• Mandel

    Ställer jag orimliga krav?

    Barnen är 10 och 13 år gamla - pojkar.

    Varje gång vi ska iväg på semester så surar ihop och stressar som satan.
    Jag ger barnen klara instruktioner om det mesta så det är inte så att de inte ved vad de ska göra.
    Jag ber dem att packa sina saker. Ska vi vara borta ex 5 dagar kan det vara bra att ha med 7-10 par kalsonger ifall vi badar och man då tar på sig rena. Samma med strumpor, t-shirts, skor osv. Jag ger dem tips och idéer på vad de ska packa med.
    Inget händer. Jag får be dem, tjata på dem och till slut bli riktigt förbannad innan de sätter fart och packar.

    Samma gäller med deras egna "nöjessaker". Laddsladdar till telefoner, något att läsa, de gillar att rita så papper är ju bra att ha med sig osv.
    Händer inget...

    Dagen vi ska åka så vill jag så klart ha hjälp med att bära ut soppåse, ställa fram kattmat till kattvakten osv. Händer ingenting.

    Maken tycker att jag ställer orimliga krav på barnen. Gör jag det?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Ställer jag orimliga krav?
  • äldreochklokare

    Nej inte orimligt men hur mogna är barnen? Man kan tycka så gamla barn ska kunna packa men om de inte är vana att packa annars så kanske de inte riktigt kan? Det kan låta konstigt men jag har en ungdom hemma som helt enkelt blir så osäker när han ska göra något han vanligen inte gör så jag måste stå bredvid och tala om, i princip. Har han bara gjort det 2 ggr eller så, då går det sen. Att packa resväskor för en hel vecka gör man inte så ofta.

    Eller är det så att du/ni skämt bort dem och de helt enkelt vet att du gör det om de inte gör det? 

  • Mandel
    äldreochklokare skrev 2017-07-09 11:22:43 följande:

    Nej inte orimligt men hur mogna är barnen? Man kan tycka så gamla barn ska kunna packa men om de inte är vana att packa annars så kanske de inte riktigt kan? Det kan låta konstigt men jag har en ungdom hemma som helt enkelt blir så osäker när han ska göra något han vanligen inte gör så jag måste stå bredvid och tala om, i princip. Har han bara gjort det 2 ggr eller så, då går det sen. Att packa resväskor för en hel vecka gör man inte så ofta.

    Eller är det så att du/ni skämt bort dem och de helt enkelt vet att du gör det om de inte gör det? 


    Vi åker husvagn flera gånger per säsong så jag tycker att de borde ha lärt sig vid det här laget, men tydligen inte.

    Det känns mer som att de helt enkelt saknar intresse. Det spelar dem ingen roll om de får sitta och glo för att de inte har med sig ritpapper. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Dixie

    Ehh - nej det är inte orimligt - det får min 6-åring göra ( med viss övervakning) och min 10 och 12 åring fixar packning själv!

  • Kasperina

    Inte orimliga, men med tanke på resultatet så kanske de är orealistiska?
    Ge dem varsin lista med det de ska göra, så får de pricka av varje punkt när de är klara. Då slipper förhoppningsvis både du och de irritation och bråk.

  • fluu

    Verkligen småpotatis. Jag hade gett ungarna en lista på vad som ska packas och packar de inte så får de åka utan. Sysslorna är småsysslor och ska också göras och skulle de glömmas av så finns de kvar och växer tills vi kommer hem igen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

    Inget min 10 och 13 åringar behöver göra. Inget jag någonsin behövde göra. Det löste sig ändå. Gör det ihop med dem vet jag.

  • Dixie
    gbgumman skrev 2017-07-10 22:56:12 följande:

    Inget min 10 och 13 åringar behöver göra. Inget jag någonsin behövde göra. Det löste sig ändå. Gör det ihop med dem vet jag.


    Klarar inte din 13-åring av att packa kläder till sig själv?!
  • gbgumman
    Dixie skrev 2017-07-12 20:41:49 följande:
    Klarar inte din 13-åring av att packa kläder till sig själv?!
    Det borde han kunna. Hur svårt är det. Det är väl bara att lägga kläder i en väska. Jag lärde mig inte packa men kunde det ändå den dagen jag behövde göra det. Det är ju inte svårt.
  • Dixie
    gbgumman skrev 2017-07-13 07:32:13 följande:

    Det borde han kunna. Hur svårt är det. Det är väl bara att lägga kläder i en väska. Jag lärde mig inte packa men kunde det ändå den dagen jag behövde göra det. Det är ju inte svårt.


    Och trots det gör du detta åt dem.......
  • John22

    Då får de väl sitta och glo utan något att rita på och utan laddade mobiler... Märker de att deras lathet får konsekvenser så lär de bli mer benägna att ordna med packningen.

  • gbgumman
    Dixie skrev 2017-07-13 10:41:54 följande:
    Och trots det gör du detta åt dem.......
    Och på vilket sett är det fel? Du behöver ju inte packa hans saker. Jag gör väl vad jag vill med min tid.
Svar på tråden Ställer jag orimliga krav?