• _DuVetHon_

    Någon som blivit förlöst tidigt pga Hepatos?

    Jag har haft en otursgraviditet skulle man kunna säga med kraftig foglossning sen vecka 11 och en hel del njurstas i omgångar. Jag har planerat kejsarsnitt i vecka 39+0 på egen begäran.

    I veckan var jag inne för glukosbelastning då jag hade för högt socker vid provtagning i måndags. Den var precis under gränsen och man beslutade då att jag inte hade diabetes...däremot la dom märket till att jag kliade mig otroligt mycket och jag berättade då att jag hade haft sån klåda i några dagar och att jag pga det hade svårt att sova. Dom tog då prov på gallsyra för att se om jag hade Hepatos. Väntar provsvar på måndag och fick Lergigan så länge för att få sova. 

    Barnmorskan sa att det var ganska klassiska Hepatossymtom jag hade och ville förbereda mig på att jag antagligen behöver förlösas tidigare om det visar sig vara Hepatos. 

    Finns här någon annan som fått Hepatos och blivit förlöst tidigare? Vilken vecka födde ni och hur gick det?

  • Svar på tråden Någon som blivit förlöst tidigt pga Hepatos?
  • Mandy80

    Jag fick hepatos med första barnet. Fick sån klåda så jag inte kunde sova alls så till slut sa dom att dom skulle sätta igång mig så jag skulle ha ork att föda. De var i vecka 37 o då hade vi dragit ut på de några veckor.

    Blev inlagd sista två veckorna för att ha koll på mig o bebis eftersom gallan kan utsöndra nått som kan vara giftigt för barnet (eller hur de var).

    Detta var 2009 så jag minns inte allt perfekt. Men allt gick super bra o pojken är nu 8 år gammal :)

  • _DuVetHon_

    Provsvaren visade på hepatos, har fått lergigan, tavegyl och kortisonsalva i omgångar men inget hjälper. Blev insatt på Ursofalk förra veckan och inväntar resultat. Klådan blir värre för varje dag och nu sover jag 3-4 timmar varje natt..hoppas verkligen på en tidigare förlossning :( 

  • Echinacea

    Jag fick hepatos när jag väntade min dotter, blev igångsatt i vecka 37+1 och allt gick bra.

    Fruktansvärt jobbigt att inte kunna sova på nätterna av allt kliande. Är nu gravid igen och risken är stor att jag får det även denna gången.

  • _DuVetHon_

    Jag fick kejsarsnitt v37+2. En pigg och glad liten kille kom till världen :) "Tack vare" graviditetsdiabetesen var han inte så prematur-liten heller :) 

Svar på tråden Någon som blivit förlöst tidigt pga Hepatos?