• Gnuzmaz

    Vem ska vabba?

    Har en stor fundering gällande vab!

    Vem ska egentligen vabba när det finns en i familjen som har månadslön och en som har timlön?

  • Svar på tråden Vem ska vabba?
  • Anonym (Stina)

    Det spelar väl knappast någon roll? Bortfallet blir ju samma månad oavsett - antar att den med månadslön får korrigerat på lönen efter.

  • Dixie
    Gnuzmaz skrev 2017-06-25 00:02:37 följande:

    Har en stor fundering gällande vab!

    Vem ska egentligen vabba när det finns en i familjen som har månadslön och en som har timlön?


    vad har typen av lön med saken att göra? Enklast är väl att man delar på vab, beroende på vad som funkar bäst i er familj - vi brukar dela dagarna, så jag jobbar fm och när jag kommer hem till lunch åker min man och jobbar.
  • NELJ
    Gnuzmaz skrev 2017-06-25 00:02:37 följande:

    Har en stor fundering gällande vab!

    Vem ska egentligen vabba när det finns en i familjen som har månadslön och en som har timlön?


    Man ska turas om och ta gemensamt ansvar för barnet.
  • Anonym (Qwerty)

    Det beror väl på? Är det bara ekonomiska aspekter man pratar om så tar den med lägst lön vab. Då spelar inte löneförmen någon roll. Att ha månadslön är inte synonymt med att ha högre lön. Det kan vara fullt möjligt att en tjänar 17.000kr/mån medan den andre tjänar 2500kr/timmen.

  • Gnuzmaz

    Klart man ska dela på vabbandet. Men just ekonomiskt vad är smartast? Det måste ju finnas både för och nackdelar när de just kommer till månadslön o timlön?!

  • Dixie
    Gnuzmaz skrev 2017-06-25 00:17:40 följande:

    Klart man ska dela på vabbandet. Men just ekonomiskt vad är smartast? Det måste ju finnas både för och nackdelar när de just kommer till månadslön o timlön?!


    Hur då?

    Det beror väl mer på hur mycket man tjänar än vilken typ av lön....

    Och om du anser att man ska dela är väl frågan överflödig...
  • Carambolan

    Den enda faktor jag kan se är om den som har timlön är springvikarie. Det finns kanske en risk att inte få fler pass om man är krånglig och tackar nej eller vabbar en massa. Är båda fast anställda tycker jag alltid att det är dela lika som gäller.

  • Anonym (Häpp)

    Om båda tjänar under SGI så är det sak samma, annars vabbar den som har lägst lön. Det är taskigt mot den som har mer som inte får chans att umgås med sitt barn och vårda det men så är det.

Svar på tråden Vem ska vabba?