• alesig

    Kan syskon heta likadant i mellannamn?

    Som rubriken lyder. Vi har fått tvillingflickor och har ett släktnamn som jag så gärna vill att båda våra flickor ska få heta i mellannamn. Vi vill också att dom ska få ett namn från pappas sida, farmors namn. Så jag undrar helt enkelt om båda våra flickor kan heta likadant i mellannamn? :)

  • Svar på tråden Kan syskon heta likadant i mellannamn?
  • Anonym (Absolut!)

    Javisst! Vi har ett "släktnamn" som nästintill alla flickor i släkten i mammas led heter. Kommer från att min mormors gammelmormor hette just det och har sedan getts som andra namn till alla föickor. Rätt fint ända eftersom de flesta kvinnor tog (och oftast än idag tror jag?) sina mäns efternamn så gav andranmnet ändå ett slags släktnamn att föra vidare. Så jag och mina två systrar har samma andranamn, men ytterligare ett andra (/tredjenamn) som är unika för oss själva.

  • fluu

    Klart att de kan. Jag delar namn med någa släktingar och det känns bara fint.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Klart att de kan. Jag delar namn med någa släktingar och det känns bara fint.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie

    Visst kan de det, fast om jag nu ska vara petig är det ju inte mellannamn - utan förnamn som inte är tilltalsnamnet.

  • Anonym (Häpp)

    Absolut, det är många som menar att de extra namnen är just till för att föra släkten vidare. Väldigt vanligt att ha samma mellan namn - det är själva poängen.

    Det finns till och med de som har samma förled i dubbel namn, lars_henrik, Lars-Erik och Lars-Gunnar, vackert!

  • Höstaster

    Mina söner har samma mellannamn/förnamn, det är bara tilltalsnamnen som skiljer. Hade vi fått flera döttrar hade det blivit samma där.

  • Anonym (Johanna)

    Är det verkligen mellannamn du menar?

    Mellannamn är ett efternamn nämligen.

    Menar du andranamn?

  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Johanna) skrev 2017-06-21 21:11:52 följande:

    Är det verkligen mellannamn du menar?

    Mellannamn är ett efternamn nämligen.

    Menar du andranamn?


    Vad tror du själv Johanna, kan det vara mellannamn, andranamn eller icke valda förnamn?

    Jag tror att de flesta som svarat räknade ut det själva utan att märka ord!
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-06-22 11:40:25 följande:

    Vad tror du själv Johanna, kan det vara mellannamn, andranamn eller icke valda förnamn?

    Jag tror att de flesta som svarat räknade ut det själva utan att märka ord!


    Mellannamn är fortfarande ett efternamn. Det kan aldrig vara ett förnamn. Du behöver läsa på lite!
  • Anonym (Johanna)

    Skriver man i ett förnamn i kolumnen för mellannamn till skatteverket när man gör namnanmälan, så kommer det inte gå igenom. Detta då det enbart är en av föräldrarnas efternamn som kan bli mellannamn.

    Kan vara bra att veta, eftersom det tydligen missuppfattas.

    Men säg du till skatteverket att de "märker ord" när du skrivit i fel på blanketten :)


    Anonym (Häpp) skrev 2017-06-22 11:40:25 följande:

    Vad tror du själv Johanna, kan det vara mellannamn, andranamn eller icke valda förnamn?

    Jag tror att de flesta som svarat räknade ut det själva utan att märka ord!


  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Johanna) skrev 2017-06-22 12:57:36 följande:
    Mellannamn är fortfarande ett efternamn. Det kan aldrig vara ett förnamn. Du behöver läsa på lite!
    Mellannamn är efternamn och det finns bara förnamn var av ett är tilltalsnamn.
  • Anonym (Häpp)
    Konservativ skrev 2017-06-22 13:32:57 följande:

    När jag blir tillfrågad om mitt tilltalsnamn svarar jag "herr" + mitt efternamn.


    jag har ärvt en gammal släktnamn så när folk frågar mig så säger jag alltid att jag är Anders pöjk.
  • Anonym (Häpp)
    Konservativ skrev 2017-06-22 13:32:57 följande:

    När jag blir tillfrågad om mitt tilltalsnamn svarar jag "herr" + mitt efternamn.


    Herr Konservativ?
Svar på tråden Kan syskon heta likadant i mellannamn?