• Sodacitron

    Kattunge, jag är helt slut, hjälp!

    Vi fick hem vår 12-veckor gamla kattunge i söndags och jag är helt slut. Jag har haft katter förut men kommer inte ihåg hur första tiden var men då hade vi inga barn. Katten ligger i vår säng och sover till ca 3.30, sen börjar den busa runt i sängen och bita oss nätt och väcker alla. Vår flicka som är 6 brukar springa in och lägga sig hos oss på natten så även hon väcks och kan inte somna om. kan man ha sin dörr stängd och även deras eller är det synd om den. Vi aktiverar den till max varje dag. Utan fullgod sömn orkar man ju inte.

  • Svar på tråden Kattunge, jag är helt slut, hjälp!
  • Dexter dot com

    Har du bara skaffat en kattunge ( man rekommenderar alltid 2 så dom har sällskap av varann) så får du nog stå ut tills katten är stor nog att känna sig trygg i att bli utestängd och har ensamhetstränats med risk att den jamar sig fördärvad utanför dörren ändå.

  • Sodacitron
    Dexter dot com skrev 2017-07-26 15:13:46 följande:

    Har du bara skaffat en kattunge ( man rekommenderar alltid 2 så dom har sällskap av varann) så får du nog stå ut tills katten är stor nog att känna sig trygg i att bli utestängd och har ensamhetstränats med risk att den jamar sig fördärvad utanför dörren ändå.


    Jag känner ingen som har 2 katter och det är inget krav.
  • Dexter dot com
    Sodacitron skrev 2017-07-26 15:42:16 följande:
    Jag känner ingen som har 2 katter och det är inget krav.
    Nej, men en rekommendation just för att kattungar behöver sällskap.
  • Hojjan1836

    Man rekommenderar inte "alltid" två kattungar. Katter är inte flockdjur utan klarar sig fint själva. Känner massor som "bara" har en katt och det går alldeles utmärkt. Klart man kan ha två men att påstå att man alltid ska göra så är rena dumheter. Har själv en katt och han mår toppen och sover som en stock bredvid mig varje natt.

    TS försök leka med katten precis innan ni går och lägger er. Lek tills den blir utmattad (gärna så den får jaga en leksak och få upp pulsen rejält) ge sen mat och se om den sover hela natten. Det är så katter fungerar i naturen: jakt, mat, sömn. Om den är uppe och stimmar ska ni bara ignorera den, till slut kommer den att förstå att det inte är någon mening att störa er. Alternativt får den sova själv men ge den lite tid att anpassa sig efter er. Katter ställer in sig efter sina människors dygnsrytm efter ett tag men i början är de väldigt aktiva vid skymning och gryning. Lycka till!

  • Hojjan1836

    För övrigt ska man inte lösa en katts problem med att släpa in en ny katt i ekvationen. I värsta fall busar ju båda kattungarna i sängen i stället för en.

  • John22
    Sodacitron skrev 2017-07-26 15:42:16 följande:
    Jag känner ingen som har 2 katter och det är inget krav.
    Vet du vad "rekommenderar" betyder?
  • Gulletussan

    Men snälla det är en kattunge. Som busar. Självklart springer den runt och leker. Katter är dessutom lite utav ett nattdjur så inte så konstigt att den är vaken om natten.

  • Sodacitron
    Hojjan1836 skrev 2017-07-26 17:20:51 följande:

    Man rekommenderar inte "alltid" två kattungar. Katter är inte flockdjur utan klarar sig fint själva. Känner massor som "bara" har en katt och det går alldeles utmärkt. Klart man kan ha två men att påstå att man alltid ska göra så är rena dumheter. Har själv en katt och han mår toppen och sover som en stock bredvid mig varje natt.

    TS försök leka med katten precis innan ni går och lägger er. Lek tills den blir utmattad (gärna så den får jaga en leksak och få upp pulsen rejält) ge sen mat och se om den sover hela natten. Det är så katter fungerar i naturen: jakt, mat, sömn. Om den är uppe och stimmar ska ni bara ignorera den, till slut kommer den att förstå att det inte är någon mening att störa er. Alternativt får den sova själv men ge den lite tid att anpassa sig efter er. Katter ställer in sig efter sina människors dygnsrytm efter ett tag men i början är de väldigt aktiva vid skymning och gryning. Lycka till!


    Mycket bra skrivet!
  • Sodacitron
    Hojjan1836 skrev 2017-07-26 17:22:17 följande:

    För övrigt ska man inte lösa en katts problem med att släpa in en ny katt i ekvationen. I värsta fall busar ju båda kattungarna i sängen i stället för en.


    EXAKT!!
Svar på tråden Kattunge, jag är helt slut, hjälp!