• Vendela75

    Göra innekatt till utekatt?

    Hej alla kloka!

    Vi har en katt på tre år, då vi bor i lägenhet är han innekatt men han älskar att vara på balkongen och är en vanlig bondkatt.

    Nu har vi köpt hus med inflytt om någon månad, och vi tänkte att han skulle få prova på livet som utekatt.

    Hur går man bäst tillväga? Jag antar att vi ska ha honom kopplad i trädgården ganska länge innan vi vågar släppa honom, men har någon koll på hur länge, eller har några andra smarta tips?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Göra innekatt till utekatt?
  • Schack73

    Jag skulle säga att katten först bör vänja sig vid huset innan ni är ute på tomten i koppel. Försök få en överblick över hur många katter, hundar och bilar som rör sig i området innan ni släpper lös katten. Kolla även med grannarna vad de tycker om katter, är de allergiska mm.

  • enola

    Hej!

    Vad mysigt för honom att få bli utekatt :)
    Min erfarenhet är att katter brukar vara väldigt försiktiga när de börjar gå ut, håller sig nära huset och är inte ute så länge åt gången. Så jag hade nog bara gått med honom i sele ett par gånger och sen låtit honom gå lös medan jag var med ute. Var noga i början med att alltid ha möjlighet att släppa in honom när han vill in, lite mer övervakning i början alltså. Lycka till! :)

  • enola

    ...och som ovanstående säger. Börja med att låta honom vänja sig vid huset, så han ser det som "hemma" innan ni börjar låta honom gå ut. 

  • sairda

    Jag skulle ha honom i koppel och låta honom gå fritt dit han vill och göra så några dagar flera gånger, katter lär sig fort att hitta hem och vissa släpper bara ut dem direkt själva att uptäcka, jag skulle dock låta den gå i koppel några dagar somsagt och låta den ta in omgivningen, sen kanske låta den gå själv men att man är med ute lite ibland :)

    Katter är väldigt smarta, Och det kommer gå riktigt bra :)

  • Vendela75
    Schack73 skrev 2017-07-17 11:50:13 följande:

    Jag skulle säga att katten först bör vänja sig vid huset innan ni är ute på tomten i koppel. Försök få en överblick över hur många katter, hundar och bilar som rör sig i området innan ni släpper lös katten. Kolla även med grannarna vad de tycker om katter, är de allergiska mm.


    Absolut, han får vara inne första tiden så han verkligen känner sig hemma. Tack så mycket!
  • Vendela75
    enola skrev 2017-07-17 11:53:18 följande:

    Hej!

    Vad mysigt för honom att få bli utekatt :)
    Min erfarenhet är att katter brukar vara väldigt försiktiga när de börjar gå ut, håller sig nära huset och är inte ute så länge åt gången. Så jag hade nog bara gått med honom i sele ett par gånger och sen låtit honom gå lös medan jag var med ute. Var noga i början med att alltid ha möjlighet att släppa in honom när han vill in, lite mer övervakning i början alltså. Lycka till! :)


    Tack så mycket för tips, och han får absolut var inne i början tills han känner sig hemma :)
  • Vendela75
    sairda skrev 2017-07-17 12:04:00 följande:

    Jag skulle ha honom i koppel och låta honom gå fritt dit han vill och göra så några dagar flera gånger, katter lär sig fort att hitta hem och vissa släpper bara ut dem direkt själva att uptäcka, jag skulle dock låta den gå i koppel några dagar somsagt och låta den ta in omgivningen, sen kanske låta den gå själv men att man är med ute lite ibland :)

    Katter är väldigt smarta, Och det kommer gå riktigt bra :)


    Tack! :)
Svar på tråden Göra innekatt till utekatt?