• Ariellan

    Blodsvar

    Hej!

    Någon som är duktig på provsvar vid fertilitetsutredning och kan säga något om svaren?

    P-TSH 1,9

    S-AMH 4,5

    S-FSH 8,2

    LH 11

    S-prolaktin 280

    P-T3 fritt 5,3

  • Svar på tråden Blodsvar
  • Flodhästen
    Ariellan skrev 2017-07-10 17:28:10 följande:

    Hej!

    Någon som är duktig på provsvar vid fertilitetsutredning och kan säga något om svaren?

    P-TSH 1,9

    S-AMH 4,5

    S-FSH 8,2

    LH 11

    S-prolaktin 280

    P-T3 fritt 5,3


    För att kunna diskutera provsvar ordentligt behövs referensvärden ifrån det labbet som de har analyserats vid. Tyvärr är jag inte jätte duktig på att tolka just ifrån feritelitets utredningar.
  • Snuttis2

    Har du koll på när i cykel du tagit olika prover? Amh kan räknas i olika mått se nedan så där behöver du veta vilket för att kunna se om värdet är normalt!

    Alla prover sätts ju också i relation till din ålder!

    Kan FSH o amh bäst då de är lite avgörande för ivf, vilket jag o min man varit beroende av !

    Spontant tycker jag att ditt FSH verkar vara bra!

    Så här beskrivs fsh o amh på fertilitetsguiden!

    FSH-värde dag 3:

    Under nio Normalt FSH-värde. God respons på ovariestimulering kan förväntas.

    9 ? 11 Responsen är mellan normal och något reducerad (stor variation). Generellt är andelen levande födda något reducerad.

    11- 15 Minskad äggreserv. Minskad respons på stimulering och embryokvalitet vid IVF kan förväntas. I allmänhet miskad andel levande födda.

    15 ? 20 Tydligt reducerad respons på stimulering och vanligtvis ytterligare försämring av embryokvalitet kan förväntas. Låg andel levande födda. Antal antrala folliklar är en viktig parameter.

    Över 20 Väldigt liten, eller ingen, respons på stimulering. ?No go?-nivåer bör fastställas individuellt för varje labbförsök och IVF-center.

    I Sverige är det vanligaste att FSH får ligga på 3-15 mIU/ml för IVF.

    I allmänhet är din äggreserv så dålig som ditt sämsta uppmätta FSH-värde. Om du har ett värde på 15 i en cykel och sedan 7 i en annan, har situationen inte förbättrats. Vissa kvinnors FSH-värden pendlar mellan normala och onormala nivåer. Den respons de får på stimulering och graviditetschanser brukar dock motsvara deras högsta FSH-nivåer.

    Unga kvinnor (under 35) med höga FSH-värden brukar vara mer lättstimulerade och ha mycket större chanser att lyckas vid IVF än ?äldre? kvinnor. Yngre kvinnors bättre äggkvalitet kan kompensera för kvantitetsproblemen.

    AMH - anti- Mullerysk hormon eller MIS (Mullerian Inhibiting Substance)

    När AMH-provet visar ett lågt värde, tyder på nedsatt äggstockfunktion men det är långt ifrån chanslöst att bli gravid!

    Mäts alltid på cykeldag 3

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

    Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8

    High levels are found in patients with PCOD.

    Interpretation AMH Blood Level

    High (often PCOS) Over 3.0 ng/ml

    Normal Over 1.0 ng/ml

    Low Normal Range 0.7 - 0.9 ng/ml

    Low 0.3 - 0.6 ng/ml

    Very Low Less than 0.3 ng/ml

    AGE SPECIFIC b-FSH and AMH LEVELS

    Age FSH AMH

    < 33 Years < 7.0 mIU/mL = 2.1 ng/mL

    33-37 Years < 7.9 mIU/mL = 1.7 ng/mL

    38-40 Years < 8.4 mIU/mL = 1.1 ng/mL

    = 41 Years < 8.5 mIU/mL = 0.5 ng/mL

  • Ariellan
    Snuttis2 skrev 2017-07-10 20:18:17 följande:

    Har du koll på när i cykel du tagit olika prover? Amh kan räknas i olika mått se nedan så där behöver du veta vilket för att kunna se om värdet är normalt!

    Alla prover sätts ju också i relation till din ålder!

    Kan FSH o amh bäst då de är lite avgörande för ivf, vilket jag o min man varit beroende av !

    Spontant tycker jag att ditt FSH verkar vara bra!

    Så här beskrivs fsh o amh på fertilitetsguiden!

    FSH-värde dag 3:

    Under nio Normalt FSH-värde. God respons på ovariestimulering kan förväntas.

    9 ? 11 Responsen är mellan normal och något reducerad (stor variation). Generellt är andelen levande födda något reducerad.

    11- 15 Minskad äggreserv. Minskad respons på stimulering och embryokvalitet vid IVF kan förväntas. I allmänhet miskad andel levande födda.

    15 ? 20 Tydligt reducerad respons på stimulering och vanligtvis ytterligare försämring av embryokvalitet kan förväntas. Låg andel levande födda. Antal antrala folliklar är en viktig parameter.

    Över 20 Väldigt liten, eller ingen, respons på stimulering. ?No go?-nivåer bör fastställas individuellt för varje labbförsök och IVF-center.

    I Sverige är det vanligaste att FSH får ligga på 3-15 mIU/ml för IVF.

    I allmänhet är din äggreserv så dålig som ditt sämsta uppmätta FSH-värde. Om du har ett värde på 15 i en cykel och sedan 7 i en annan, har situationen inte förbättrats. Vissa kvinnors FSH-värden pendlar mellan normala och onormala nivåer. Den respons de får på stimulering och graviditetschanser brukar dock motsvara deras högsta FSH-nivåer.

    Unga kvinnor (under 35) med höga FSH-värden brukar vara mer lättstimulerade och ha mycket större chanser att lyckas vid IVF än ?äldre? kvinnor. Yngre kvinnors bättre äggkvalitet kan kompensera för kvantitetsproblemen.

    AMH - anti- Mullerysk hormon eller MIS (Mullerian Inhibiting Substance)

    När AMH-provet visar ett lågt värde, tyder på nedsatt äggstockfunktion men det är långt ifrån chanslöst att bli gravid!

    Mäts alltid på cykeldag 3

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

    Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8

    High levels are found in patients with PCOD.

    Interpretation AMH Blood Level

    High (often PCOS) Over 3.0 ng/ml

    Normal Over 1.0 ng/ml

    Low Normal Range 0.7 - 0.9 ng/ml

    Low 0.3 - 0.6 ng/ml

    Very Low Less than 0.3 ng/ml

    AGE SPECIFIC b-FSH and AMH LEVELS

    Age FSH AMH

    < 33 Years < 7.0 mIU/mL = 2.1 ng/mL

    33-37 Years < 7.9 mIU/mL = 1.7 ng/mL

    38-40 Years < 8.4 mIU/mL = 1.1 ng/mL

    = 41 Years < 8.5 mIU/mL = 0.5 ng/mL


    Tack snälla för svar! Jag är 24 år och har PCO men inte fått tillgång till mina provsvar förrän nu, därför vart jag lite nyfiken på dem. Eftersom jag så sällan har mens pga min PCO så vet jag inte när i cykeln dessa prover är tagna tyvärr.
Svar på tråden Blodsvar