• LHUF

    kan jag ta av sonens aerius då mina tabletter är slut?

    Måste fråga ang vanliga allergitabletter. Jag får ofta i början av våren kliande ögon osv, brukar då ta vanlig receptfri medicin typ deslortadine osv.

    Nu är vi på semester och känner av lite vid ny miljö av damm och annat, kliar i ögon osv. Min man har åkt hem och tagit med sig de tabletterna då han också använder det.

    Men min son har aerius utskrivet och det är vad jag förstår samma innehåll? Kan jag ta lite av det och köpa vanliga imorgon?


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden kan jag ta av sonens aerius då mina tabletter är slut?
  • LHUF

    Det är deslortadin i båda? Antar att det ena är receptbelagt för att det är till barn?

    Det enda som står skillnad i beskrivning är att aerius är h1-antagonist

  • Dumbledore
    LHUF skrev 2017-07-15 22:45:28 följande:

    Det är deslortadin i båda? Antar att det ena är receptbelagt för att det är till barn?

    Det enda som står skillnad i beskrivning är att aerius är h1-antagonist


    Båda är det, vad jag förstår, så det är knappast farligt. Anledningen till att man skriver recept till barn är ju för att de oftast inte får ta de receptfria. Jag hade absolut tagit mina barns aerius om jag behövde medicin, bara kollat hur mycket jag behövde för att få rätt dos.
  • LHUF

    Köpte egna idag så behövde inte ta sonens. Men vilken djungel bland antihistaminer..

Svar på tråden kan jag ta av sonens aerius då mina tabletter är slut?