• Rovs

    När berättar man för bonusbarn att de ska få ett syskon?

    Har två fantastiska bonusbarn på 7 och 8 år som bor hos mig och min sambo varannan vecka. Är nu gravid i vecka 12+5. (Det är vårt första gemensamma barn och mitt allra första barn) Jag vill bara veta vad som är för- och nackdelarna med att berätta tidigt eller senare (t.ex typ efter ultraljudet i v20) Nackdelar med att berätta tidigt är ju om något skulle gå fel b.la. men samtidigt kanske dom borde få ta del av det? Vad tycker ni? Hur gjorde ni? Skulle gärna höra resonemanget varför ni tycker som ni gör:)

  • Svar på tråden När berättar man för bonusbarn att de ska få ett syskon?
  • trilskas

    Jag skulle berättat direkt vi båda vuxna visste om det. De ska också få möjligheten att glädjas osv. Det är deras syskon. :)

  • äldreochklokare

    Gör som du skulle gjort om det var helt biologiska syskon.

  • Mia86a

    Vi har berättat tidigt när vi väntat bägge barnen så att bonus känner sig involverad och får tid på sig för förberedelse på samma sätt som vi.

  • Bimbim79

    Vi väntade,' eller skulle ha väntat till efter UL då det inte märktes eller syntes, men tyvärr så läckte det ut till äldsta dottern! Så fick ta snacket redan i v 12. De undrade såklart varför vinintresse sagt något, så fick förklara risker osv. Men de tog det kanon är jätteglada och förväntansfulla.

  • Rovs
    Bimbim79 skrev 2017-07-08 12:12:07 följande:

    Vi väntade,' eller skulle ha väntat till efter UL då det inte märktes eller syntes, men tyvärr så läckte det ut till äldsta dottern! Så fick ta snacket redan i v 12. De undrade såklart varför vinintresse sagt något, så fick förklara risker osv. Men de tog det kanon är jätteglada och förväntansfulla.


    Vill du berätta varför ni tänkte vänta? Är lite mer nyfiken på själva resonemanget. Vad är orsaken att vänta/inte vänta? Känns som att jag vill tänka igenom detta noggrant innan man bara slänger ur sig det.
  • Rovs
    äldreochklokare skrev 2017-07-08 08:27:03 följande:

    Gör som du skulle gjort om det var helt biologiska syskon.


    Ja nu har jag ju ingen referens då jag inte har äldre barn själv. Det är viktigt för mig att barnen inte känner sig utanför men samtidigt är jag orolig att dom ska "få för mycket tid" att bygga upp rädslor för att dom kanske kommer bli åsidosatta när barnet är fött, vilket jag är säker på att dom inte kommer känna/ha när tiden väl är inne. Men vill inte att dom ska vara oroliga för det, om det makes sense.
  • Rovs
    Mia86a skrev 2017-07-08 08:43:42 följande:

    Vi har berättat tidigt när vi väntat bägge barnen så att bonus känner sig involverad och får tid på sig för förberedelse på samma sätt som vi.


    Ja min oro grundar sig i att det är viktigt för mig att barnen inte känner sig utanför men samtidigt är jag orolig att dom ska "få för mycket tid" att bygga upp rädslor för att dom kanske kommer bli åsidosatta när barnet är fött, vilket jag är säker på att dom inte kommer känna/ha när tiden väl är inne. Men vill inte att dom ska vara oroliga för det, om det makes sense. Hur fungerade det för er? Var barnen taggade hela vägen eller var dom oroliga att dom skulle hamna utanför?
  • Bimbim79
    Rovs skrev 2017-07-08 13:13:57 följande:
    Vill du berätta varför ni tänkte vänta? Är lite mer nyfiken på själva resonemanget. Vad är orsaken att vänta/inte vänta? Känns som att jag vill tänka igenom detta noggrant innan man bara slänger ur sig det.
    Vi tänkte få svar på nipt och UL innan så vi visste att de va bra med bebisen! Trots det måste man ändå förklara att allt kan hända! Men så vi iaf hade koll på kromosombilden. Nu är mina 8,9,13 så de klarar ju av resonemanget att det inte alltid blir som det är tänkt! Men att berätta för tidigt kändes dumt, då lilla tjejen gärna vill berätta i skolan eller för sin pappa mm, blir så mycket att förklara om det blir missfall osv. Nu hade stora tjejen ändå misstänkt det, de e ju inte dumma de där tonåringarna ;) men det löste sig till det bästa. De har fått vara delaktiga i att fixa med bebis grejer, möblera om packa BB väska mm. Sen kommer sanningen säkert gå upp för den minsta att hon inte är minst längre, men bara de får va med å hjälpa till brukar det lösa sig!
  • sobrio88

    Vi har berättat för bonus efter kub-testet båda gångerna (eller andra kub-testet kom vi för sent till visade det sig så var visst i v 15 ;) ). Första gången var han 7 år och andra gången 9 år (han har lindrig utvecklingsstörning så han har inte så hög mognad i och för sig). Det har funkat bra, för vi tyckte det var bättre att vänta tills den största missfallsrisken var borta och man har ett kort att visa så det blir mer på "riktigt" :). Även om man väntar tills kub eller rul så är det lång tid kvar tills bf så de hinner fundera fram och tillbaka många gånger innan det :)

  • Anonym SE

    Berättade efter RUL runt v 19
    Hade bara berättat för min mor så ingen annan visste heller.

    Då förra graviditeten inte gick bra ville jag absolut inte berätta tidigt. Som tur var hade vi inte berättat att jag var gravid den gången.
    Var väldigt jobbigt att gå igenom och hade varit ännu jobbigare om flera visste.

  • fluu

    Innan de själva fattar det. De är ju inga lättlurade bebisar direkt. Jag minns när jag var i den åldern och en släkting blev gravid, jag såg det tidigt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammalovis

    Berätta för barnen innan "alla andra" får veta, så de inte får frågan om det ska bli kul med syskon och de inget vet. Å andra sidan riskerar man ju att hela världen får veta då, beroende av hur pratiga barn man har.

    Vi har berättat efter kub, då vi har en bild att visa och värsta missfallsrisken är över. De har då varit 2,5 resp 2,5 och 5 när bebisarna fötts. Våra föräldrar har fått veta vid plusset och sambons dotter som var 11 vid senaste fick nog veta strax efter plusset då jag kräktes en del.

  • Sealady

    Vi berättade för våra barn/bonusbarn när jag var i v. 14. Anledningen till att vi väntade lite var att jag tidigare fått missfall och pga flera mediciner jag äter fick jag göra ett ultraljud redan i v. 13. Efter det kändes det lite tryggare och alla fick veta samtidigt. Barnen är 5, 13 och 18 år.

Svar på tråden När berättar man för bonusbarn att de ska få ett syskon?