• Hejtjolahopp

    Vad orsakade The Big Bang?

    De som inte är troende brukar säga att de tror på vetenskapen.

    Så här säger "vetenskapen":

    Först fanns ingenting, inte tid, inte rum, inte vacuum, ingenting.

    Sedan sade det poff och så blev allting till. Man vet inte hur det kom sig att det sa poff. Allt runt om oss har kommit till av en slump. Människan har utvecklats till det vi är idag från våra förfäder gråsuggorna. Universum är oändligt, men ändå växer det (paradox).

    Hör du inte hur vansinnig denna "vetenskap" är?

    Även om du tycker att Bibelns budskap låter naivt, så finns det ändå en logik bakom det resonemanget, till skillnad från "vetenskapens" fantasisagor och gissningar. Bibeln ska tolkas som liknelser och inte bokstavligen.

    Jag är uppväxt i ett ateisthem, men började fundera och söka. Jag sökte i många år och plötsligt fick jag kontakt med Gud genom Jesus. Du kan inte tro det om du inte upplevt det själv. Men den dag du får svar från Gud inser du att det finns ingen tvekan om hur allt hänger ihop. Det är så självklart, men människorna vill inte se det utan hittar på egna sagor som de kallar vetenskap.

    Gör ett försök att söka Jesus. Du kan hålla det för dig själv, ingen annan behöver veta. Men ge inte upp utan fortsätt att söka Jesus. En dag kommer du att hitta det du söker och du kommer att bli så lugn och lycklig.

  • Svar på tråden Vad orsakade The Big Bang?
  • Kanttant

    Du kanske borde ta en kurs som berör just det, för det är långt mer komplicerat än "så sa det poff". Tror det är få människor på forumet som är tillräckligt kvakificerade för att ingående beskriva teorin kring the Big Bang på ett tillfredsställande sätt i ett inlägg i ett diskussionforum online. Meb att dra de slutsatser du drar baserat på att din uppfattning är begrännsad till "så sa det poff" är lite ignorant kan jag tycka.

  • Hejtjolahopp

    Jag vet att det beskrivs mer sofistikerat än att det säger poff, men om du läser (vilket jag förstår att du gjort) så är ändå slutsatsen att det skedde en explosion ur ingenting av ingenting och det finns ännu ingen belagd teori om vad som kan ha orsakat detta. Jag säger att det sa poff för att spetsa till det lite, men jag tror att du förstår vad jag menar.

    Min avsikt är inte att förminska vetenskapsmännen. De gör ett fantastiskt arbete. Men jag vill bara väcka din och andras sunda ifrågasättande av den allmänrådande sanningen.

  • Iarwain

    Ingen som vet.

    Men man kan inte bara sätta in "Gud" på alla platser man inte förstår förloppet.

  • gahadas

    Vetenskap handlar om att ta fram fakta. Inte bara komma på ursäkter på svårförklarade saker.

  • fjanten

    Men alltså, teorin om big bang är INTE teorin om hur universum skapades. Big bang-teorin är en modell av universums historia genom att spåra kosmos evolution. Vi vet i stora drag vad som hänt med universum sedan universum var ca 10^-36 sekunder gammalt. Allt som hände innan det (om det ens finns en mening att prata om ett INNAN när det gäller detta..?) har vi ingen aning om. Vi har ännu ingen kunskap om detta, endast spekulationer.

  • NELJ
    Hejtjolahopp skrev 2017-06-24 20:54:25 följande:

    De som inte är troende brukar säga att de tror på vetenskapen.

    Så här säger "vetenskapen":

    Först fanns ingenting, inte tid, inte rum, inte vacuum, ingenting.

    Sedan sade det poff och så blev allting till. Man vet inte hur det kom sig att det sa poff. Allt runt om oss har kommit till av en slump. Människan har utvecklats till det vi är idag från våra förfäder gråsuggorna. Universum är oändligt, men ändå växer det (paradox).

