• NZZZZ

    Ni som står i donationskö! Hjälp mig.

    Hej!

    Ni som står i donationskö - fick ni göra lämplighetsprövningen med en beteendevetare/psykolog innan ni ställdes i kö eller när ni kom fram i kön?

    Jag och min pojkvän står i donationskö på Sahlgrenska. Pratade med donationsteamet idag som sade att de började kalla de som stått i kö sedan nov 2015 nu men i och med lagändringen som tillåter ensamstående att insemineras så trodde hon att kön skulle sträcka sig till 3-4 år. Helt otroligt.

    Pratat med försäkringskassan om att dra utomlands och göra behandlingarna där för att i efterhand ansöka om pengar för den vård som man är beviljad i Sverige men då ville de ha intyg från lämplighetsprövningen. Problemet är att jag och min kille inte får göra lämplighetsprövningen förrän vi är framme i kön på Sahlgrenska. Vägrar köa i 3-4 år men är samtidigt inte gjord av pengar så behöver ansöka om ersättning. Vad ska jag göra? De privata klinikerna gör inte enskilda prövningar utan endast om man ska göra insemination på deras klinik.

    Fria vårdvalet pratade en tjej som heter Maria om här på FL. Vet någon hur man går till väga om man vill byta till annat landsting? Någon som vet något om köerna?

  • Svar på tråden Ni som står i donationskö! Hjälp mig.
  • Aliona

    Vi gjorde lämplighetsutredning på rmc i Malmö 2015. Då var det knappt mågon kö alls, typ ett par månader, men utredningen gjordes när vi började processen, alltså när det var vår tur att börja.

    F.ö. en ganska otrevlig grej den där prövningen.

    Har du kollat på andra sjukhus i Sverige? Är det lika illa där?

  • NZZZZ
    Aliona skrev 2017-06-27 16:39:44 följande:

    Vi gjorde lämplighetsutredning på rmc i Malmö 2015. Då var det knappt mågon kö alls, typ ett par månader, men utredningen gjordes när vi började processen, alltså när det var vår tur att börja.

    F.ö. en ganska otrevlig grej den där prövningen.

    Har du kollat på andra sjukhus i Sverige? Är det lika illa där?


    Kollat med Linköping men de dissade oss. Sade att vi var tvungna att vara folkbokförda där etc men det känns som det inte stämmer?!

    På vilket sätt var den otrevlig? Har ni fått barn?
  • Aliona

    Då behövde man vara folkbokförd i Malmö ELLER ha remiss från sin läkare. Kollade snabbt och ser inget om folkbokföringskrav nu, men jag kan ha missat det. Kan det vara olika från landsting till landsting? 

    Ja, vi har en liten bebis nu på 8 månader. Vi satte igång med inseminationer i Danmark samtidigt som vi ställde oss i kö för IVF i Sverige. Blev kallad till RMC, gjorde utredningen och var startklar, men blev gravid innan jag hann sätta igång i Sverige.

    Den stora skillnaden var i bemötandet. I Malmö kände vi oss ifrågasatta och behandlade på ett förmyndigande sätt. De var stressade, hade ingen tid att lyssna på oss eller diskutera hur det skulle vara bra för oss eller låta oss tänka eller känna efter.

    Till saken hör att vi är ett samkönat par, men frågorna var anpassade till vår verklighet, och de hade ingen förståelse för att vi är i en annan fas i bebisskapanet än ett par som låt säga har försökt själva i ett år eller så, kanske fått konstaterat medicinska hinder, och ser det här som enda möjligheten. När vi kommer till kliniken har vi ju inte ens börjat försöka få barn, och är mer i stadiet när man slutar med p-piller och nervöst undrar om man verkligen är redo Att då bli ifrågasatt, granskad och godkänd var underligt och fick oss verkligen att tvivla på om det var rätt, om vi är tillräkliga.. Det var inget kränkande eller så, men man är ju så sårbar i den där situationen.

    I Danmark var frågorna på samma tema, men för det första var samtalet annorlunda, mer lyssnande, mer stödjande. Och frågorna var relevanta för lesbiska! Det var en dialog för att vi skulle få känna oss för och hjälp att förankra vårt beslut, samtidigt som de var tydliga med att de har en möjlighet att se varningssignaler och säga nej till behandling om de ser något allvarligt problm.

    Det blev ett långt svar, och det mesta är nog inte alls relevant för er. Önskar er lycka till i alla fall! Hoppas att det löser sig!

