• Mackan87

    Näl eller Karlstad - vart är bäst att föda??

    Jag och min man står i valet och kvalet att välja Karlstad sjukhus istället för Näl i Trollhättan (som vi eg hör till) vid vårt första barns födelse. Vi har ca 30-40 min längre väg till Trollhättan och därför överväger vi Karlstad.

    Men jag vill höra vilket av sjukhusen som har bäst förlossningsavdelning! Några för- och nackdelar med resp sjukhus? Tex överfyllda platser, att inte mannen får sova över efteråt, att det är nära till vårdpersonal efter födsel (de två sista punkterna tog vår bm upp), hjälp/bemötande under förlossningen mm mm.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Näl eller Karlstad - vart är bäst att föda??
  • Carambolan

    Kan inte svara för dina två sjukhus, men det där du tar upp om fulla platser, att mannen får stanna, hjälp under förlossningen, etc. är ju tyvärr lite slumpmässigt på alla förlossningskliniker. Det kan vara chill ena dagen och fullbelagt nästa dag. När mitt yngsta barn föddes hade jag TVÅ barnmorskor på rummet under hela förlossningen och flera andra satt och kollade på mello i fikarummet. Bara några dagar senare blev en bekant till mig skickad till Västerås för att alla sjukhus i Sthlm var fulla. Man vet aldrig hur det ser ut

  • malle88

    Jag låg aldrig inne i Karlstad men hade en kollega som låg på BB och hennes man fick stanna iaf. Men det hänger alltid på platssituationen. Jag lades istället in pa patienthotellet (vilket är rutin om allt går bra) och då fick maken följa med (till ett visst självkostnadspris, 300:- tror jag). Tyvärr var det en säng och en bäddsoffa, inte jättekul kanske. Men vi kunde ringa till BB vb och komma dit dygnet efter förlossning, fick god mat och fick vara ifred så det kändes bra tycker jag.

    Jag hade jättebra stöd vid förlossningen. En student med hela tiden och BM var ganska mycket på rummet till och från. Diskuterade smärtlindring, instruerade maken etc. När jag hamnade i slutfasen stannade hon hela tiden. Kändes tryggt :)

  • EnAnonumius
    Mackan87 skrev 2017-07-28 23:28:00 följande:
    Jag och min man står i valet och kvalet att välja Karlstad sjukhus istället för Näl i Trollhättan (som vi eg hör till) vid vårt första barns födelse. Vi har ca 30-40 min längre väg till Trollhättan och därför överväger vi Karlstad.

    Men jag vill höra vilket av sjukhusen som har bäst förlossningsavdelning! Några för- och nackdelar med resp sjukhus? Tex överfyllda platser, att inte mannen får sova över efteråt, att det är nära till vårdpersonal efter födsel (de två sista punkterna tog vår bm upp), hjälp/bemötande under förlossningen mm mm.

    Tack på förhand!
    Oavsett sjukhus så får man ju räkna med att det inte är några garantier på att mannen (pappan) får sova över då platserna är till för dem som behöver vård i första hand. Inte de som är friska och följer med in för att vara stöd.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mackan87

    Tack för era svar! På BM lät det som att på Näl fick pappan alltid stanna men jag kanske missuppfattade henne. Dessutom fick min man känslan av att hon försökte "sälja in" Näl mer, kanske för att det innebär mer arbete (journaler som ska ordnas som jag kan ta med mig till Karlstad) om vi väljer ett annat sjukhus.

    Kan man sammanfatta det med att det är mycket slumpen som avgör hur situationen på sjukhuset är just när vi kommer in, och att vi kanske helt enkelt ska välja Karlstad för att vi då åtminstone har en bättre och kortare väg dit? Kan tänka mig att man inte gärna sitter i en bil längre än nödvändigt när man har värkar ????

