att hunden är på ditt ansvar nu, eftersom du har valt att ta den. Så som du har skrivit verkar det som om du inte riktigt tänkt för dig ordentligt vad det innebär att ta en hund. Du kan inte bara "kasta bort" hunden för att den inte passar ditt liv, du MÅSTE ta hand om den, som sagt är den ditt ansvar. Om ägaren inte vill ta hunden tillbaka kan du väl ringa djurskyddet så får de ta hand om saken? Tills dess är det DU som måste ta hand om den.Det kanske låter som om jag är elak mot dig men detta är verkligheten :/


    Hunden är sammanlagt ensam kanske 5 timmar så det tycker jag inte är farligt, nej jag kan inte ta ledigt. Jag vet att det är mitt ansvar, det är därför jag gör något åt att jag inte kan ha en som redan skulle varit uppfostrad. Men eftersom att den troligtvis blivit ganska gulllinuttad med så måste jag börja uppfostra den och den tiden har jag inte planerat att kunna lägga ner dessvärre. Jag har tänkt, räknat och gjort kalkyl på kostnader. Där är mycket jobb som lagts ner innan jag valde att ta mig Ann hunden, men jag räknade också med att uppfödaren talade sanning om hur hunden var. Jag är förtvivlad för dethär är synd om hunden. Hunden ska defenitivt inte behöva ha det såhär och därför försöker jag lösa det. Har ni inga konkreta råd att komma med så avstå gärna från att skriva.
  • Anonym (Tvi fan)
    Jontfjont skrev 2017-06-15 22:22:15 följande:

    Problemet är att jag har inte tiden till att träna den på att "vara ensam" jag jobbat 06-18. Den måste vara ensam då och hon matvägrar och det är ju ett tecken på att hon inte trivs så jag kan inte ha henne kvar även om det bara har gått en vecka och det var vad vi hade kommit överens om att dessutom


    Hur fasen tänkte du??! Oavsett om hunden hade varit helt "problemfri" så behöver den ju bo in sig och en hund är aldrig "färdig uppfostrad" du måste ju ha tiden att jobba med din hund. Blir så trött på folk som skaffar djur hur som helst men sen inte är villiga att lägga ner jobb på att få det att fungera. Ta ditt jävla ansvar!! Kolla med hundstall eller privata omplacerare ge sen fan i att skaffa fler djur
  • Dexter dot com

    Bara för att en hund kunde vara hemma ensam några timmar i sitt förra hem betyder ju inte att du kan lämna den ensam i 5 timmar direkt i ett nytt hem , med ny ägare+ ny hundvakt. Man får självklart räkna med att vara hemma några veckor på heltid först och sen börja om med ensamhetsträningen som med en valp och sakta skola in den hos en hundvakt/dagis.
    Jag personligen förstår inte vitsen att skaffa hund om man som dig är borta större delen av dagen och nån annan ska sköta hunden.

    Vad står det i avtalet om vem som ska hämta/lämna hunden om det inte fungerar, hur lång prövotid du har osv?

Svar på tråden Hjälp!! Ägaren vägrar