• Betsyyy

    Nykastrerad hona, vill ge di

    Hej alla kattexperter, nu behöver jag råd igen. Vår lilla vildkatta kastrerades igår och har tre stycken 9 veckors ungar. De äter vanlig mat, men 1-2 gånger om dagen snuttar de på mamma katt. Hon har knappt nån mjölk kvar så det är bara för mys.

    Så, igår hämtade vi mamma katt som kastrerats. Veterinären sa själv att det var omöjligt att ha tratt på henne, då hon blev hysterisk och skulle skada sig själv. De rekommenderade istället att göra en body.

    Mamma katt var i princip helt opåverkad av kastreringen. Hon bryr sig inte om såret, och är lika pigg som vanligt. Problemet med bodyn, är att småkissarna ändå lyckas komma åt några spenar, och mamma katt lägger upp sig så de ska komm åt -hon spinner och vill att de ska dia.

    Ska jag behöva skilja dem åt helt? Kattungarna behöver fortfarande sin mamma, men det är omöjligt att övervaka hela tiden så de inte kommer åt att dia när mamma katt uppmuntrar dem. Jag har förstått att katter som fått kejsarsnitt kan ge di -är det så stor skillnad? Jag tror mamma katt skulle skrika ihjäl sig om jag skiljer henne från ungarna, särskilt nu när hon redan är så plågad av att inte få gå ut...

  • Svar på tråden Nykastrerad hona, vill ge di
  • Cross83

    Varför väntade ni inte med kastrering tills kattungarna flyttat vid 12 veckors ålder?

    Nej det är förbjudet enligt lag att separera ungarna från sin mamma innan de är 12 veckor gamla!

  • Betsyyy

    Kattmamman var dräktig igen varav vi enligt veterinärs råd valde att göra kastreringen nu så det inte skulle bli så sen abort. Jag vet att inte mamma och ungar ska skiljas åt, jag tänkte mer på om de måste vara i skiljas rum. Hur ska man annars göra i en sådan här situation? Ska man låta mamman ge di?

  • Jemp

    Vad säger veterinären då?

    Själva diandet tror jag inte är något problem, så länge inte kattungarna skadar såret, medvetet eller ej.

  • Betsyyy

    Veterinären säger "det bästa är att de inte diar" liksom "det bästa är om du kan få på henne tratten" (trots att de sagt själva att det inte funkar). Det är som att de inte vågar säga nåt annat OM det skulle hända någonting. :(

  • Cross83
    Betsyyy skrev 2017-06-30 23:07:19 följande:

    Veterinären säger "det bästa är att de inte diar" liksom "det bästa är om du kan få på henne tratten" (trots att de sagt själva att det inte funkar). Det är som att de inte vågar säga nåt annat OM det skulle hända någonting. :(


    Köpte du bodyn som finns hos veterinären?
    För den bodyn jag använt vid kastrering skulle inte några kattungar kunna komma åt några spenar med.
  • Glinda från Oz

    Det var riktigt oansvarigt av er att se till att hon blev dräktig två gånger. En katt ska aldrig släppas ut okastrerad, men nu är det som det är. Det var bra att ni kastrerade henne tillsist. Kom ihåg att ID märka och vaccinera ungarna innan ni säljer dem. Första sprutan ska ges den här veckan.

    Det är inte så mycket ni kan göra, särar ni på mamman och ungarna nu är risken jättestor att ungarna får beteendeproblem senare i livet. Ni får försöka ha koll och blir såret infekterat får ni åka tillbaka till veterinären.

  • Betsyyy

    Vad var oansvarigt menar du, att ta hand om en vildkatt med ungar? Eller att bygga en rastgård åt dem? Eller att en okastrerad hankatt grävde sig in i rastgården? Var gärna mer konkret i dina förolämpningar.

  • Betsyyy
    Cross83 skrev 2017-07-01 10:34:01 följande:

    Köpte du bodyn som finns hos veterinären?

    För den bodyn jag använt vid kastrering skulle inte några kattungar kunna komma åt några spenar med.


    Vår veterinär nämnde inget om att de hade en body man kunde få köpa utan sade att jag skulle köpa en babybody...
  • Cross83
    Betsyyy skrev 2017-07-01 15:45:12 följande:
    Vår veterinär nämnde inget om att de hade en body man kunde få köpa utan sade att jag skulle köpa en babybody...
    Det finns bodys hos veterinären att köpa. Om du har ett djursjukhus i närheten där du bor så har de garanterat. Ring runt och kolla.
    Med en sådan kommer inte kattungarna åt några tuttar. Betalade ca 250 kr för den jag köpte sist.
Svar på tråden Nykastrerad hona, vill ge di