  • Emy88

    NÄL är fantastisk, både förlossningsavdelningen och BB. Fick mycket stöd och kände mig trygg hela tiden. Med första barnet fick pappan stanna hela vistelsen, 5 dygn. När det är andra barnet får man ofta dela rum och därför fick pappan åka hem. På andra dagen på BB upptäcktes avvikande värden på pojken och då ordnades ett eget rum omgående så att även pappan kunde sova över och stötta.

  • sedärja

    Födde på NÄL för två år sedan och då var platsbristen också ett faktum. Vi kom in på seneftermiddagen och på kvällen blev det fullt, men jag upplevde aldrig att det var något snack om huruvida pappan fick stanna eller inte, inte ens hos BM. Vi låg på ensamrum på BB hela familjen i alla fall. Vårt förlossningsteam hade ingen möjlighet att vara inne hos oss så ofta som jag hade velat efter att det blev fullt på förlossningen, men de jobbade på så gott och snabbt de kunde och var på det stora hela en dröm. Tyckte amningspersonalen på BB var lite för på, men det kanske de är överallt eller så kanske jag upplevde det så för att min amning inte riktigt kom igång så snabbt. Jag är nöjd med NÄL och föder gärna min nästa, som är beräknad i mars, där.

  • EnAnonumius
    Mackan87 skrev 2017-07-29 09:13:37 följande:
    Tack för era svar! På BM lät det som att på Näl fick pappan alltid stanna men jag kanske missuppfattade henne. Dessutom fick min man känslan av att hon försökte "sälja in" Näl mer, kanske för att det innebär mer arbete (journaler som ska ordnas som jag kan ta med mig till Karlstad) om vi väljer ett annat sjukhus.
    Dina journaler ligger nu mer i speciella databaser, som snabbt kan nås från fler olika sjukhus utan att de behöver "skickas runt", och du behöver inte i dag "ta med dig journaler" själv mellan olika sjukhus eller vårdcentraler. Det är hög säkerhet kring dessa databaser. Så nej detta med journaler kan det inte gälla då det sköts elektroniskt i dag.

    Jag tror att BM försökte nog sälja in NÄL då du tillhör det sjukhuset.
    Mackan87 skrev 2017-07-29 09:13:37 följande:
    Kan man sammanfatta det med att det är mycket slumpen som avgör hur situationen på sjukhuset är just när vi kommer in, och att vi kanske helt enkelt ska välja Karlstad för att vi då åtminstone har en bättre och kortare väg dit? Kan tänka mig att man inte gärna sitter i en bil längre än nödvändigt när man har värkar ????
    Ja självklart är det detta. Det är det alltid slumpen som avgör, i bland så kan det ju var många förlossningar på en gång och ibland så är det väldigt få förlossningar. Man kan ju liksom inte förutspå hur det ser ut från dag till dag. När jag födde min son så hade BB så otroligt många förlossningar den dagen så att när kvinnorna hade fött så fick de rullas ut i korridoren nästan direkt efter förlossning, så att de kunde ta emot nästa kvinna som skulle föda. Medan dagen efter så hade de nästan inga förlossningar. Hur jag vet detta var för att jag låg inne i tre dagar själv på avdelning och man hörde ju snacket från kvinnorna som kom in på avdelning efter förlossning.

    Är det fullt på sjukhuset så är det ju folket som behöver vården som måste ha förtur framför "med havande sällskap", det säger ju sig självt lite grann kan ju jag tycka då sjukhus är ju till för folk som är i behov av vård, kvinna som föder barn, eller mannen som kommer in med hjärtinfarkt. En pappa till barnet är ju bara med för att stötta mamman och se födelsen av sitt barn. Men han är ju inte i behov av vård.  Kvinna som följer med mannen in med hjärtinfarkt som "orolig anhörig" är ju inte heller egentligen i behov av sjukvård.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sobrio88

    Jag har fött i Karlstad båda gångerna (bor i Värmland). På "förlossningskursen" så sa dom att de aldrig behövt skicka iväg någon till något annat sjukhus på grund av överbelastning iaf. De har väl som alla andra förlossningar högtryck emellanåt men jag har haft flyt båda förlossningarna att det varit lugnt så jag har haft mycket hjälp av personalen.

