• Mammamia77

    Hur få 3 åring att sluta spottas och kasta saker?

    Våran snart pojk på snart 3 år spottas och kastar saker på andra. Speciellt på styvbror när han är på besök.

    Hur tusan få honom att sluta? Så tråkigt att andra ska bli rädda och äcklade.

    Så himla tråkigt beteende som vi har extremt svårt för.

  • Svar på tråden Hur få 3 åring att sluta spottas och kasta saker?
  • Mammamia77

    Vi har bestämt sagt nej och tröstar den som får ont. Har även ibland skrikit och tagit bort honom därifrån. Markerar varje gång att det ej är ok. Ibland bara bestämt men utan ilska. Men när tålamodet är dåligt så blir vi arga och visar det

  • Fröken W

    Kan det vara någon uppmärksamhetsgrej? Tänker att han kanske blir svartsjuk när styvbror kommer.

    Prova att fråga barnet, vid tillfälle när det är lugnt och inte just när han gjort något. "Nu har jag en fråga till dig. Ibland kastar du saker och spottar på andra. Varför gör du så?" Kanske svarar han inte och då tror jag inte heller att du ska försöka pressa honom på ett svar. Däremot kan du säga "den du kastar/spottar på blir ledsen, och det blir mamma med. Det är inte snällt så gör inte det."

    Annars tror jag på att fortsätta som ni gör; att tydligt, bestämt och faktiskt argt säga nej.

    Hoppas det ordnar sig!

  • Mammamia77

    Har frågat just så men får inget svar.

    Tänkte också på svarsjuka som du. Han får ju inte ha egen tid med oss och ha sina saker ifred.

    Ha sa faktiskt att han tyckte att brodern var här för länge. Så det är nog det.

    Men ibland gör han det på storebror också som bor med oss.

    Som att han inte hittar något vettigt att göra, rastlös och så gör han det bara för skojs skull.

    Vi har också sagt som du säger, men det lyssnar han inte ett dugg på.

    Hoppas att det går över!

    Tack så mycket för att du tog dig tid att svara. Uppskattar!!

  • Fröken W
    Mammamia77 skrev 2017-07-24 08:07:21 följande:

    Har frågat just så men får inget svar.

    Tänkte också på svarsjuka som du. Han får ju inte ha egen tid med oss och ha sina saker ifred.

    Ha sa faktiskt att han tyckte att brodern var här för länge. Så det är nog det.

    Men ibland gör han det på storebror också som bor med oss.

    Som att han inte hittar något vettigt att göra, rastlös och så gör han det bara för skojs skull.

    Vi har också sagt som du säger, men det lyssnar han inte ett dugg på.

    Hoppas att det går över!

    Tack så mycket för att du tog dig tid att svara. Uppskattar!!


    Kan du försöka att få till tid när all uppmärksamhet är på pojken? Ett par gånger/vecka...en timme när det är bara är du och han? Åk och handla med bara honom kanske kan ni äta glass tillsammans utanför affären, titta på film bara ni två, ligg och läs tillsammans, spela spel osv.

    Samtidigt fortsätt som ni gjort med tydliga tillsägelser när han spottar/kastar saker. Lägg inte så mkt tid på att pedagogiskt förklara varför han inte får, utan bara ett tydligt NEJ och vänd er sedan till den som han varit elak mot.

    Jag håller tummarna för att det löser sig för er!
  • 8airam8

    Jag hade tagit den treåriga lilla handen i min och gått fram till offret för vreden. Där hade jag talat om för lillen att den du kastade saker på och spottade på fick ont och blev väldigt ledsen, och att det är en elak sak att göra. Tala om att han inte får kasta grejor och spottas, för han är inte ett elakt barn. Sedan skulle han själv (med konkret hjälp vid handen) fått torka upp sin saliv och klappa där grejen träffade på den andra personen (då långt det är genomförbart med respekt för den som blev spottad på). Gottgöra.

    Skit samma varför han gör så, kan jag tycka. Det är helt förbjudet att bära sig åt på det viset liksom. Det kommer att komma miljoner andra gånger han vill göra så, men inget skäl är okej. Jag vill spotta på folk dagligen, men jag får inte heller :(

Svar på tråden Hur få 3 åring att sluta spottas och kasta saker?