• ceeciiliia100

    Värmen trasig

    Ställer nu en fråga åt en vän.

    Hon hyr en lägenhet av ett fastighetsbolag. Det är så att värmeanläggningen till flera lägenheter har gått sönder och det räknar med att det är åtgärdat tidigast i höst. Då kommer det ha gått i alla fall 4 månader. Det är kallt inne och det har fått fläktar så det inte blir för kallt.

    De säger att hon inte kommer få någon kompensation för detta alls. Inte ens att de betalar en del av elräkningen då hon får mycket högre hyra på grund av värmefläkten.

    Detta kan väl inte vara rätt? Någon kompensation måste man väl kunna kräva? Nån som är kunnig?

  • Svar på tråden Värmen trasig
  • katrinp

    Bästa är att prata med Hyresgästföreningen så hjälper de er. Förhandlar allt med Hyresvärd och sånt????

  • nuharjagbytt

    Jag vet inte om vi måste det men vi brukar kompensera för elen i vår bostadsrättsföreningen. Senast vi hade en avfuktare igång stod det på räkningen från firman hur mycket el den förbrukat.

    Men jag kan se en stor skillnad här. Jag antar att vännen själv reglerar hur mycket värmefläkten ska vara på? Nu vet jag inte var i landet ni bor men så här års brukar det inte vara någon värme på elementen ändå. Om hon väljer att ha varmare än normalt vem ska då betala?

    Dock tycker jag att de oavsett borde ge någon kompensation. Om resten av lägenheterna får värme på elementen borde de kompenseras för elen som går åt till att värma till motsvarande grad.

Svar på tråden Värmen trasig