• Ecl95

    Längtan efter att bli gravid

    Hej

    den 29/6 tog jag ut min hormonspiral (efter 2,5 år) för att vi nu bestämt oss för att sätt igång att bebisverkstan (ÄNTLIGEN!).
    Dagen efter fick jag en blödning som varade i 5 dagar, vet ej om det var mens eller bara blödning efter uttaget.
    har ej haft mens på ca 5 år, hade miniP innan spiralen. Så har sjukt dålig koll på hur min menscykel brukar/brukade se ut :)

    Hur länge tog det för er andra att plussa och tog det länge innan ÄL kom igång?
    När förstod ni att ni var gravida?
    Hur har ni andra förberett er inför en kommande graviditet?

     

  • Svar på tråden Längtan efter att bli gravid
  • Hnnm

    För mig kom ägglossningen igång en vecka efter uttag och blev då också gravid... Fick desvärre missfall och sedan dess så har de gånger jag och min pojkvän träffas (har distansförhållande) synkat med min ägglossningen... Men hoppas på snart ;)

  • Ecl95

    Oj så tidigt ändå :)

    Har du haft Äl-tester?

    Vad tråkigt med missfall.. Men håller tummarna att det snart finns en liten där igen :)

  • Hnnm
    Ecl95 skrev 2017-07-17 15:44:15 följande:

    Oj så tidigt ändå :)

    Har du haft Äl-tester?

    Vad tråkigt med missfall.. Men håller tummarna att det snart finns en liten där igen :)


    nej jag har aldrig haft ÄL-tester (känns onödigt och dyrt).. Har haft regelbunden mens fram till uttaget och kände förändringarna i kroppen efter uttaget samt ÄL.. Men sedan missfallet så har kroppen blivit knäpp så har inte samma cykel längre... Svårare att förutsäga när jag har ÄL nu.. Men får mens iaf så hoppas att det snart är min tur
  • Horisonten

    Mitt tips är att strunta i äl tester för man blir bara stressad och det är dyrt. Och man tror kanske att man lyckats pricka äl men tar ju en tid för spermien och färdas ändå. Så mitt råd/tips är att mysa varannan till var 3 dag från det att mensen slutat till nästa mens. Alltså bim. Då missar man ju inte äl iallafall och mindre stress. Sen så ger de inga garantier och man har ju bara ca 10 ägglossningar på ett år med. Jag har varit gravid 4 gånger. Var av 2 barn. Och varje gång jag vi kört varannan/ var 3 dag. Lyckats bli gravid på första försöket alla gångerna. Mycket tur skall man ju ha. Men varit en bra metod för oss. Lycka till :)

  • Fanny1994

    Hej! Hänger också på har i tråden, roligt att få följa andras resa när man går igenom den själv.

    24 år och vi är inne på fjärde försöket. Första barnet BIM-3 (ungefär).. Har känningar av mensvärk och väldigt deppad. Känslan när mensen kommer varje månad. Orättvist.

  • MissKelli

    Hoppar också in här! :)


    Jag slutade med p-piller i augusti 2017 för att låta kroppen stabilisera sig. Har använt NC för att hålla koll på när jag ägglossar osv. Nu pratar vi om att kanske sätta igång bebisverkstaden nästa cykel och jag är såå förväntansfull! 13 juli är ägglossningen nästa cykel beräknad om jag fortsätter ha en 26 dagars cykel som jag haft de senaste månaderna. 


    Jag är 25 år och min sambo 27 och ingen av oss har barn sedan innan :)

  • UndrandeSökare

    Bara ett tips, om man försökt få barn i 12 månader utan plus eller fått 3 missfall så kan man ha rätt till en utredning genom Landstinget.

    Bara att ringa Kvinnoklinken på närmaste sjukhus och säga att man vill göra en infertilitetsutredning (eller missfallsutredning om man haft 3 missfall ). Det kan vara flera månaders kö, så vänta inte om det gått 12 månader, ring direkt och ställ er i kö.

  • MissKelli
    UndrandeSökare skrev 2018-06-13 14:31:11 följande:

    Bara ett tips, om man försökt få barn i 12 månader utan plus eller fått 3 missfall så kan man ha rätt till en utredning genom Landstinget.

    Bara att ringa Kvinnoklinken på närmaste sjukhus och säga att man vill göra en infertilitetsutredning (eller missfallsutredning om man haft 3 missfall ). Det kan vara flera månaders kö, så vänta inte om det gått 12 månader, ring direkt och ställ er i kö.