    BB kan jag inte svara för om partnern får ligga kvar men på neo och patienthotellet går det bra iaf.

    Jag är supernöjd med Karlstad så jag hade lätt valt det om du även har närmare dit :)

  • lillasyster77

    Hej!

    Nyfiken på hur ni gjorde, står inför samma

    sits alldeles snart.. känslan är att Näl är mer ?kaotiskt?

    men vad säger du?

  • Mackan87
    lillasyster77 skrev 2018-03-20 15:25:49 följande:

    Hej!

    Nyfiken på hur ni gjorde, står inför samma

    sits alldeles snart.. känslan är att Näl är mer ?kaotiskt?

    men vad säger du?


    Jag har bf imorrn men vi valde Karlstad. Har alltså egentligen inte hunnit få någon uppfattning om resp förlossningsavdelning mer än de två gånger jag varit inne för koll. Den ena gången var på Näl och det jag kunde konstatera då var att personalen var toppen och för tillfället var det väldigt lugnt och harmoniskt där. En kompis födde på Näl för ett par veckor sedan och även hon var jättenöjd tror jag. Sen var vi inne på Karlstad nyligen och det var lugnt och harmoniskt även där men barnmorskan var som en slapp sill till sättet och läkaren lite barsk och även svår att förstå pga språket. Men jag hoppas helt enkelt på att vi har turen att få andra människor runt oss när det väl är dags.

    För oss hängde det iaf på vägen till slut. Vi bor i Åmål och det går ganska mycket snabbare plus är otroligt mycket bättre väg att åka till Karlstad istället för Näl.
  • lillasyster77

    Ok, samma här, bor i Åmål med bf i april. Tillfället gör nog en hel del om det är lugnt eller ej på resp sjukhus, men läste att Karlstad aldrig skickat vidare ngn till annat sjukhus vilket händer på näl titt som tätt så överväger Karlstad jag med..

  • Mackan87
    lillasyster77 skrev 2018-03-21 11:12:24 följande:

    Ok, samma här, bor i Åmål med bf i april. Tillfället gör nog en hel del om det är lugnt eller ej på resp sjukhus, men läste att Karlstad aldrig skickat vidare ngn till annat sjukhus vilket händer på näl titt som tätt så överväger Karlstad jag med..


    Men se där! :) Vi är precis hemkomna med vår son som föddes i torsdags och vi är så glada att vi valde Karlstad! Kanske var det tillfälligheter som gjorde det men det var en kanonupplevelse! Lugnt och stilla (hade turen så det inte var högtryck på förlossningsavdelningen antar jag och pga att det varit helg var det lugnt på hela sjukhuset överlag) och vi hade JÄTTEBRA stöd och hjälp av personalen på förlossningen. Blev förvånad över att vi hade någon med oss nästan hela tiden med tanke på den kris som råder i förlossningsvården.

    Även patienthotellet var toppen! Enda anmärkningen var att jag gärna hade fått information om vad vi själva behövt ha haft med oss. Vi fick en lista från Näl där de ju har BB och där stod inget om egna blöjor, tvättprodukter osv för det brukar finnas på BB men på patienthotellet fick man ta med sig allt sådant själva. Lite jobbigt att inse fredag 22.30 när man var färdig på förlossningen och apoteket var stängt men vi fick iaf medskickat blöjor och bindor så vi klarade oss till dagen efter när apoteket öppnade :)

    Hoppas allt går bra för er vilket sjukhus ni än väljer!
  • Tidily

    Jag undrar, när man ska över till patienthotellet i karlstad. MÅSTE man gå förbi huvudingången då?

  • malle88
    Tidily skrev 2018-09-06 22:26:25 följande:

    Jag undrar, när man ska över till patienthotellet i karlstad. MÅSTE man gå förbi huvudingången då?


    Jo ingången ligger i huvudentrén så det måste man :)
Svar på tråden Näl eller Karlstad - vart är bäst att föda??