• Neprome

    Min son har så ont

    Hej.

    Min son på 9 år har haft ont i 4 veckor. Jag har ringt vc och fått tid för utredning av födoämnesallergi men sen tid i aug. Han får ont oberoende av vad han äter eller om han ska äta eller just ätit. Smärtan kommer när som helst på dagen. 1177 tycker vi ska vänta, men vet inte om det är rätt.

    Hans symtom är, magsmärtor, magknip, illamående, kräkningar, trött, slö. Han bajsar varje dag, ibland löst men inte vatten diarré. Han kräks inte varje dag men mår illa varje dag. Han har alltid varit glad i mat, äter vad som och mycket. Han har stor ämnesomsättning så ligger perfekt i vikt och längd trotts att han äter mycket. Men nu vill han inte äta som vanligt... Han som äter två tre potioner mat i vanliga fall petar i maten för det gör ont.

    Vad kan det vara? Ska jag stå på mig och åka in eller avvakta?

    Ställ mer frågor om ni undrar mer än det jag skrivit.

  • Svar på tråden Min son har så ont
  • Ellie

    Åk in för en undersökning. Det kan vara förstoppning trots att han bajsar, men det kan även vara mycket värre saker som behöver uteslutas. Jag var med om att träffa ett barn med något liknande en gång. Då var det lymfom. Givetvis inte första tänkbara orsak, men om ett barn har mycket ont, kräks och inte vill äta så skall det undersökas nu - inte i augusti (såvida det inte är en självklar magsjuka förstås).

  • Träskvatten

    Om folk menar akuten med åk in så kan det vara bra att tänka på att akuten är till för akuta åkommor. Där görs inga grundliga, komplicerade utredningar utan man utesluter att det inte handlar om någon akut åkomma.

    Sen kan man tänka såhär att vi får den vård vi betalar för...
    Ska vi korta köerna så att alla får tid till dagen därpå måste vi höja skatterna med gissningsvis 200%.

    Tycker du att han är så pass allmänpåverkad att det börjar bli fara så ska du givetvis åka in akut, annars väntar du även om det är besvärligt och inte fullt så kul...

  • Träskvatten
    annabellelee skrev 2017-07-14 20:06:48 följande:
    Jag håller med. Det kan vara något trivialt men det KAN vara något riktigt allvarligt. Ta tag i det nu.
    Självklart ska man alltid åka in för allting eftersom allt trivialt KAN vara dödligt farligt... Myggbettet KAN vara bett från något superfarligt djur - lika bra att åka in...

    Visst är det superkul att betala skatt? Bäst att vi betalar massor av mer så att ALLA kan åka in för att utesluta alla trivialiteter...
  • Ellie
    Träskvatten skrev 2017-07-14 20:26:28 följande:
    Om folk menar akuten med åk in så kan det vara bra att tänka på att akuten är till för akuta åkommor. Där görs inga grundliga, komplicerade utredningar utan man utesluter att det inte handlar om någon akut åkomma.

    Sen kan man tänka såhär att vi får den vård vi betalar för...
    Ska vi korta köerna så att alla får tid till dagen därpå måste vi höja skatterna med gissningsvis 200%.

    Tycker du att han är så pass allmänpåverkad att det börjar bli fara så ska du givetvis åka in akut, annars väntar du även om det är besvärligt och inte fullt så kul...
    Du har till stor del rätt. I detta fall kan jag dock inte hålla med om att det är rätt att vänta. Självklart behöver de inte åka in mitt i natten till akuten, men kan de inte få en tid på en vårdcentral innan augusti (kan vara svårt i semestertider) så är det för länge att vänta. Sedan tycker jag i första hand att TS skall försöka få en akuttid på en vårdcentral (inte för utredning av födoämnesallergi, utan för allvarliga symtom), men det fungerar ju på olika sätt i olika delar av landet.

    TS beskriver ett barn som varit sjukt i 4 veckor, som är trött och slö, som kräks och har dagligt illamående samt buksmärtor. Det kan tex röra sig om en diabetes, som är mycket allvarligt om barnet inte får vård snart. Det finns många allvarliga sjukdomar som bör uteslutas snarast. Jag ger inte mycket för födoämnesallergi som visar sig så plötsligt och kraftigt hos en 9-åring.

    Så, det är just att utesluta akuta åkommor som är viktigt i TS fall. Hittar man inget då, så kan man utredas grundligare på vårdcentralen. Det är inte i fall som detta vi skall spara våra pengar.
  • Anjaheterjag
    Träskvatten skrev 2017-07-14 20:26:28 följande:

    Om folk menar akuten med åk in så kan det vara bra att tänka på att akuten är till för akuta åkommor. Där görs inga grundliga, komplicerade utredningar utan man utesluter att det inte handlar om någon akut åkomma.

    Sen kan man tänka såhär att vi får den vård vi betalar för...

    Ska vi korta köerna så att alla får tid till dagen därpå måste vi höja skatterna med gissningsvis 200%.

    Tycker du att han är så pass allmänpåverkad att det börjar bli fara så ska du givetvis åka in akut, annars väntar du även om det är besvärligt och inte fullt så kul...


    Mycket bra skrivet.
Svar på tråden Min son har så ont