    Vet inte till vem du skriver men de flesta här verkar precis börjat försöka eller som jag bara planerar ännu. Utredning känns rätt långt bort när man precis börjat :)
  • UndrandeSökare
    MissKelli skrev 2018-06-13 16:50:07 följande:

    Vet inte till vem du skriver men de flesta här verkar precis börjat försöka eller som jag bara planerar ännu. Utredning känns rätt långt bort när man precis börjat :)


    Jo det förstår jag, men många verkar inte veta om alls att möjligheten till utredning finns. Jag har träffat på tjejer som hållit på i 2-3 år utan plus och inte vet att man kan få hjälp eller var isåfall.

    Jag hoppas att ni alla får barn snart, men om det krånglar så finns det hjälp att få t ex genom Kvinnokliniken eller att man bokar tid hos en privar gyn för tex äggledarspolning. Har man tex PCOS så kan man behöva Letrozoltabletter för att lyckas (främjar ägglosssningen).

    Lycka till !
  • TrueLove12

    Hej snart 27 år och längtat väldigt länge om att bli gravid då min man velat vänta sen vi träffades 2012 men nov 2017 tog jag ur min p stav och har försöktvsen dess.

    Vart mycket besvikelse när de inte tagit sig ännu men får hoppas på snart läängtar verkligen en del blir gravida som ja känner är så avensjuk vill med :)

  • Ecl95

    Nu har vi försökt i 1 år helt utan resultat... Absolut inga tecken alls och har kört med ägglossningstester till en början för att få koll på min ägglossning som är helt normal. 
    Det är så fruktansvärt frustrerande att det är svårt att hålla tillbaka känslorna. 
    Många av mina kompisar och bekanta har under det gånga året hunnit få eller är gravid, detta gör att tålamodet håller på ta slut. 

    Jag får säkert frågan om "när ska ni ha barn då?" 4-5 gånger i veckan! 
    Vet inte vars jag ska ta vägen med mina känslor och min frustration. 

  • UndrandeSökare
    Ecl95 skrev 2018-07-06 11:33:55 följande:

    Nu har vi försökt i 1 år helt utan resultat... Absolut inga tecken alls och har kört med ägglossningstester till en början för att få koll på min ägglossning som är helt normal. 

    Det är så fruktansvärt frustrerande att det är svårt att hålla tillbaka känslorna. 

    Många av mina kompisar och bekanta har under det gånga året hunnit få eller är gravid, detta gör att tålamodet håller på ta slut. 

    Jag får säkert frågan om "när ska ni ha barn då?" 4-5 gånger i veckan! 

    Vet inte vars jag ska ta vägen med mina känslor och min frustration. 


    Om man har försökt i 12 månader utan plus (6 månader om kvinnan är 35år eller äldre), så kan man få göra en infertilitetsutredning genom Landstinget.

    Då ringer man bara Kvinnoklinijen på närmaste sjukhus och säger att man vill göra en utredning. Det kan vara några månaders kö så vänta inte utan ring så snart som möjligt.

    Annars kontakta en privat gyn för äggledarspolning, ev Letrozoltabletter och spermatest med morfologi. Obs ! Måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen.

    Lycka till !
  • Ecl95
    UndrandeSökare skrev 2018-07-06 11:48:19 följande:
    Om man har försökt i 12 månader utan plus (6 månader om kvinnan är 35år eller äldre), så kan man få göra en infertilitetsutredning genom Landstinget.

    Då ringer man bara Kvinnoklinijen på närmaste sjukhus och säger att man vill göra en utredning. Det kan vara några månaders kö så vänta inte utan ring så snart som möjligt.

    Annars kontakta en privat gyn för äggledarspolning, ev Letrozoltabletter och spermatest med morfologi. Obs ! Måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen.

    Lycka till !
    Jag har kollat upp kvinnokliniken på närmsta sjukhus, dem har inte möjlighet att ta emot dessa typer av undersökningar under sommarperioden, tyvärr. 

    Får kanske testa kontakta privat, finns förhoppningsvis tid där :) 

    Tack så mycket!
  • UndrandeSökare
    Ecl95 skrev 2018-07-06 13:15:10 följande:

    Jag har kollat upp kvinnokliniken på närmsta sjukhus, dem har inte möjlighet att ta emot dessa typer av undersökningar under sommarperioden, tyvärr. 

    Får kanske testa kontakta privat, finns förhoppningsvis tid där :) 

    Tack så mycket!


    Fråga om du kan få boka en tid på Kvinnokliniken så att ni kan få komma dit i september istället. Bara ett tips.

    Försök hitta någon privat för äggledarspolning, Letrozoltabletter och spermaprov med morfologi. Men om du inte hittar någon privat som har öppet under sommaren så kan det ju kännas skönt om ni har en bokad tid till Kvinnokliniken i höst?

    Lycka till !
Svar på tråden Längtan efter att bli gravid