• Jennie1987

    Hypotyreos och IVF

    Hej!

    Har man sämre chans att lyckas med ivf om man har hypotyreos?

    Jag har även pcos, Men det har jag förstått att då kan man ha goda chanser att lyckas med ivf.

    Jag har gjort en gastric bypass i mars förra året och är nu normalviktig.

    Min gyn ska skicka remiss om ivf i augusti när han öppnar igen efter semestern.

    Börjar känna mig lite nervös inför detta.

    Är det någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Hypotyreos och IVF
  • Jag är bara jag

    TSH bör ligga under 2,0 för bättre chans. Gärna ännu lägre om man haft flera missfall innan. Äter man Levaxin är det mycket vanligt att man får höja dosen ett tag.

  • Jennie1987
    Jag är bara jag skrev 2017-07-21 11:38:05 följande:

    TSH bör ligga under 2,0 för bättre chans. Gärna ännu lägre om man haft flera missfall innan. Äter man Levaxin är det mycket vanligt att man får höja dosen ett tag.


    Tack snälla för svar!

    Okej, då vet jag lite mer. Ska ta nya prover i augusti också, så får se hur dom ligger till då.

    Jag har ett ganska pressat tsh om jag fattar min endokrinolog rätt, och att det är bra att det är så, i mitt fall.

    Jag har fått det inpräntat i mig sen jag var liten att jag alltid ska äta högre dos levaxin än vad värdena i blodet visar, vet ej om det beror på att jag föddes utan skk eller om det gäller alla med underfunktion.

    Jag hoppas att detta ska vara det rätta för mig och min man, vill gärna tro på det!

    Men efter såhär många år utan ett enda plus så misströstar jag. Men hoppet ju det sista som överger en sägs det ju.
  • Jag är bara jag
    Jennie1987 skrev 2017-07-21 12:02:46 följande:
    Tack snälla för svar!
    Okej, då vet jag lite mer. Ska ta nya prover i augusti också, så får se hur dom ligger till då.
    Jag har ett ganska pressat tsh om jag fattar min endokrinolog rätt, och att det är bra att det är så, i mitt fall.
    Jag har fått det inpräntat i mig sen jag var liten att jag alltid ska äta högre dos levaxin än vad värdena i blodet visar, vet ej om det beror på att jag föddes utan skk eller om det gäller alla med underfunktion.

    Jag hoppas att detta ska vara det rätta för mig och min man, vill gärna tro på det!
    Men efter såhär många år utan ett enda plus så misströstar jag. Men hoppet ju det sista som överger en sägs det ju.
    Tror på högre chans med lägre tsh om man har problem med sköldkörteln och äter medicin. Utomlands godkänner de ofta inte tsh högre än 1,0 av det skälet. Jag fick höja dosen ett tag tills tsh blev stadigt under 2. Ett tag var jag nere på 0,0 nånting, men det gick upp och jag mådde bra med det låga också.

    PCO är bästa diagnosen vid infertilitet och framförallt vid IVF p.g.a den oftast höga äggkvaliteten. Bättre chans helt enkelt än de flesta andra. Glad
  • Jennie1987
    Jag är bara jag skrev 2017-07-21 17:32:38 följande:

    Tror på högre chans med lägre tsh om man har problem med sköldkörteln och äter medicin. Utomlands godkänner de ofta inte tsh högre än 1,0 av det skälet. Jag fick höja dosen ett tag tills tsh blev stadigt under 2. Ett tag var jag nere på 0,0 nånting, men det gick upp och jag mådde bra med det låga också.

    PCO är bästa diagnosen vid infertilitet och framförallt vid IVF p.g.a den oftast höga äggkvaliteten. Bättre chans helt enkelt än de flesta andra.


    Vad skönt det känns att få veta lite mer. Förstår att många av frågorna kommer klarna när man väl får träffa läkare och ställa alla dessa frågor man har, men känns skönt att få veta lite hur det varit för andra.

    Var gjorde du ivf? För min del blir det i Linköping.
  • Jag är bara jag
    Jennie1987 skrev 2017-07-21 19:23:08 följande:
    Vad skönt det känns att få veta lite mer. Förstår att många av frågorna kommer klarna när man väl får träffa läkare och ställa alla dessa frågor man har, men känns skönt att få veta lite hur det varit för andra.
    Var gjorde du ivf? För min del blir det i Linköping.
    Gjorde 7 försök på 2 privatkliniker i Sverige och 7 i Tjeckien med ED. Alla tog drygt 8 år för vi kämpade hemma också och jag fick flera missfall. Under de åren ändrades gränsvärdena för tsh från godkända 4,0 till 2,5!
  • Jennie1987
    Jag är bara jag skrev 2017-07-21 23:03:29 följande:

    Gjorde 7 försök på 2 privatkliniker i Sverige och 7 i Tjeckien med ED. Alla tog drygt 8 år för vi kämpade hemma också och jag fick flera missfall. Under de åren ändrades gränsvärdena för tsh från godkända 4,0 till 2,5!


    Oj vilken lång och jobbig resa ni måste haft! Vad tråkigt med flera missfall.

    Har ni fått barn nu?

    Oj! Det var skillnad i gränsvärdena! Och nu säger de alltså att det är bra med ännu lägre värde?

    Man får tänka att det är bra att dom lär sig nytt hela tiden, men jobbigt att hamna emellan och svårt när saker ändras och tänka att det kanske var därför det inte funkat under alla ivf försöken.

    Jag ska försöka tänka positivt framåt nu, se det som vår bästa möjlighet att lyckas bilda familj.

    Och så ska jag försöka att inte oroa mig över hypotyreosen och tänka att min endokrinolog ändå har bra koll på mig och är påläst om vad som gäller vid ivf.
  • Jag är bara jag
    Jennie1987 skrev 2017-07-22 00:58:04 följande:
    Oj vilken lång och jobbig resa ni måste haft! Vad tråkigt med flera missfall.
    Har ni fått barn nu?
    Oj! Det var skillnad i gränsvärdena! Och nu säger de alltså att det är bra med ännu lägre värde?
    Man får tänka att det är bra att dom lär sig nytt hela tiden, men jobbigt att hamna emellan och svårt när saker ändras och tänka att det kanske var därför det inte funkat under alla ivf försöken.

    Jag ska försöka tänka positivt framåt nu, se det som vår bästa möjlighet att lyckas bilda familj.
    Och så ska jag försöka att inte oroa mig över hypotyreosen och tänka att min endokrinolog ändå har bra koll på mig och är påläst om vad som gäller vid ivf.
    Det tog drygt 10 år, men nu har vi barn ja. Solig IVF med egna ägg funkade inte p.g.a usel äggkvalitet och ED inte förrän jag fick höjd dos prednisolon. Så hade inget med tsh att göra, men p.g.a missfallen ville de hålla det lågt. Utvecklingen går ju framåt och nu vet klinikerna att högt tsh inte är bra så de håller koll på alla egentligen.
Svar på tråden Hypotyreos och IVF