• Anonym (Uppsagd)

    Uppsagd. Vad 17 gör jag nu med mitt liv? För gammal för något nytt?

    Jag är en kvinna på 36 år som blivit uppsagd från mitt arbete pga arbetsbrist. Det har lett till någon sorts livskris eller vad man ska kalla det, jag vet inte längre vad jag vill med mitt liv. Jag trivdes ganska bra med mitt arbete, främst pga kollegorna, men har känt hela våren att jag nog var ganska trött på det jag gjorde. Så nu har jag chansen att ändra mitt liv, men vad fasen ska jag göra? 

    Jag var inte utbildad inom det jag arbetade med utan halkade bara in på det. Har läst många strökurser på universitetet men har i alla fall läst tre terminer av samma ämne och har poäng för en kanditatexamen i det ämnet. Har dock inte jobbat så mycket med det då jag hade svårt att hitta ett fast jobb efter jag slutat plugga, vilket var ca tio år sedan. 

    Får lite ångest av att tänka på att plugga i kanske två år, då kommer jag nästan vara 40 år när jag är klar. Hur listar man ut vad man vill? Vilka yrken kan man vara nästan garanterad jobb trots att man är 40 år när man är klar? Är jag för gammal för att plugga? Har inte så mycket csn kvar, men många föräldradagar så jag kan nog få ihop ekonomin om jag vill. Bor billigt och sambon tjänar jättebra så pengar behöver jag i alla fall inte tänka på. Bor i Stockholm så utbudet av utbildningar är bra antar jag. 

  • Svar på tråden Uppsagd. Vad 17 gör jag nu med mitt liv? För gammal för något nytt?
  • Anonym (My)

    Du är inte alls gammal, många börjar ju universitetet i din ålder.

  • Anonym (Uppsagd)
    Anonym (My) skrev 2017-06-27 13:11:17 följande:
    Du är inte alls gammal, många börjar ju universitetet i din ålder.
    Egentligen har jag ju 30 år kvar att jobba så min ålder bör inte vara ett hinder, men jag känner mig gammal :(
  • Anonym (S)

    Inom vården kommer du alltid ha jobb! Sjuksköterska är ett roligt yrke tex. Tre år på högskola går snabbt..

  • Anonym (Uppsagd)
    Anonym (S) skrev 2017-06-27 13:45:42 följande:

    Inom vården kommer du alltid ha jobb! Sjuksköterska är ett roligt yrke tex. Tre år på högskola går snabbt..


    Jag har epilepsi, kan man jobba som sjuksköterska då? Vet inte heller om jag vill jobba inom vården, men det är en ganska bra idé.
  • Anonym (Psykolog)

    Psykolog är du inte gammal för. Jag fick första jobbet lätt i din ålder.

    Forskning är också en idé.

  • NELJ

    Jag skulle boka in några tillfällen med coach om jag var du och kände att jag hade råd. Då kan du få hjälp att reda ut tankarna och lägga upp mål för att ta dig dit du vill. Har du blivit uppsagd kan du kanske tom få hjälp av facket med detta?

  • Anonym (Uppsagd)
    Tow2Mater skrev 2017-06-27 16:56:16 följande:
    Först fixa klart din kandidatexamen, oavsett ämnet. Det visar på målmedvetenhet.
    Jo, kanske det. frågan är bara vad jag ska komplettera med för ämne och om det är det jag verkligen vill göra. Känns som att mina kunskaper inom ämnet är lite ringrostiga. 

    Sedan står det så här på Stockholms universitets blankett för ansökan om examen: "Endast hela avslutade kurser kan ingå i examen". I c-kursen i mitt huvudämne misslyckades jag med den sista delkursen men tog den lite senare, dock vid Uppsala universitet. Funderar därför på om jag verkligen kan plocka ut en kanditatexamen då c-kursen inte är "hel" vid SU. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om papper på examen, huvudsaken är att antalet poäng är rätt, tycker i alla fall jag. Som sagt, vet inte ens om det är huvudämnet jag vill jobba med.
  • Anonym (Uppsagd)
    Anonym (Psykolog) skrev 2017-06-27 15:53:52 följande:
    Psykolog är du inte gammal för. Jag fick första jobbet lätt i din ålder.
    Forskning är också en idé.
    Det är säker ett intressant jobb men inget för mig. För många års studier och jag tror inte att jag skulle passa. 
Svar på tråden Uppsagd. Vad 17 gör jag nu med mitt liv? För gammal för något nytt?