• Äldre 20 Jun 18:25
    5371 visningar
    1 svar
    1
    5371

    Begravning för barn som dog i magen

    Igår hade vi tillsammans med våra närmaste en begravningsceremoni för vår lilla dotter. Jag tänkte dela med mig här hur vi la upp det för att andra som drabbas förhoppningsvis ska kunna finna inspiration i en redan så jobbig stund. Det hjälpte mig mycket att planera begravningen och läsa hur andra gjort - det gjorde det hemska lite lättare. Att veta att jag inte är ensam.

    Vi hade en borgerlig begravning där vi började med klockringning. Officianten hälsade sedan välkomna och därefter spelade vi I sorgens stora famn med Ted Gärdestad. Efter det läste officianten en dikt som går såhär:

    Det vackraste på jorden

    Har tagits ur vår famn

    Och förts av trygga händer

    Till himlens fjärran hamn

    Där finns det inga tårar

    Och ingen smärta mer

    Där leker hon bland änglar

    Och ler och tittar ner

    På mor och far och glädjs

    Att hon har fått dem två

    Kärleken är störst av allt

    Det ändrar ingen på

    När mörkret kväver stilla

    Vi fruktar evig natt

    Då tänds ett hopp, ett litet ljus

    Och det är du vår skatt

    Därefter hade vi en kille som sjöng låten Small bump med Ed Sheeran. Efter hans sång var det dags för avsked och då spelade vi en instrumental version av Circle of life med Elton John. Avslutningsvis sjöng en tjej låten Gone too soon med Daughtry.

    Jag hoppas som sagt att det kan hjälpa någon annan änglaförälder att jag delar med mig av detta. Det är tungt att planera sitt barns begravning och jag tycker som sagt att det hjälpt mig att läsa hur andra lagt upp det.

  • Svar på tråden Begravning för barn som dog i magen
  • Äldre 20 Jun 18:28
    #1

    Beklagar djupt er sorg.

Svar på tråden Begravning för barn som dog i magen