  • NZZZZ
    Aliona skrev 2017-06-27 20:35:32 följande:

    Då behövde man vara folkbokförd i Malmö ELLER ha remiss från sin läkare. Kollade snabbt och ser inget om folkbokföringskrav nu, men jag kan ha missat det. Kan det vara olika från landsting till landsting? 

    Ja, vi har en liten bebis nu på 8 månader. Vi satte igång med inseminationer i Danmark samtidigt som vi ställde oss i kö för IVF i Sverige. Blev kallad till RMC, gjorde utredningen och var startklar, men blev gravid innan jag hann sätta igång i Sverige.

    Den stora skillnaden var i bemötandet. I Malmö kände vi oss ifrågasatta och behandlade på ett förmyndigande sätt. De var stressade, hade ingen tid att lyssna på oss eller diskutera hur det skulle vara bra för oss eller låta oss tänka eller känna efter.

    Till saken hör att vi är ett samkönat par, men frågorna var anpassade till vår verklighet, och de hade ingen förståelse för att vi är i en annan fas i bebisskapanet än ett par som låt säga har försökt själva i ett år eller så, kanske fått konstaterat medicinska hinder, och ser det här som enda möjligheten. När vi kommer till kliniken har vi ju inte ens börjat försöka få barn, och är mer i stadiet när man slutar med p-piller och nervöst undrar om man verkligen är redo Att då bli ifrågasatt, granskad och godkänd var underligt och fick oss verkligen att tvivla på om det var rätt, om vi är tillräkliga.. Det var inget kränkande eller så, men man är ju så sårbar i den där situationen.

    I Danmark var frågorna på samma tema, men för det första var samtalet annorlunda, mer lyssnande, mer stödjande. Och frågorna var relevanta för lesbiska! Det var en dialog för att vi skulle få känna oss för och hjälp att förankra vårt beslut, samtidigt som de var tydliga med att de har en möjlighet att se varningssignaler och säga nej till behandling om de ser något allvarligt problm.

    Det blev ett långt svar, och det mesta är nog inte alls relevant för er. Önskar er lycka till i alla fall! Hoppas att det löser sig!


    Hur många försök blev det i Danmark?

    Jag förstår dig verkligen i dina känslor och kan tänka mig vad jobbigt det måste vara, blir så arg! Jag har upplevt motsatsen - att jag blivit tagen som homosexuell då jag pratat med min psykolog om att åka till Danmark. Jag har verkligen inget emot homosexuella människor men när hon sade att "ALLA homosexuella och ensamstående kvinnor åker till Danmark" kunde jag inte känna att jag tillhörde någon av de kategorierna då jag lever i ett heterosexuellt förhållande där detta SKA funka. Hon kunde inte förstå mitt problem alls. Min andra psykolog på reproduktion sa dock det du beskriver; "samkönade har inte gått genom krisen som ni har för de har alltid vetat att det är så de ska skaffa barn, de ser fram emot att komma igång och tänker på andra saker än ni gör". Nu kanske det känns som jag försvarar min läggning men det är bara känslan av att inte bli bemött utifrån SIN egna situation som varit tuff. Tycker överlag att personalen på reproduktion varit kyliga och därför tvekar jag på om vi ens kommer genomföra våra behandlingar i Sverige.

    Tack så mycket för ditt svar!
  • M82

    Jag och min man stod i donationskö i Sthlm. Dock ville vi inte vänta 2 - 3 år på att få komma fram + mannen tyckte det redan var jobbigt nog att inte kunna skaffa barn på vanligt sätt p.g.a. honom och ville då inte gå igenom en kontroll / lämplighetsutredning hos nån psykolog / beteendevetare. Eftersom vi gjort hela vår barnlöshetsutredning privat så valde vi att fortsätta på privat klinik i Danmark och slapp på så sätt göra någon lämplighetsutredning. Lyckades på 4:e försöket genom insemination med donator och ungefär samtidigt som vår dotter skulle födas kom vi fram i landstingets kö.  Visst det är jobbigt att tänka på att det kostar mkt pengar innan, men när man väl har barnet i sin famn är det de sista man tänker på...

  • skumbanan

    Angående spermadonation så kolla med ivf Falun.

    ?Glädjande nyheter för alla som behöver donatorinsemination!

    Landstinget i Dalarna har godkänt landstingsfinansierade inseminationsbehandlingar för par (heterosexuella och samkönade) och ensamstående kvinnor. Det innebär att vi på IVF-kliniken Falun enligt patientlagen kan ta emot patienter från hela landet.?.

Svar på tråden Ni som står i donationskö! Hjälp mig.