    Hör du inte hur vansinnig denna "vetenskap" är?

    Även om du tycker att Bibelns budskap låter naivt, så finns det ändå en logik bakom det resonemanget, till skillnad från "vetenskapens" fantasisagor och gissningar. Bibeln ska tolkas som liknelser och inte bokstavligen.

    Jag är uppväxt i ett ateisthem, men började fundera och söka. Jag sökte i många år och plötsligt fick jag kontakt med Gud genom Jesus. Du kan inte tro det om du inte upplevt det själv. Men den dag du får svar från Gud inser du att det finns ingen tvekan om hur allt hänger ihop. Det är så självklart, men människorna vill inte se det utan hittar på egna sagor som de kallar vetenskap.

    Gör ett försök att söka Jesus. Du kan hålla det för dig själv, ingen annan behöver veta. Men ge inte upp utan fortsätt att söka Jesus. En dag kommer du att hitta det du söker och du kommer att bli så lugn och lycklig.


    Det är vanligt bland människor som inte själva har högre utbildning eller ett naturveteskapligt tänk att inbilla sig att vetenskapen tror att de sitter inne med alla svar. Vi som arbetar eller har arbetat med foskning vet att vi inte gör det. Det vore ett grundläggande fel att inbilla sog att man sitter med alla svar. Vi utforskar, testat teorier och är redo att ifrågasätta dem om bevisen leder åt ett annat håll. Det är teorier vi pratar om, vissa väldigt välunderbyggda, vissa mer osäkra. Inte "fantasisagor och gissningar". Det är både arrogant och okunnigt av dig att säga så.

    Som vetenskapligt lagd skulle jag aldrig säga att en gud någon form eller en skapande kraft inte finns. Det finns inga bevis för att det gör det men det finns santidigt inget som motbevisar det. Så jag låter frågan vara öppen. Jag skulle aldrig kalla en gudstro för fantasier. Att se saker i svart och vitt låter jag de troende göra...

    Sen förstår jag inte hoppet från big bang till Jesus... men det är säkert logiskt för dig.
  • Aniiee
    Iarwain skrev 2017-06-24 21:13:37 följande:

    Ingen som vet.

    Men man kan inte bara sätta in "Gud" på alla platser man inte förstår förloppet.


    vetefasen, alltså.... god of the gaps är ju en jäkla poppis herre...... =D

    ______________________________________________


     


    TS: Ingen vet, och det är ok. Vi behöver inte veta, det går bra ändå. Visst, vetenskapsmän letar vetenskapliga svar, men de flesta är ändå ok med tanken att vi kanske aldrig får veta. de flesta vetenskapsmän JAG känner och känner till är till och med helt ok med att svaret skulle kunna vara "en intelligent varelse" vare sig den ska betecknas gud eller uttråkad The One eller Multivac (bonuspoäng till alla som fattar dE referenserna). 

    Och, nej, vetenskapen säger inte alls att en explosion skedde i/ur ingenting. Det vi vet om (vårat) universum är att en gång var allt samlat i en hypersingularitet som var mindre än en punkt i en bok och vägde mer än alla universums nu levande stjärnor, och den exploderade inte, den expanderade. 

    Läs gärna "A universe from nothing" av Lawrence Krauss. Hyfsat lättsmält. 
    lägg gärna till "A brief history of time" av Stephen Hawking.

    Jag menar, jag läser ju bibeln stup i kvarten, så du kan väl läsa enkel vetenskap i alla fall en gång?


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Hejtjolahopp
    Aniiee skrev 2017-06-24 22:10:36 följande:

    vetefasen, alltså.... god of the gaps är ju en jäkla poppis herre...... =D

    ______________________________________________

     

    TS: Ingen vet, och det är ok. Vi behöver inte veta, det går bra ändå. Visst, vetenskapsmän letar vetenskapliga svar, men de flesta är ändå ok med tanken att vi kanske aldrig får veta. de flesta vetenskapsmän JAG känner och känner till är till och med helt ok med att svaret skulle kunna vara "en intelligent varelse" vare sig den ska betecknas gud eller uttråkad The One eller Multivac (bonuspoäng till alla som fattar dE referenserna). 

    Och, nej, vetenskapen säger inte alls att en explosion skedde i/ur ingenting. Det vi vet om (vårat) universum är att en gång var allt samlat i en hypersingularitet som var mindre än en punkt i en bok och vägde mer än alla universums nu levande stjärnor, och den exploderade inte, den expanderade. 

    Läs gärna "A universe from nothing" av Lawrence Krauss. Hyfsat lättsmält. 

    lägg gärna till "A brief history of time" av Stephen Hawking.

    Jag menar, jag läser ju bibeln stup i kvarten, så du kan väl läsa enkel vetenskap i alla fall en gång?


    Tack för ett intressant svar. Min avsikt var inte att klanka ner på forskare, utan snarare att påminna om att även det som anses vara fakta och vetenskapligt bevisat fortfarande lämnar många frågor obesvarade. Eftersom många säger att de inte tror på Gud utan endast på sådant som kan bevisas vetenskapligt, så menar jag att de därmed saknar svar på många frågor. De flesta nöjer sig med det och det är förstås helt ok.
  • NELJ
    Hejtjolahopp skrev 2017-06-24 22:47:43 följande:

    Tack för ett intressant svar. Min avsikt var inte att klanka ner på forskare, utan snarare att påminna om att även det som anses vara fakta och vetenskapligt bevisat fortfarande lämnar många frågor obesvarade. Eftersom många säger att de inte tror på Gud utan endast på sådant som kan bevisas vetenskapligt, så menar jag att de därmed saknar svar på många frågor. De flesta nöjer sig med det och det är förstås helt ok.


    Ja men nu visar du ju igen att du inte förstår hur det vetenskapliga arbetet går till. Ingen seriös vetenskapsman skulle säga att vi har alla svar. Och det är helt ok för det är så vetenskapen fungerar. Vi kommer aldrig ha _alla_ svar, universum är för komplext för det. Men att därför bortkasta de svar och teorier som finns för en bok som skrevs för tusentals år sedan... Det är inte logik, det är inte kunskap eller vetenskap. Det är tro, och tro fyller sitt stfte för många människor men att ersätta vetenskapen med tro är bara okunnigt.
  • Hejtjolahopp

    [/quote]


    NELJ skrev 2017-06-24 21:59:32 följande:

    Det är vanligt bland människor som inte själva har högre utbildning eller ett naturveteskapligt tänk att inbilla sig att vetenskapen tror att de sitter inne med alla svar. Vi som arbetar eller har arbetat med foskning vet att vi inte gör det. Det vore ett grundläggande fel att inbilla sog att man sitter med alla svar. Vi utforskar, testat teorier och är redo att ifrågasätta dem om bevisen leder åt ett annat håll. Det är teorier vi pratar om, vissa väldigt välunderbyggda, vissa mer osäkra. Inte "fantasisagor och gissningar". Det är både arrogant och okunnigt av dig att säga så.

    Som vetenskapligt lagd skulle jag aldrig säga att en gud någon form eller en skapande kraft inte finns. Det finns inga bevis för att det gör det men det finns santidigt inget som motbevisar det. Så jag låter frågan vara öppen. Jag skulle aldrig kalla en gudstro för fantasier. Att se saker i svart och vitt låter jag de troende göra...

    Sen förstår jag inte hoppet från big bang till Jesus... men det är säkert logiskt för dig.


    Nej, den kopplingen är ju inte självklar. Tron kommer inte ur vetenskapliga resonemang, den måste man finna på annat sätt. Om man vill. Vill man inte så låter man bli.
Svar på tråden Vad orsakade The Big Bang?